آخرین مطلب

یبوست و راهکارهای درمانی بر مبنای طب سنتی

?تدریس، استاد کردافشاری

?موضوع: بررسی تخصصی پیشگیری ودرمان یبوست.

♻️امروز قصد داریم تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌های ساده برای پیشگیری و درمان یبوست را ارائه نمائیم ????

?۱٫ شوربا یا اسفیدباج که ترکیبی از گوشت تکه‌تکه شده، اسفناج، کدو، برنج، ماش و جو پوست‌کنده، زعفران، نمک، فلفل، آویشن، دارچین و سایر ادویه‌های گرم به میزان لازم می باشد.

 ?۲٫ آش ماش که ترکیبی از ماش پوست‌گرفته، برنج، پیاز، کدو، سبزی آش، مغز بادام درختی، زردچوبه و روغن و نمک و فلفل به میزان لازم می باشد.

 ?۳٫ سوپ جو که ترکیبی از جوی پوست‎کنده یا پرک‎شده، جعفری، هویج یا زردک ایرانی، پونه کوهی، سبوس گندم، پیاز، روغن زیتون، لیموترش تازه و ادویه‌ شامل نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زنجبیل می باشد.

?۴٫ سوپ شلغم که ترکیبی از شلغم، جو پوست‌کنده، سبزی شامل جعفری و اسفناج، پونه کوهی، پیاز، هویج فرنگی، روغن زیتون، نمک، فلفل، زردچوبه و لیموترش تازه می باشد.

?۵٫ خورش آلو اسفناج که ترکیبی از گوشت، اسفناج، پیاز، آلو، روغن، فلفل و زردچوبه، آبغوره یا آبلیمو و نمک به مقدار لازم می باشد.

طرز تهیه کامل این غذاها را می توانید در کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی اینجانب مطالعه بفرمایید.

  1. خورش کرفس که ترکیبی از لوبیا قرمز، گوشت گوسفند، کرفس و سبزی های مثل نعناع، جعفری و اسفناج، پیاز، آبغوره یا گرد غوره و روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه، زعفران و زیره به مقدار لازم است.
  2. آش گل سرخ که ترکیبی از برنج، ماش، سبزی آش، پیاز متوسط، پونه کوهی، ادویه‌ شامل نمک، فلفل، دارچین، زنجبیل، زیره، زردچوبه و گلپر ساییده شده به مقدار لازم است که در ۱۵ دقیقه آخر پخت روغن زیتون و گل سرخ ساییده به آن اضافه می شود.
  3. شیر برنج که ترکیبی از برنج، شیر، شکر، هل، گلاب و کمی نمک است.
  4. کوکوی تره که توصیه بوعلی سینا در یبوست بیمار بواسیری است. این کوکو با تره، پیاز، تخم‌مرغ‌ و نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود.
  5. نخوداب که برای یبوست ناشی ازضعف روده مفید است که ترکیبی از گوشت ماهیچه گوسفند، یا مرغ چاق، نخود، برنج، پیاز، روغن بادام یا زیتون، ۴ سانتیمتر چوب دارچین و کمی زیره و نمک می باشد. برای تهیه آن نخود را ۲۴ساعت در آب خیسانده، همراه با گوشت و پیاز وکمی آب بگذارید بپزید. ادویه‌‌ها را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید کاملاً جا بیفتد. در انتها روغن زیتون یا بادام شیرین را به آن اضافه کرده و میل نمایید. نخودآب را بدون گوشت هم می توان تهیه کرد. در صورت تمایل شوید و گشنیز خشک هم می توانید به آن اضافه کنید.

?نوشیدنی های مفید برای یبوست:???

?۱٫ شیر بادام : برای تهیه آن پوست بادام‌ها را جدا کنید و آن‎ها را به همراه آب و چند قاشق گلاب و عسل در مخلوط‌کن به طور کامل مخلوط کنید تا مخلوط کاملاً ‌به صورت شیر درآید. طریقه‌ پوست کندن بادام: بادام را در آب در حال جوش بریزید و پس از یک جوش خوردن،‌ ظرف را از روی حرارت بردارید. حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و بعد بادام‌ها را از آب جوش خارج سازید و با آب سرد بشویید. در این حالت پوست آن‎ها به راحتی جدا می‌شود ولی بادام‌ها کمی سفت خواهند شد. بهترین روش پوست‌کندن بادام، خیساندن آن به مدت ۶-۸ ساعت است یعنی پوست چوبی بادام‌ها را شکسته و آنها را در آب بخیسانید. در این حالت به راحتی پوست قهوه‌ای بادام جدا می‌شود.

?۲٫ شیر بادام : برای تهیه این شیر بادام علاوه بر بادام درختی از بادام هندی نیز به نسبت ۵ به ۱ استفاده می شود.

در صورتی که فرد با مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی نمی شود می تواند به جای آب از شیر استفاده کند.

?۳. شیر بادام :برای تهیه این شیر بادام به جای عسل از شیره انگور استفاده می شود.

  1. شیر انجیر: انجیرها را چند تکه کرده و در شیر بریزید و آنها را در یک ظرف دردار به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید. سپس گلاب را اضافه کرده و در میکسر بریزید.

?۵. معجون شیر انجیر: شیر رابه مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس انجیر رابه آن اضافه کنید. پس از گذشت ۳ ساعت شیر درون معجون شیر انجیر به شکل خامه در می‌آید و آماده مصرف می‌باشد. باید مراقب باشید که انجیرها کاملا خشک باشند. در غیر این صورت ممکن است شیر ببرد.

?۶٫ معجون انجیر و آلو: انجیر و آلوبخارا را چند ساعت درماءالعسل خیس کرده وقبل از غذا میل کنید. سپس ماءالعسل را روی آن بنوشید

?۷٫ عسل انجیر: انجیر را درظرفی ریخته وبه آن اندازه آب بر آن بیافزایید که انجیرها در زیر آب قرار گیرند و آن را بجوشانید. هر وقت مقدار آب کم شد آب بر آن بیافزایید به طوری‌که سطح آب در دیگ ثابت بماند. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا انجیرها خوب له شوند. سپس آن را صاف کنید و آب آن را دوبار ه حرارت ‌دهید تا غلیظ شود. می‌توانید به اندازه یک چهارم وزن مایع بدست آمده شکر اضافه کنید و حرارت دهید تا به قوام عسل برسد.

https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg