آخرین مطلب

شب یلدا و فصل زمستان و تغذیه و میوه های خوراکی زمستانی و شب یلدا و مضرات و محاسن

🔰 در شب چله یا یلدا، رسوم مختلفی در مناطق ایران مرسوم بوده اما یکی از مهترین بخش­های آن، تناول تنقلات و خوراکی های خاص است. استفاده از خوراکی­ ها با سلامت بدن افراد مرتبط است و نوع آن خوراک بایستی با ماهیت و ذات سلامت افراد تناسب داشته باشد.

🔰 برهمین اساس گفتگویی با حکیم دکتر حسین روازاده؛ یکی از حکمای طب ایرانی – اسلامی ترتیب داده ­ایم تا با باید­ها و نبایدهای خوراک این رسم ماندگار بهره­ مند شویم.

❇️ دکتر روازاده با تاکید بر اهمیت تاریخی و باستانی شب یلدا در میان فارسی­ زبانان و ریشه ­های عمیق این رسم کهن، عنوان می­ کند: خاطرم هست قدیم ­ها به این شب بجای یلدا، چله می­گفتند و بخاطر ایجاد محفل گرم در خانواده­ ها و آشنایان زیبایی و خاطرات آن صدچندان بود.

❇️ در کنار مصرف تنقلات، بزرگان شعرخوانی می ­کردند و قصه­ ها و افسانه­ های قدیم را برای کودکان و خانواده­ هایشان بازمی­ گفتند و سنت حفظ آداب و رسوم را سینه به سینه منتقل می­کردند. تفال به حافظ شیرزای و استخاره با قرآن کریم که برکت زندگی را افزون خواهد کرد، اهم این آداب بود که می­ کوشیدند به نوباوگان منتقل شود.

❇️ جالب است بدانید که ابوریحان بیرونی از این شب بعنوان میلاد اکبر یاد می ­کرد که به معنای تولد خورشید است.

❇️ وی افزود: در بیشتر مناطق ایران، مردم آن منطقه آیین خاص خود را در مهمانی­ های شب چله داشتند که متاسفانه برخی از آنها به دست فراموشی سپرده شده است.نقش محوری پدربزرگ­ها و مادربزرگ­ها آنچنان پررنگ و پرمحتوا بود که اهمیت حضور آنها در این مجلس را صدچندان می­کرد.

❇️ فرزندان خانواده با تهییج بدنبال خروج انبار خوراکی­ های پنهان بودند. آنقدر که حتی خاطرم هست در یکی از مناطق کودکان با خواندن شعری با این مضمون که “هرکی نیاره شب چره – انبارش موش بچره”، مادربزرگ­ها را تشویق در آوردن تنقلات می­کردند.

❇️ حکیم روزاده در ادامه اظهار داشت: به هر حال در طب ایرانی و اسلامی، توصیه­ ها و پندهایی برای آداب و رعایت رسوم آن وجود دارد که تضمین ­­کننده سلامت افراد است. شام سبک برای ابتدای شب میل شود. اصولا شام باید در ساعت ۵ بعداز ظهر خورده شود که متاسفانه اکثر مردم آن را به ساعات پایانی شب و زمان استراحت موکول می کنند.

❇️ برای عزیزان توصیه دارم که شام را در اول شب و با حجم کمتر میل کنید تا فرصتی برای بهره ­مندی از خوراکی­ های شب چله فراهم کنید و ناکام نمانید! عوارضی چون پرخوری و افزایش و کاهش فشار پیامد نخوردن شام در اول وقت است.

❇️ پدر طب ایرانی اسلامی با تاکید بر اهمیت مصرف #انار عنوان کرد: از اهمیت مصرف انار غافل نباشید که یک اصل برای برگزاری شب یلدا و گذراندن چله است. این میوه با خاصیت جادویی خود، به شدت و باقوت فراوان، جیوه را که سمی مهلک است، از بدن خارج می­نماید. مصرف پرتقال، انجیر، خرمالو، شلغم­ های طبیعی و قهوه­ ای رنگ ( شلغم­ های سفید و صورتی ماهیت متفاوتی دارند)، تخمه کدو و خربزه نیز در افزایش سلامت بدنتان و ایمن ­سازی آن موثر است.

