آخرین مطلب

ماساژ کودک بر مبنای طب سنتی

#ماساژ_کودک
#نکات‌قابل‌توجه‌برای‌ماساژکودکان
حرکت دست ها و ضربات ( با نوک انگشتان) از مرکز به طرفین و عمدتا از بالا به پایین می باشد . باید توجه داشت که پوست بدن کودک نباید کشیده شود. هر حرکت را باید سه بار تکرار کرد. بهتر است حرکت دست ها و ضربات منظم و ریتمیک باشد.

#آماده‌سازی:
ابتدا باید با روغن تمامی پوست بدن کودک را از بالا تا پایین ( به جز صورت) به نرمی روغن مالی کرد. از زیر گردن و شانه ها تا کف پاها. از کف دست ها یا ساعد خود بر پخش کردن روغن روی پوست کودک استفاده کنید.
🔻توجه داشته باشید چه در مورد کودکان و چه در مورد افراد بالغ، از ریختن بوغن به بدن آن ها باید پرهیز کرد، زیر احساس ناخوشایندی به او دست می دهد. روغن را باید ابتدا در کف دست های خود بریزیم و با مالیدن کف دست های به همدیگر، روغن را پخش کرده و سپس دست های روغنی شده خود را به بدن نوزاد به مالیم.

#جلوبدن:
برای کودک، کار ماساژ را از سمت جلو آغاز می کنیم تا او با دیدن چهره ی ما احساس آرامش کند و ما نیز بتوانیم از واکنش های او پی ببریم که آیا فشار دست ها مناسب است یا خیر.👼 ماساژ خیلی نرم، احساس عدم اطمینان را در کودک به وجود می آورد و ماساژ سخت نیز ( با فشار زیاد ) او را آزرده می کند.

همان طور که قبلا نیز ذکر شد ماساژ را باید از بالا شروع کرد، سینه، شکم، شانه، بازوها و دست ها، سپس پایین تنه، ران ها، زانو، ساق و جلو و کف پاها. پس از کامل کردن قسمت جلو بدن، او را به پشت خوابانده و به همین ترتیب کار را دنبال می کنیم..

#ادامه‌دارد
┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii       .

#ماساژ_کودک
#شروع‌از‌قفسه‌سینه

از میان قفسه سینه کار را آغاز می کنیم و با کف دست ها، با یک حرکت چرخشی، از وسط سینه به سمت شانه ها حرکت کرده و سپس به سمت دنده ها رو به پایین آمده و مجددا به قسمت میانی سینه می رویم.

#ضربه‌زدن‌ازلگن‌تاشانه
ابتدا از دو طرف لگن با نوک انگشتان هر دو دست، به صورت چنگکی و بازی گونه، به سمت شانه چپ کودک پیش می رویم. سپس دوباره به نقطه اول برگشته و از هر دو سمت لگن کار را شروع کرده و به سمت شانه ی راست حرکت می کنیم .
👌باز به نقطه ی اول باز می گردیم. و این بار با کف دست ها به صورت لغزشی به سمت شانه ی چپ حرکت کرده و بار دیگر از نقطه ی شروع به سمت شانه ی راست او حرکت می کنیم. هر کدام از این حرکات را حداقل سه بار تکرار می کنیم.

#ادامه‌دارد..
┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii        .

#ماساژ_کودک
#بازوهاودست‌ها
با یک دست ، دست کودک را در دست خود نگه می داریم و با دست دیگر که به بازوی کودک حلقه شده است، آرام رو به پایین حرکت کرده و نقطه به نقطه با نوک انگشتان خود به بازو و ساعد فشار ملایمی وارد می کنیم ( چیزی شبیه چنگ زدن) واز قسمت بالای بازو تا مچ دست پیش می رویم. این حرکت را سه بار تکرار می کنیم.
#کف‌دست
ابتدا با انگشت شست هر دو دست، انگشتان چنگ شده کودک را باز می کنیم و سپس با یک دست مچ دست او را گرفته و با دست دیگر از بالای کف دست تا نوک انگشتان را با سر دادن دست خود و چنگ زدن انگشتان ( حلقه کردن انگشتان به دور انگشت های کودک ) تمامی قسمت های کف دست و انگشتان او را ماساژ می دهیم. این عمل را چهار تا پنج بار تکرار می کنیم.
#ماساژشکم
با کف و لبه های خارجی دست ها، از سمت راست شکم شروع کرده و به سمت چپ می رویم در حالی که با یک حرکت ریتمیک و مداوم، انگار با آن ها ضربه به شکم زده و دست ها را از راست به چپ و پشت سر هم ( جارو وار) حرکت می دهیم .

#ادامه‌دارد..
┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii        .

