آخرین مطلب

گیاه بولاغ اوتی و خاصیت آن

💊💊💊📚📚📚📚⚜️#بولاغ اوتی

🌪بولاغ اوتی که به نام های علف چشمه ، تره آبی ، شاهی آبی ، ترتیزک آبی ، جرجیرک آبی ، قره العین ، بهقان ، جرجریر بیابانی ، حرف الماء ، ابرخنجر و ذره الماء نیز معروف می باشد دارای طبع گرم و تر است .

💊موارد استفاده :
بولاغ اوتی دارای خاصیت زیاد کننده ادرار ، عرق آور ، افزایش دهنده شیر مادر ، نیروبخش ، ضد انگل ، ضد نفخ ، تصفیه کننده خون و ضد عفونی کننده می باشد همچنین از بولاغ اوتی در مواردی نظیر قند خون ، گواتر ، پوکی استخوان ، برونشیت ، آسم ، سکته مغزی ، تقویت نیروی جنسی ، زخم روده ، سکته مغزی ، تقویت قلب ، زخم های واریسی ، نقرس ، تقویت کبد ، تقویت کلیه ، اسکوربوت ، اسهال خونی ، اختلالات دستگاه گوارشی ، ریزش موها و کم اشتهایی نیز استفاده می کنند .

❌مضرات :
زنان باردار باید در مصرف بولاغ اوتی احتیاط نمایند .
افراد مبتلا به بیماری های حلق ، بواسیر ، اسپاسم مثانه ، اسپاسم رحم و … باید در مصرف بولاغ اوتی احتیاط کنند .
زیاده روی و مصرف بی رویه بولاغ اوتی موجب ناراحتی کلیه ها ، سوء مزاج ، ورم پروستات و افزایش سودا می شود .

📔منبع: مزاج شناسی سردی و گرمی خوراکیها ص ۶۴

https://telegram.me/Mezajshenasi12
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

🍃🌸🕉 @Mezajshenasi12

💊نام و مزاج گیاه دارویی بولاغ اوتی

شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون، آب تره، علف چشمه و بولاغ اوتی نام های این گیاه دارویی اند.
بولاغ اوتی در طب سنتی طبیعتی گرم و خشک دارد.
💊خواص بولاغ اوتی

خون را تصفیه می کند.

از سرطان جلوگیری می‎کند

بازکننده قاعدگی می‎باشد.

تب بر و ضد انگل و کرم می باشد

برای خرد کردن سنگ کلیه بسیار مفید می باشد.

برای رفع لک های پشت دست، صورت و گردن مفید است.

کلسیم آن نیز بیشتر از شیر بیشتر است

ویتامین ث آن از پرتقال هم بیشتر است.

برای رشد مو و جلوگیری از ریزش بولاغ اوتی را در آب جوش دم کرده صاف نموده موی سر را ماساژ دهید.

آهن قابل جذب علف چشمه از اسفناج هم بیشتر است و به همین جهت می‌تواند در بهبود کم‌خونی مؤثر باشد. برای درمان غده‎های چربی که زیرپوست قرار دارند و به صورت دمل عفونی ظاهر می‎شوند بسیار مفید است

برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی و افزایش اشتها ۲ قاشق غذاخوری خشک آن را در یک فنجان آب جوش دم کنید و میل نماییدو یا عصاره تازه ۵ بار رقیق شده ی آن را استفاده نمایید.

💊کاربردهای دارویی بولاغ اوتی

بولاغ اوتی به علت داشتن «ید» ضد غمباد می باشد و چون منیزیم دارد ، ترمز سرطان می باشد و چنانچه آب آنرا به موشی که مبتلا به سرطان است تزریق کنند ، از پیشرفت این مرض در بدن او جلوگیری خواهد کرد .

در اطراف خانواده بولاغ اوتی ، مخصوصا تره تیزک ، از طرف غذاشناسان و دانشمندان ، چه در قدیم و چه در عصر حاضر ، عقاید و نظرات ضد و نقیض زیاد گفته شده است. عده ای از غذا شناسان عصر جدید آنرا ضد غمباد «گواتر» و دسته ای باعث این بیماری می دانند « گواتر زا».