❇️ مصرف سایر خوراکی­ها همچون تخم آفتابگردان و تخم ژاپنی و … توصیه ندارم چراکه عوارض آن بر کسی پوشیده نیست و الحمدالله مردم با آگاهی خود که بشدت افزایش یافته و شناخت بیشتر از ماهیت و خواص خوراک پیدا نموده ­اند، تصمیم به پرهیز یا مصرف خواهند داشت.

💢 ممنوع بودن مصرف هندوانه در شب سرد!

❇️ ایشان در ادامه به یکی از مهمترین خوراکی­ های این شب اشاره کرد و گفت: از کدو همیشه در سر غذاها و سفرها استفاده می شد. قدیم از کدو در فسنجان هم استفاده می کردند.

❇️ یکی از بهترین اشکال کدو به شکل تنوری پختن آن است. به جای کدو، از هندوانه در شب یلدا استفاده می شود که نباید این کار صورت گیرد

💢 حکیم روازاده با تاکید بر عدم استفاده از هندوانه در شب­های سرد اظهار داشت:

خواص هندوانه و فواید آن بر بدن پوشیده نیست اما در فصل خود و در وقت خود باید مصرف شود. حکمای ایرانی تاکید داشتند که هر میوه­ای در فصل خود مصرف شود که مفید باشد اما اگر در مکانی که تولید می­شود، مصرف کنید، مفیدتر خواهد بود.

💢 به لحاظ علمی توضیحی می­دهم که شاید مورد استفاده برخی عزیزان قرار گیرد و بدانیم که توصیه ­ها ریشه در علم و حکمت دارد. در هوای بالای ۳۰ درجه (فصل تابستان) هرقدر هوا گرم­تر، آب­های زیرزمینی سردتر خواهد شد وقتی ریشه هندوانه در زمینی با دمای بالای ۳۰ درجه رشد می­کند، ریشه در هوایی با همان نسبت سردتر رشد خواهد کرد.

💢 عزیزان من مصرف هندوانه در چله زمستان، هندوانه ­ای که به جای رشد در دمای ۲۰ درجه بالای صفر در هوا و دمای بیست درجه زیر صفر مصرف می­شود، آسیب رسان بدن شما و نوگلانتان خواهد بود. برای سلامتی مضر است، چرا که طبع و مزاج هندوانه سرد و تر است و میوه تابستان است.

❇️ مزاج و طبع خوراک فصل زمستان که خودش سرد و تر است، خوردن خوراک سرد نیست. آن هم در فصل سرما و بدتر در چله زمستان مابین دو تفاوت دما و تغییر انرژی­های فصل!! و جالب تر آنکه در شب هم مصرف می­شود، اشتباه محض است.

❇️ بیشترین مصرف هندوانه در بوشهر بوده چون دمای هوا برای مصرف آن مناسب بود اما برخی اصرار دارند در شب­های سرد از قرمزی زیبای هندوانه بر سر سفره لذت ببرند. بسیار عالی ماهم برای تزیئن سفره آرایی، با این اقدام موافقیم. اما لطفا از مصرف هندوانه در شب چله بپرهیزید، خصوصا سرد مزاج­ها که بیشتر آثار مضر را دریافت خواهند کرد.

❇️ ایشان همچنین افزود: با این حال با وجود تمامی توصیه­ ها و هشدارها، برخی نمی­ توانند از هندوانه شب یلدا چشم پوشی کنند.
توصیه می­ کنیم که به هیچ وجه مصرف نکنید ولی آنهایی که به هر دلیلی مصرف کردند حتما از آجیل­های گرم مثل گردو، پسته، بادام، کشمش و مویز به مقدار زیادتر از حد معمول خود مصرف کنند تا از سردی بکاهد.

❇️ حکیم روازاده در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق ایران (در گذشته­ ها) علاوه بر انار از شلغم، کدوی حلوایی تنوری، برگه ­های خشک زردآلو، هلو، شربت و شیرینی طبیعی، حلواها و شیره ­ها در کنار دیگر تنقلات و میوه ­ها از جمله سیب قرمز، خرمالو و… استفاده می­کردند.

