آخرین مطلب

کیست درموئید (مویی) تخمدان

💊💊💊💊کیست درموئید (مویی) تخمدان:
کیست‌های مویی تخمدان (درموئید)(Dermoid cyst) در تخمدان‌ها بر اثر بقایای مواد ژنتیکی یا همان سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود که منشأ آن به دوران جنینی بر می‌گردد. به این ترتیب توده‌هایی ایجاد می‌شود که حدود ۴۰% موارد در زمان تولد وجود داشته و قابل مشاهده ‌است، اما گاهی تا سنین کودکی و در بیشتر موارد تا بزرگسالی مخفی می‌ماند. این کیست‌ها به دنبال نقص هنگام تکامل بافت پوست در مرحله جنینی به وجود می‌آید.

– کیست درموئید (مویی) تخمدان در حقیقت یک تومور خوش خیم است که از عناصری مانند مو، خون، چربی، ناخن، استخوان، غضروف، بافت‌های تیروئیدی و … تشکیل شده است.

– کیست‌های درموئید معمولا وقتی به وجود می‌آیند که لایه‌های پوست به طور هماهنگ رشد نمی‌کند و در لایه اپیتلیوم، فضایی کیسه ‌مانند به وجود می‌آید، لذا ساختارهای پوستی در این محفظه به دام می‌افتند. دیواره سلولی این کیست‌ها مشابه ساختارهای خارجی پوست مانند فولیکول‌های مو، غدد عرق، دندان یا عصب است. این بیماری شکل اکتسابی ندارد و هر چند ظاهری عفونی و کدر دارد، اما عفونی نیست. این بیماری در میان زنان با رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود. در صورت تشکیل این کیست، خطرهای دیگری مانند پیچیده شدن تخمدان به دور خود، بیمار را تهدید می‌کند که بسیار هم دردناک است. این کیست‌ها در دو نوع خوش‌خیم و بدخیم بوده، اما عمدتا از نوع خوش‌خیم هستند.

علائم کیست مویی (درموئید)
بسیاری از کیست‌های درموئید تخمدان هیچ علائمی نداشته، اما در کل ممکن است علائم زیر مشاهده گردد:
– دردهای شکمی
– خونریزی واژنی غیرطبیعی
– مشکل در ادرار به خصوص اگر کیست به مثانه فشار وارد کند.
– حالت تهوع
– گاهی استفراغ
– دردناک شدن رابطه ی جنسی با همسر
– درد شدید و ماندگار در قسمت های پایینی کمر و داخل ران ها
– افزایش وزن شدید
– بزرگ شدن شکم در برخی از خانم ها
– تب و لرز
– خروج چرک
– التهاب و قرمزی

نکات قابل توجه
۱- برداشتن کیست درموئید معمولا به صورت اورژانسی انجام نمی‌شود، مگر در موارد پارگی، تورم، درد و تب که بنابر صلاح دید پزشک، کیست به طور اورژانس خارج می‌شود؛ زیرا ممکن است محتویات آن داخل شکم ریخته و باعث بسته شدن لوله‌های رحمی شود، بنابراین باید با جراحی از بدن خارج شود.
۲- کیست‌های درموئید در صورت خارج شدن از بدن، عود مجدد ندارد، مگر در صورتی که کیست‌های ریزی در تخمدان وجود داشته باشد که حین عمل جراحی تشخیص داده نشده‌اند، در این صورت امکان بروز مجدد این کیست در تخمدان وجود دارد.

@tanbalitokhmdan