یک دسته از فواید بولاغ اوتی مرهون مواد معدنی است که در ساختمان بدن آن وجود دارد . بولاغ اوتی این فلزات را از آب و خاکی که به آن می دهند می گیرد و اگر آنها فاقد این مواد باشند ، نسبت به آن گرسنه شده و نه تنها خاصیت اولیه ی خود را از دست می دهد ، بلکه برعکس عمل خواهیم کرد.

بنابراین، اگر بولاغ اوتی نسبت به شبه فلز « ید » گرسنه باشد ، نه تنها غمباد را معالجه نخواهد کرد ، بلکه « گواترزا » بوده ، و باعث ناراحتی غده درقی خواهد شد . به همین دلیل فقط در کنار آبهایی بطور خودرو عمل می آید، که دارای شبه فلز «ید» به حد کافی باشد.

بولاغ اوتی گیاهی سرشار از ویتامین ث

هر سه گیاه خانواده بولاغ اوتی سرشار از ویتامین «ث» بوده و ضد خونریزی و رقیق شدن خون می باشند، و به حدی از این اکسیر گرانبها دارد که خوردن مختصری از آنها رفع کمبود آن را خواهد کرد و با کمک یک ماده میکرب کش که در خانواده آنها وجود دارد ، در معالجه زخم روده و امراض داخلی و سرماخوردگی اثر معجزه آسا دارند و این ماده در بولاغ اوتی بیش از دو برادر دیگر آن است . این سه گیاه مخصوصا تره تیزک به علت داشتن یک ترکیب گوگردی در اصلاح دستگاه تنفس تأثیر فراوان دارند.

سل ریوی، آسم، زکام و سیاه سرفه را شفا می بخشند و برای این کار بهتر است شیره ی آنها را گرفته و همه روزه صبح و عصر یک قاشق سوپ خوری به بیمار بدهند .

این خانواده خنک هستند و در رسانیدن مواد معدنی به یاخته ها نقش مهم دارند . صبح زود موقعی که از خواب بیدار می شوید ، یک استکان کوچک از آب آنها نوش جان کنید ، تمام سموم بدن شما دفع خواهد شد و انگل های معدی هم از بین خواهد رفت.

مخلوط نیم لیتر از آب بولاغ اوتی با روغن بادام شیرین یا زیتون، درمان بند آمدن ادرار و درد کلیه و مثانه است . زیرا آن ترشحات خارجی مثل شیر، عرق و ادرار را زیاد می کند و به ترشحات داخلی کمک می نماید و از این رو آنها را برای معالجه مرض قند ، غمباد و بد بویی عرق زیر بغل تجویز کرده اند. بانوانی که رحمشان بو می دهد میتوانند از این خاصیت این گیاه استفاده کنند.

بولاغ اوتی سبزی تندرستی

می گویند چون درخت انار ترش را با آب جوشانده ی بولاغ اوتی آبیاری کنند ، میوه اش شیرین می شود. تخم بولاغ اوتی که به «حب الرشاد» معروف شده است ، دارای اکثر خاصیت آن می باشد . جوشانده ی گرم آن قی آور بوده ، و بلغم را دفع می نماید .

با زرده تخم مرغ نیم بند جهت تقویت غرایز جنسی نافع است و ضماد آن جهت بر طرف کردن کک و مک و بثورات جلدی توصیه شده است و با زهره گاو جهت محکم شدن و جلو گیری از ترکیدن و شکستن ناخن ها و سم ستور سودمند می باشد .

خلاصه چون بولاغ اوتی سرشار از ویتامین های آ، ب ، ث و موادکانی مثل آهن ، فسفر، ید، منیزیم، منگنز، مس ، روی ، آهک و گوگرد است ، به آن لقب سبزی تندرستی داده اند .

موارد منع مصرف

در زنان باردار باعث سقط جنین و درد شدید در رحم می‌گردد.

مصرف بیش از اندازه این گیاه در برخی افراد موجب تشنجات مثانه و در برخی موارد باعث عدم دفع ادرار می‌ گردد.

شیوه استفاده

قابل خوردن و پختن می باشد. برگ ها و دانه های گیاه خوردنی می باشند برگ ها را می توان به صورت خام یا پخته شده مصرف نمود به عنوان ادویه و برای تزئین غذا نیز قابل استفاده می باشد .

به صورت خوراکی مانند دیگر سبزی‌های خوراکی استفاده می گردد. در مصرف خارجی به صورت ضماد مصرف می گردد.

https://tabaye.ir/watercress/