آخرین مطلب

وسواس و وسواسگری و پاسخ سوال بر مبنای استفتائات مقام معظم رهبری

📚📚📚📚
وسواس و وسواسی
#احکام #وسوسه و درمان آن

💠سوال ۳۱۲: زنی هستم با تحصیلات عالی و دارای چندین فرزند، مشکلی که از آن رنج می برم مسأله طهارت است. چون در خانواده ای متدین بزرگ شده ام، می خواهم همه تعالیم اسلامی را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، همیشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهیر بول، ترشحات سیفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد می کنند و هر دفعه با مشکل تطهیر آن اعضا مواجه هستم، و این باعث شده که در زندگی با سختی های زیادی روبرو شوم. از طرفی هم نمی توانم این امور را رعایت نکنم، زیرا مربوط به عقیده و دینم است. برای حل مشکل به پزشک روان شناس هم مراجعه کردم، ولی نتیجه ای نگرفتم. به علاوه موارد دیگری هم هست که از آن ها رنج می برم مثل غبار شی ء نجس یا مراقبت از دست های کودک که یا باید آن ها را آب بکشم و یا از دست زدن بچه به اشیاء دیگر جلوگیری نمایم. با توجه به این که تطهیر شی ء نجس برای من بسیار دشوار است ولی در همان وقت، شستن آن ظرف ها و لباس ها در صورتی که فقط کثیف باشند برایم راحت است. لذا از حضرت عالی می خواهم که با راهنمایی های خود زندگی را بر من آسان نمایید.

✅جواب:

۱. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است. یعنی در هر موردی که کمترین تردیدی در نجس شدن آن برای شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنید.

۲. کسانی که دارای حساسیت نفسانی شدیدی در مورد نجاست هستند (به این افراد در اصطلاح فقهی وسواسی گفته می شود)، حتی اگر گاهی یقین به نجاست هم پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردی که نجس شدن یک شی ء را با چشمان خود ببینند، به طوری که اگر فرد دیگری هم آن را ببیند، یقین به سرایت نجاست پیدا کند، فقط در این موارد باید حکم به نجاست کنند.
استمرار اجرای این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که این حساسیت به طور کلی از بین برود.

۳. هر شی ء یا عضوی که نجس می شود، برای تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله کشی بعد از زوال عین نجاست کافی است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شی ء نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید بنا بر احتیاط به مقدار متعارف فشار یا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد.

۴. از آن جایی که شما به این حساسیت شدید در برابر نجاست مبتلا هستید، باید بدانید که غبار نجس در هیچ صورتی نسبت به شما نجس نیست و نیز مراقبت از دست های کودک چه پاک باشد یا نجس و همچنین دقت در این که خون از بدن زائل شده یا خیر، لازم نیست. این حکم درباره شما تا زمانی که این حساسیت از بین نرفته ، باقی است.

۵. دین اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنید و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگی را بر شما تلخ می کند، و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند، نیست. شکرگزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالی است.

۶. این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاجی است. افراد بسیاری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید. ان شاءالله موفق باشید.

@Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر

///////////////////////

✴️✍🏻درمان وسواس
🌼🍀🌼🍀🌼

📝•☜مهمترین درمان در این بیماران اعتناء نکردن به وسوسه است.

💚درمان‌های دیگر:

۱⃣مصرف انار شیرین با پردۀ نازک روی
🔻دانه‌های آن (در روایات شیعه آمده)

۲⃣هر روز نصف قاشق چای‌خوری نارمشک
🔻با عسل میل گردد (ضدّ وسواس،
🔻ضدّ مالیخولیا، ضدّ دیوانگی)

۳⃣شکوفۀ پنبه: نشاط‌آور، ضدّ مالیخولیا
🔻و وسواس کمپوت انجیر یا مربّای انجیر
🔻ضدّ صرع، ضدّ جنون و ضدّ وسواس است

۴⃣میوۀ بِه رسیدۀ زرد شیرین معطّر آب‌دار
🔻(بدون پُرز روی میوه) و فرآورده‌های آن.

📚حکیم حسن ضیائی

🌿 @TebbolAeme 🌿

/////////////////////////////////////

🍏 رفع وسواس

هلیله را پودر کنید و به مدت بیست روز به اندازه یک نخود بعد از غذا میل کنیدکنید

☘️🌿طب اسلامی_استاد ستاری☘️🌿

@spi_nabi
نظریه معارفی 🔻
هلیله دارای مزاج سرداست باید با مصلح آن بعنی عسل میل شود