#ماساژ_کودک
#صورت

کار بر روی صورت در سه قسمت انجام می گیرد. ابتدا روی پیشانی، سپس روی گونه ها و بالاخره اطراف لب ها. هر کدام از این حرکات را سه بار یا بیشتر تکرار می کنیم. کار بر روی اطراف دهان، برای عضلات دهانی شیرخوران بسیار مفید می باشد.
👌توجه داشته باشیم که برای صورت از روغن استفاده نمی کنیم و حرکات ما نیز باید بسیار ملایم و آرام باشد. به هنگام کار، مراقب چشم های کودک باشید تا مبادا صدمه ای به آن بخورد.

الف👈 نوک انگشتان شست را در مرکز پیشانی قرار داده و آن ها را به آرامی به طرفین می کشیم تا به گیجگاه برسیم. بر روی گیجگاه ها نباید فشاری وارد شود. فقط به ملایمت آن ها را ماساژ می دهیم.

ب👈 نوک انگشتان را در زیر چشم و کنار پره های بینی قرار داده و به سمت بیرون ( طرفین گونه ها) سر می دهیم و تا آستانه ی گوش پیش می رویم.
ج👈 انگشتان شست را بر روی لب بالایی ( زیر تیغه ی بینی) قرار داده و با ملایمت آن ها را سٌر داده و در اطراف لب ها از دو طرف به حرکت در می آوریم تا در نقطه ی میانی چانه به هم برسند.
ه👈 در پایان به نرمی ، نرمه ی گوش و اطراف گوش ها را( شیار های داخلی و لبه های خارجی) با نوک انگشتان شست و اشاره ماساژ می دهیم.

┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii        .

#ماساژ_کودک
#مالیدن‌روغن‌به‌پشت‌کمروپشت‌پاها
با کف دست های روغنی شده، پشت کودک را از شانه تا نوک پاها به نرمی روغن مالی می کنیم تا آماده کار ماساژ شود.

#ماساژپشت 
با یک دست کودک را از یک سمت گرفته و با کف دست دیگر از پایین کمر به سمت شانه رفته ودوباره برمی گردیم. این حرکت مثل حرکت جارو کردن همراه با فشار ملایم است. ابتدا یک سمت پشت را ماساژ داده ( سه تا چهار بار) و سپس در سمت دیگر بدن، همین کار را تکرار می کنیم.

#ماساژکششی‌پشت
با یک دست انتهای باسن کودک را گرفته و کف دست دیگر را با فشار ثابتی از قسمت بالای کتف به سمت پایین، در امتداد ستون فقرات به سمت باسن سر می دهیم تا با دست دیگر برخورد کند. سپس باسن را به ملایمت فشار می دهیم . این حرکت را چند بار تکرار می کنیم.

#ادامه‌دارد..
┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii        .

#ماساژ_کودک
#کف‌پاها
ابتدا نوک انگشتان پای کودک را از هم باز کرده ، سپس بایک دست مچ پای او را گرفته و با کف دست دیگر، کف پای او را از پاشنه تا نوک انگشتان ماساژ می دهیم.این کار را ۸ تا ۹ بار تکرار می کنیم. در انتها، نوک انگشتان او را با فشار کف دست به بیرون با ملایمت خم می کنیم و لحظاتی آن را نگه می داریم و دوباره این کار را تکرار می کنیم تا عضلات و تاندون های او کشش بیایند. این حرکت آرامش بخش بوده و خستگی ها و گرفتگی های کف پا را برطرف می کند.

برای انجام حرکات بر روی پشت بدن کودک، او را به شکم، روی پاهای خود می خوابانیم. ماساژ پشت بدن، بسیار آرامش بخش بوده و برای اعصابی که از اطراف ستون فقرات خارج می شوند، بسیار مفید است. کار را از بالا ( قسمت شانه ها و کتف) آغاز کرده و تا انتهای پاها پیش می بریم. در پایان با حرکات ضربه ای و کششی نرم و روان تمامی پشت بدن را یک سره ماساژ می دهیم. همه این حرکات را سه تا چهار باید انجام می دهیم.

#ادامه‌دارد..
┄┉❈»🍃🌷🍃»❈┉┄
@Tebiranii

.

👈ماساژ نوزادان:

⬅️خواب بهتر
⬅️بهبود اشتها
⬅️افزایش وزن
⬅️تقویت عضلات
⬅️پیشگیری از یبوست
⬅️کاهش بد خلقی نوزاد
⬅️ارتباط بهتر مادر با نوزاد
⬅️پیشگیری از احتقان سینه
⬅️تقویت سیستم  ایمنی بدن

http://sapp.ir/partosabzehastii