❇️ حکما در فصل پاییز که طبع سرد و خشک دارد، مصرف کشمش که مزاجی گرم و تر دارد را توصیه می­کنند و برای زمستان که طبع سردتر غالب است، مصرف مویز که رطوبت بخشی کمتری نسبت به کشمش دارد، توصیه می­شود.

❇️ حکیم روازاده در پایان گفت: یادتان نرود که ماهی برای شام یلدا فاجعه و سردی است. برای شب­های سرد ماهی مصرف نکنید و به جای آن از خورش ­هایی مانند قورمه­ سبزی در کنار آش میل کنید.

✔️ مهمتر از همه، غافل از سفره ­های خالی و کم رنگ برخی خانواده­ ها و همسایه­ ها نباشید.

✔️ بزرگان، پدربزرگ­ها، مادربزرگ­ها را تنها نگذارید و از این سرمایه­ های جواهرنشان بهرمنده شوید و با دعوت از آنها به محافل خود رنگ ببخشید و لبخند، این هدیه ارزشمند را از چهره ­های عزیزان هدیه بگیرید.

•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com

✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده

🆔 sapp.ir/ravazadeh

➡️ @ravazadeh

📸 Instagram.com/dr.ravazadeh

//////////////////////////////////////////////////

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹شب یلدایی شیرین با رعایت تدابیر طب سنتی
نوشتار دکتر سید میرغضنفری متخصص طب سنتی درتهران

توصیه‌هایی برای شب یلدا

شب یلدا، شب اول زمستان است که هوا معمولا بسیار سرد می‌باشد بنابراین از نظر طب سنتی، خوردن یا آشامیدن خنکی جات همچون هندوانه، انار ترش، مرکبات مخصوصا با طعم ترش، برگه هلو و زردآلو در این شب خیلی توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف آن ها، باید به مقدار کم میل نمود. مخصوصا افراد با مزاج سرد باید مراقب باشند که یا اصلا از این موارد نخورند و یا در صورت میل کردن، از گرمی‌جات نیز استفاده کنند.
مصرف تنقلاتی مانند مغزها (بادام، فندق، بادام زمینی، پسته و…)، نخودچی، کشمش، مویز، انجیر و توت خشک، تخمه‌ها و … که کم حجم و پرانرژی هستند در فصل زمستان برای کودکان و بزرگسالان مورد توصیه می‌باشند. این امر یک آموزش طبی هم تلقی می شود که در آغاز فصل زمستان باید به میزان بیشتری از این مواد استفاده نمایند.
شاید سبزی‌پلو و ماهی شب عید هم یک توصیه طبی برای مصرف غذاهای سبک‌تر رو به خنک مانند گوشت ماهی باشد که در فصل بهار مناسب است.

در میان مغزها، استفاده از مغز بادام بهتر است، زیرا به اعتدال نزدیک‌تر می‌باشد. بعد از بادام، مصرف پسته و پس از آن، بادام زمینی و فندق و بعد گردو مورد توصیه می‌باشند، البته گردو نباید به تنهایی و به مقدار زیاد خورده شود.
همچنین بهتر است مغزها به صورت تازه، از پوست سخت خود خارج و خورده شوند تا خاصیت آنها کاهش نیابد و یا بر اثر ماندن طولانی در معرض هوا فاسد نشوند.

