آخرین مطلب

شیرین بیان داروی گوارش و زخمهای داخلی بر مبنای طب سنتی

? شیرین بیان

در اصفهان، مژو نامند و ترکان، شیرین بیان گویند. در اکثر نقاط، موجود و معروف است.

تلخ آن، غیرمستعمل و ریشه شیرین مایل به تلخى آن، مستعمل و قوتش تا ده سال باقى است و باید پوست سیاه آن را جدا کرده، استعمال نمایند؛ چه تصریح نموده اند که مار آن را دوست مى دارد و خود را جهت پوست اندازی و چاق شدن و تقویت بینایی به آن مى مالد.

ریشه آن، در اوّل، گرم و مایل به خشکى است. منضج اخلاط غلیظه و مرکبه، مسکّن تشنگى، مدر بول و حیض، مسهل رطوبات و شوینده اعضاى باطنى، مقوّى اعصاب، محلّل ریاح است.

جهت اقسام سرفه و ربو، پاکسازی سینه و شش و جگر، التهاب معده، سوزش و خشونت سینه و حلق، امراض دماغى و عصبانى، تبهاى کهنه و بواسیر و امراض طحال، نافع است.

قى کردن با جوشانده آن مخرج رطوبات و اگر چیزى از آن باقى مانده، به قى رفع نشود، به اسهال و ادرار خارج مى گردد.

هر گاه مداومت خوردن آن به قدر یک درهم با مثل آن شکر و نصف آن رازیانه از اوّل حمل تا اوّل سرطان نماید، در تمام سال، علتى طارى نگشته، موجب بهبود توان بینایی، رفع سردرد ناحیه شقیقه و سردرد مزمن و تبهاى کهنه مى شود.

اکتحال آن، جالى بیاض و ضماد برگ تازه آن در رفع بدبویى میان انگشتان پا و زیر بغل، مجرب است.

گویند نوع تخم دهنده آن مخصوص بصره و نواحى فارس است و از شیرین بیان اماکن دیگر، تخم به هم نمى رسد.

گویند ریشه شیرین بیان، مضرّ کلیه و طحال است و مصلح اوّل، کتیرا و عناب و ثانى، گل سرخ است. شربتش تا پنج درهم است.

ربّ شیرین بیان که آب جوشانده ریشه پوست کنده آن را به حد انعقاد جوشانیده باشند، در جمیع افعال، بهتر از آن و رافع ضرر مسهلات و سوزش ادویه است.

ابن ماسویه گوید چوب آن، گرم و خشک تر از اجزاى آنست و با قوت قابضه و محلله است و سیسارون را عبارت از آن دانسته. و «امین الدوله» نیز با آن متفق است و «محمد بن احمد زکریا» گوید تخم شیرین بیان، قوى تر از سایر اجزاست و «یوحنا بن سرابیون»، معتقد آن و داخل معاجین کرده

http://www.tim.ir/teaching/773/%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86/

سایت معتبر انجمن تحفیقات طب سنتی ایران وابسته به دانشکده علوم پزشکی تهران

??ازمنظر سایرین 

شیرین‌بیان حاوی موادی شبیه به استروژن است که پوست سخت پینه و میخچه را نرم می‌کند. می‌توانید از این خمیر خانگی استفاده کنید: چند عدد ریشه‌ شیرین‌بیان را آسیاب کرده با نصف قاشق چای‌خوری وازلین مخلوط کنید و آن را به قسمت‌های خشک و خشن پاها بمالید.

http://tebbehirani.blogfa.com/

شیرین ‌بیان دارای طبیعت گرم و تر است 

جوشانده ریشه آن دارای خواص خلط آوری – ملین ضعیف – آرام بخشی – ضد التهاب – زخم معده – و زخم اثنی عشر است .

مقدار مصرف روزانه بین ۵ الی ۱۵ گرم از ریشه – و ۱ الی ۳ گرم عصاره آب ان است

موارد منع مصرف : در فشار خون بالا – کم خونی – بیماری های صفراوی و کبدی نباید مصرف شود 

شیرین‌بیان حاوی موادی شبیه به استروژن است که پوست سخت پینه و میخچه را نرم می‌کند. می‌توانید از این خمیر خانگی استفاده کنید: چند عدد ریشه‌ شیرین‌بیان را آسیاب کرده با نصف قاشق چای‌خوری وازلین مخلوط کنید و آن را به قسمت‌های خشک و خشن پاها بمالید.

http://tebbehirani.blogfa.com/

مصرف شیرین بیان و گل گاوزبان شمال ، فشار خون را بالا می برد و بنابراین افرادی که دارای فشار خون هستند نباید از این گیاهان استفاده کنند .

