آخرین مطلب

نوشیدنی های داغ و مضراتشان در ظروف پلاستیکی بر مبنای طب سنتی

☕️توزیع نوشیدنی های داغ در لیوان های پلاستیکی اشتباه است☕️

?در سال های اخیر یکی از رسم های مذهبی ما ایرانیان دائر کردن ایستگاه صلواتی و توزیع چای در لیوان‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی شده است و بارها توسط رسانه ها مضرات این کار بر سلامتی مصرف کنندگان اعلام شده است.

دو مطلب ذیل نمونه هایی از این توصیه ها می باشند، که نظر به فرا رسیدن ایام سوگواری و پخش نذورات مردمی لازم دیدیم نسبت به نشر آن همراه با پی نوشت موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان اقدام گردد:

  مطلب اول:

اغلب لیوان های شفاف یکبار مصرف پلاستیکی که با ریختن چای یا شیر داغ در آن، پس از چند ثانیه دیواره های آن، نازک تر یا از طول لیوان کاسته می شود یا تغییر رنگ می دهد، بیانگر مهاجرت مواد شیمیایی به درون مایعات موجود در لیوان است.

?متاسفانه علی رغم توصیه های مکرر کارشناسان و متخصصان بهداشت و علوم غذایی، مبنی بر عدم استفاده از لیوان های یکبار مصرف شفاف برای توزیع چای و شیر و شیر کاکائوی نذری، به وفور شاهد استفاده از این ظروف برای پخش و توزیع نوشیدنی های داغ در میان عزاداران حسینی هستیم.

?به گزارش سلامت آنلاین، اغلب چادرهای برپایی در سطح شهر که مشغول توزیع چای یا شیر داغ میان سوگواران حسینی هستند برای ادای نذر خود و به صرفه شدن آن، از لیوان های یکبار مصرف شفافی استفاده می کنند که فقط برای توزیع نوشیدنی های سرد همچون آب، شربت یا شیر سرد مناسبند و در صورت استفاده برای نوشیدنی های داغ، به دلیل عدم تحمل در برابر حرارت های بالا اکثرا، تغییر حالت داده و منجر به مهاجرت مواد شیمیایی از لیوان به داخل نوشیدنی و در نهایت ورود به بدن می شوند که می تواند تهدید کننده سلامت سوگواران باشد.

?با تمام این تفاسیر استفاده از ظروف گفته شده با رعایت اصول آن، نشان دهنده بهداشت و سلامت کامل آن نیست و احتمال مهاجرت مواد شیمیایی از این ظروف زیاد است و اولویت مصرف با لیوان ها و ظروف گیاهی و سپس کاغذی و فومی است که در صورت مهاجرت ترکیبات ظرف به داخل غذا و نوشیدنی، برای بدن کم ضرر خواهند بود.

?پس برای ادای نذری، علاوه بر سلامت غذا یا نوشیدنی به سلامت و بهداشت ظروف توزیع و پخش هم توجه کنید و سلامت عزاداران را فدای به صرفه شدن نذری تان نکنید.

مطلب دوم:

?اولا: با قرار گرفتن این ظروف در مجاورت با نوشیدنی‌های داغ به سرعت موادسمی و خطرناک نفتی آزاد می‌کنند تا جایی که، به ادعای برخی از متخصصان تغذیه، باعث بروز سرطان می شوند.

?ثانیا: به دلیل تجدید ناپذیر بودن انبوه پلاستیک، این لیوانها باعث آلودگی محیط زیست می شوند.

?از دیدگاه اسلام، فعلی که انجام می دهیم، هم باید حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی، یعنی هم خود کار باید نیکو باشد و هم نیت کسی که آن کار را انجام می دهد، نیک باشد، توزیع چای در لیوان های پلاستیکی اگر چه ممکن است حسن فاعلی داشته باشد، ولی قطعا و یقینا حسن فعلی ندارد.

?پیشنهاد می شود اولا بجای چای های( هندی انگلیسی) از چای های قدیمی ایرانی و بجای ظروف آسیب زا از لیوان های کاغذی استفاده شود.

?۱- بجای توزیع چای رایج در بازار که سودازا و مورد تایید نمی باشد، از چای های سنتی ایرانی استفاده نمایید. مانند چای دارچین و ده ها چای که گذشتگانمان مصرف می کردند.

?۲- هرگز مواد غذایی داغ به خصوص نوشیدنی ها و غذاهای آبکی مانند آش را در ظروف یکبار مصرف توزیع نکنید و در صورت عدم امکان، حداقل از ظروف مقاومت تر استفاده گردد.

⚠️ ضمناً لیوان های کاغذی نیز احتمالاً حاوی مواد شیمیایی می باشند.

? https://telegram.me/joinchat/BgJv-jwUOa46bxEwOo1zCg ?