اینکه چه ماده‌ای با چه ماده‌ای خورده شود هم موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، مثلاً برگه هلو و یا زردآلو (که جزء سردی‌جات می‌باشند) نباید همراه با هندوانه خورده شوند و بهتر است همراه آنها از مواد گرم‌تر استفاده شود.
خوردن انار و باقلا نیز همراه با گلپر یا نمک توصیه می‌شود، زیرا به این ترتیب از میزان سردی انار و باقلا کاسته می‌شود.
به افرادی که در این شب به مهمانی می‌روند و شام می‌خورند نیز توصیه می‌شود شام سبک‌تری میل کنند و بین خوردن شام و مواد دیگر فاصله بدهند. بسیاری از تنقلات مورد مصرف در شب یلدا و آجیل جات و مغزها دارای خاصیت غذایی زیاد بوده و اگر با فاصله زمانی کوتاه از شام مصرف شوند شخص دچار سنگینی، سوء هاضمه و عوارض بعدی آن خواهد شد.
این افراد می‌توانند در انتها از مختصری آب‌غوره یا آب ‌لیمو یا کمی سرکه رقیق شده در آب جوش خنک شده استفاده نمایند تا به هضم این غذاهای سنگین کمک نماید ولی مسلما پرهیز مقدم بر همه این تدابیر است. توصیه می‌شود افراد بعد از خوردن این مواد چند قدم پیاده‌روی نمایند.
در این شب حساب مزاج خود را هم داشته باشید. گرم مزاجان می توانند از خنکی جات استفاده کنند و باید در مصرف گرمیجات زیاده روی نکنند تا دچار غلبه حرارت، خارش و تحریک پوست، سوزش مقعد، تلخی دهان، سردرد و بی خوابی شبانه نشوند.

توجه شود که در صورت سرد بودن مزاج، کسالت و خواب آلودگی، مشکلات مفصلی مانند تورم و درد و اختلالات گوارشی مانند نفخ معده و روده و… مخصوصا با مصرف سردی‌جات مانند هندوانه، لبنیات، ترشی جات، برگه‌ها و … تشدید پیدا می کند.
در این صورت بهتر است از گرمیجاتی چون چای یا عرق نعناع، چای دارچین یا زعفران که با کمی نبات یا عسل شیرین شده باشد و در آن تعدادی هل خرد شده هم موجود باشد استفاده شده یا از پودر زیره سبز با کمی شکر بعد از غذا بهره برد.
ماساژ روی شکم با روغن بادام شیرین یا زیتون در جهت عقربه های ساعت حول ناف با دوایر متحد المرکز تدریجا بزرگ شونده هم کمک شایانی به تقویت هضم و حرکات روده ها و سهولت دفع می نماید و احتمال سوء هضم را کم می کند.

باید توجه داشت که عادت خواب و بیداری نباید به هم بخورد و تلاش شود شخص در همان ساعتی که در شب های گذشته به بستر می رفته در این طولانی ترین شب سال هم آن را رعایت کند.
بی خوابی و بیداری کشیدن در شب بسیار مضر بوده و تنظیم و تعادل مزاج و بدن را بهم می ریزد خصوصا اگر با پرخوری و بدخوری نیز همراه باشد.
انشاءالله با رعایت تدابیر فصل زمستان در اولین شب و همه شب ها و روزهای آن سلامتی همراه مردم عزیزمان باشد و بهترین بهره را از این فصل ببرند.

https://mirghazanfari.ir/yalda/

///////////////////////////////////////////////////////////////

چاشنی این مراسم آیینی زیبا، بهره‌جویی از خوراکی‌هاییست که نماد شب چله شده‌اند مانند انار، کدوحلوایی، لبو، خرمالو، هندوانه، آجیل و خشکبار، راحت الحلقوم (باسلوق) و شیرینی نخودچی که بهتر است هر فرد با توجه به شناختی که از مزاج عمومی، قوت و ضعف هاضمه خود دارد از آن‌ها مصرف کند.

پیشنهاداتی که برای گذران سالم‌تر این شب به یادماندنی برایتان داریم عبارتند از:

🍏از پرخوری و درهم خوری بپرهیزید، شام و تنقلات را کم و با فاصله میل نمایید.

🍎خوب جویدن را فراموش نکنید که خصوصا در این شب در پیشگیری از سوءهضم نقش پررنگی دارد.

🍏بهترین خوراکی‌های این شب، انار شیرین، سیب شیرین، کدو حلوایی پخته، مغزهای خام به خصوص مغز بادام، مویز، توت خشک و انجیر می‌باشد، البته در مصرف آن‌ها هم زیاده‌روی ننمایید.

🍎در صورتیکه معده حساس و نفاخی دارید هندوانه و میوه‌های ترش و برگه‌های هلو، آلو و زردآلو میل نکنید و میوه‌ی خشک را جایگزین نمایید و آداب غذاخوردن را بیشتر رعایت بفرمایید.

🍏در صورتیکه گرم مزاج هستید آجیل‌ها به خصوص اگر شور باشند، انتخاب خوبی برایتان نخواهند بود.

