آخرین مطلب

گیاه شناسی دارویی بر مبنای طب سنتی در کتاب میر حیدر حسین

📚📚📚📚📚📚📗 معرفی کتاب: معارف گیاهی

️ نام کتاب: معارف گیاهی

▪️پدیدآور: میر حیدر، حسین

▪️موضوع: گیاهان دارویى

▪️زبان: فارسى

▪️تعداد جلد: ۸

✍ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامى

▪️مکان چاپ: تهران

▪️سال چاپ: ۱۳۸۵ ه. ش

▪️نوبت چاپ: هفتم

🔹🔸 «معارف گیاهى» تألیف دکتر سید حسین میرحیدر، دایره المعارفى ارزشمند پیرامون کاربرد گیاهان در پیشگیرى و درمان بیمارىها است که بر اساس منابع کهن گیاهى و نیز تحقیقات و دستاوردهاى جدید بینالمللى تدوین یافته است. مؤلف نگارش کتاب را تلاشى در جهت پاسخگویى به نیاز وسیع جامعه امروزى براى آگاهى از کیفیت و شناسایى خواص و کاربرد گیاهان مفید دانسته است.

🔹🔸 دوره معارف گیاهى در هفت جلد و یک تکمله به عنوان جلد هشتم تهیه شده است. جلد اول کتاب مشتمل بر سه بخش سبزىها، حبوبات و مغز دانه هاى گیاهى و جلد دوم به دو بخش میوه ها، ادویه، چاشنى ها و گیاهان تقسیم شده است. جلد سوم تا هشتم از فصل بندى خاصى پیروى نکرده و عناوین پى در پى ذکر شده است.

🔹🔸 جلد اول کتاب به شناخت علمى و شرح مشخصات و ترکیبات شیمیایى و خواص درمانى سبزىها و حبوبات و دانههاى گیاهى خوراکى اختصاص یافته است.

🔹🔸 جلد دوم نیز شامل شرح کاملى از مشخصات و ترکیبات شیمیایى و خواص درمانى میوه ها و ادویه هاست.

🔹🔸 جلدهاى سوم تا هشتم شامل شرح تفصیلى مشخصات، شناخت علمى خواص درمانى و ترکیبات شیمیایى صدها گیاه دارویى است. هر جلد از این مجموعه مستقلاً مىتواند مورد استفاده خوانندگان قرار گیرد و از نظر ادامه مطلب با سایر مجلدات ارتباطى ندارد؛ ولى از آنجا که براى معرفى داروهاى ترکیبى گیاهى در هر جلد، علاوه بر نام گیاه اصلى ترکیب، نام چند گیاه دیگر که احیاناً در سایر مجلدات آمده است نیز ذکر شده، بهتر است خواننده گرامى به مجموعه کامل این کتاب مراجعه نماید.

مؤلف محترم ویژگىهاى این اثر را چنین برشمرده است:

۱️⃣ انتخاب منابع مرجع از معتبرترین منابع علمى. در تحقق این نظر، ضمن این که از معروفترین منابع طب سنتى کهن شرقى متداوله در ایران استفاده شده از نظر تطبیق و تحقیق و تکیه بر نظریاتى که بهطور متواتر در منابع مختلف ذکر مىشود، از منابع معتبر علمى منتشر شده در مغرب زمین نیز به میزان وسیعى بهرهگیرى شده و پس از یقین و اطمینان از اصیل بودن نظریات به دست آمده از آنها عیناً در این کتاب آورده شده است.

۲️⃣ در اعلام مشخصات گیاهان براى شناخت آنها حتى الامکان از ذکر عبارات و اصطلاحات فنى پیچیده کلاسیک پرهیز شده و کوشش شده است با زبانى ساده مشخصات هر گیاه تا آنجا که به شناسایى سریع آن کمک کند ذکر شود. در این راه ضمن اینکه از تجربیات ۴٠ ساله شخصى در آشنایى با کشاورزى ایران بهرهگیرى وسیعى شده از مطالعات گیاهشناسان معروف ایرانى که نویسنده به مبانى علمى و امانت و دقت و اصابت نظر آنها وثوق کافى دارد، استفاده شده است و در موارد اختلاف نظر بین گیاهشناسان در مورد نام علمى گونهها که اغلب در دنیا اتفاق مىافتد و همچنین در موارد تطبیق نام علمى گیاهان با نامهاى مختلفه فارسى با بررسىهاى وسیعى که در مراجع اصیل مختلف انجام گردیدهدقیق ترین و معتبرترین نظریات اتخاذ و در این کتاب عرضه شده است.

۳️⃣ به منظور اینکه حتىالامکان گروههاى وسیعى از علاقهمندان بتوانند از این دوره کتابها استفاده کنند در مورد هر گیاه اطلاعات لازم در مورد هویت گیاه به زبان فارسى و اصطلاحات محلى ایران و نامهایى که در کتب طب سنتى ایرانى و فرانسوى و انگلیسى آورده شده و همچنین خانواده و جنس و گونه گیاه و نامهاى علمى مترادف آن همراه خلاصه نام گیاهشناسى که آن را تشخیص داده و محل رویش گیاه و روشهاى کشت و تکثیر آن نوشته شده، ضمناً ترکیب شیمیایى و مواد عامل و موثر گیاه که در انعکاس خواص آن در بدن نقش مؤثرى دارند به طور نسبتاً کامل ذکر و سرانجام خواص و کاربرد هر گیاه با استفاده از منابع مختلفه شرقى و غربى آورده شده است که تطبیق نظریات مختلفه براى خواننده نیز ممکن باشد.

🎯 برگرفته از:
🌐 ravazadeh.com

✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
🆔 sapp.ir/ravazadeh

✴️ eitaa.com/ravazadeh

➡️ http://t.me/joinchat/AAAAADwUOa6m6F-zvjncnw▪