شیرین بیان – سوس

گیاه شیرین بیان دارای مزاجی گرم و خشک + مصلح آن عسل ، آب هندوانه ، آلو ، بنفشه و عناب + مقدار مصرف حداکثر روزی ۳ گرم تا ۶۰ روز و بیشتر از آن با دوز کمتر میل شود + مکانیسم اثرش ، ضد التهاب شبیه کورتون ، ترمیم زخم ، ضد سرفه شبیه کدئین ، ضد اسپاسم قوی در ریشه آن ، مهار ترشح اسید معده ، جلوگیری از پیشرفت زخم ، ضد نفخ ، ضد ویروس ، ضد میکروب ، ضد تومور ، رقیق کننده خون ، مقوی و قاعده آور + ضد ورم و گاستریت معده + بدبوئی دهان با تخم رازیانه + آب آوردن شکم با ریشه آن + یبوست ، ناشتا قبل از خواب + انگل ، ریشه با رازیانه + درمان یرقان + ضد سرفه + نرم کننده سینه و ضد گرفتگی صدا + + درمان نازائی + افزاینده میل جنسی + ورم پروستات + برطرف کردن درد زونا + دارای خواص پوستی اگزما و آرامبخشی و لکهای سفید + دهانشویه برای رفع پوسیدگی دندانها + ضد التهابات و سوزش مجاری ادراری + ضد بلغم و صفرا + افزاینده طول عمر + درمان تدریجی کیست تخمدان + فشارخونی ها با بنفشه و عناب میل کنند +پیچش شکم + درمان افت فشار خون + اگر کسی دارای فشار خون است نبایستی مصرف کند و یا بایستی با دوز کمتر مصرف کرده و پی در پی فشار خون را کنترل کند .

عرضه شیرین بیان در شکل داروخانه ای آن عبارتند از : آلتا

دین مکیدنی – قرص درگلیس –

مضرات شیرین بیان :

پر کار کردن غدد فوق کلیوی + افزایش فشارخون + ورم کردن بدن + افزایش وزن بدن + خواب آلودگی + استفراغ + آسیب کلیوی + ورم مچ پا + آب سیاه چشم + ممنوعیت دارندگان سنگ کیسه صفرا + دارندگان نارسائی شدید کلیوی + حاملگی + نارسائی قلبی + قبل از مصرف فشار خون تست شود .

نسخه داروئی شیرین بیان برای زخم معده : شیرین بیان ( عصاره ) + عسل .

نسخه داروئی شیرین بیان برای انگل و سردرد مزمن : ریشه شیرین بیان + راریانه .

نسخه داروئی شیرین بیان برای نفخ های سخت : شیرین بیان + کاکوتی + نعناع + رازیانه + گلاب .

نسخه داروئی شیرین بیان برای رفع پیری پوست ( ماسک زنی ) : پودر ریشه شیرین بیان + گلاب + موز+ زرده تخم مرغ + عسل ، هفته ای دوبار ، مواد فوق را مخلوط کرده ، ۲۰ دقیقه روی صورت گذاشته و سپس با آب گرم بشویید تا پوست صاف و کشیده شود .

شیرین بیان برای کسانی که دارای فشار خون زیاد هستند مصرف زیاد و طولانی مدت مناسب نیست .

شیرین بیان ( دارای مزاجی معتدل )

جوشانده ریشه شیرین بیان جزء تعدیل دهنده و اصلاح کننده تعداد زیادی از داروهاست ، ضد سم قوی و نیرو بخش است .

نوشیدن دم کرده ریشه شیرین بیان برای طحال مفید است .

شیرین بیان برای بچه هائی که جوش و کورک و ناراحتی های پوستی دارند خوب است .

نوشیدن جوشانده ملایم ریشه شیرین بیان برای مداوای زخم معده و روده بسیار مفید است .

نوشیدن خیسانده بیست گرم ریشه بی پوست شیرین بیان ، رافع خشونت حلق و تنگی نفس ، مقوی اعصاب ، رافع سوهاضمه ، دوای سوزش مجرای ادراری ، رافع امراض عصبی و مغزی و نیز جلا دهنده رنگ صورت است .

اگر یک قاشق گرد ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب گرم ریخته و بنوشید بیخوابی را رفع ، هضم غذا را آسان ، چشم را روشن و دردهای مثانه را مداوا می کند .

?شیرین بیان داروی زخم اثنی عشر است یشرطی در فرد فشارخون نباشه