🍎دم‌نوش به و سیب نوشیدنی مناسبی برای شب یلدا هستند.

🍏اگر دچار ناپرهیزی و سنگینی معده و سوءهضم شدید، دیگر هیچ خوراکی نخورید و دم‌نوش نعنا، پونه یا دارچین و کمی نبات یا عسل نوشیده و بخوابید و تا چند روز غذاهای ساده و پختنی مصرف کنید.

شب_یلدا

🍊🍎🍊🍎🍊🍎🍊🍎
شاد و تندرست باشید
@salamatkadeh_official

//////////////////////////////////////////

شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال است و از غروب سی ام آذر تا طلوع اول دی طول می کشد و مصادف با (انقلاب زمستانی) در نیمکره شمالی است و از آن شب به بعد روزها طولانی تر و شب ها کوتاهتر می شود. مراسم شب یلدا در ایران قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد و نشانگر اینست که پیشینیان ما از ۷۰۰۰ سال پیش به دانش گاه شماری دست پیدا کرده بودند . انتهای این شب دراز را بعنوان شکست پلیدی و تباهی و پیروزی خورشید و روشنایی دانش قلمداد می کردند.

یلدا واژه ای سریانی به معنی تولد وزایش است. ابوریحان بیرونی دانشمند اسلامی از این جشن با نام (میلاد اکبر) نام برده است. همچنین یلدا پایان برداشت محصول صیفی و آغاز فصل استراحت در جامعه کشاورزی است. از قدیم الایام در چنین شبی مردم در خانه ی بزرگتر های فامیل گرد هم آمده و دور کرسی نشسته و تا نیمه های شب به متل گویی و شعر خوانی ـ گوش سپردن به فال حافظ و شاهنامه و قرائت قران کریم و داستانهای بزرگتر های فامیل و خوردن میوه و آجیل مشگل گشا می پرداختند.

بسیاری از میوه ها و خوراکی های شب یلدا که جنبه نمادین دارند طبع سردی دارند و باید از خوردن همزمان آنهاخودداری کرد و بهتر است طبع آنها را متعادل کرده تا مشکلی پیش نیاید. بیشتر این میوه ها پر دانه هستند که نمادی از برکت خیزی و باروری و سرخ رنگی (نمایندگان خورشید ) است مانند : هندوانه ـ انار ـ چغندر پخته ( لبو) –

هندوانه :

۹۰ درصد بافت هندوانه را آب تشکیل میدهد و جهت رفع عطش و دفع سنگ کلیه مفید است وموجب شادی و طراوت پوست میشود همچنین حاوی بتاکاروتن و لیکوپن است که از آنتی اکسیدان های طبیعی بوده و خواص ضد سرطان دارند. هندوانه طبعی سرد دارد و برای ایام سرد سال مناسب نیست حرارت و صفرای خون را کاهش داده مانع از یبوست می شود. مصرف زیاد هندوانه موجب غلبه بلغم در بدن شده و برای سلامتی مضر است . بهتر است هندوانه بعنوان میان وعده ی غذایی مصرف شود نه به همراه غذا زیرا در هضم و جذب اختلال ایجاد می کند. همچنین افراد پیر و سالمند و سرد مزاج باید در مصرف خوراکی های سرد بیشتر احتیاط کنند. اما در شب یلدا معمولا مقدار کمی هندوانه خورده می شود که اثر گرمی آجیل ها و تنقلات را کاهش دهد.

 انار:

از قدیم میوه ای خون ساز شمرده می شده و سر شار از ویتامین ث و آهن و آنتی اکسیدان است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از تصلب شرائین ـ پیری زودرس ـ آلزایمر ـ سرطان جلوگیری میکند.انار داری طبع سرد و تر است، انار شیرین و آبدار میوه مناسبی است ولی انار ترش بویژه برای افراد میانسال ـ لاغر ـ افسرده ـ کم خواب ـ بطور کل افراد با مزاج خشک ، میوه مناسبی نیست به همین دلیل خوردن انار معمولا با گلپر که دارای مزاج گرم است توصیه می شود تا به معتدل تر شدن طبع انار کمک کند .

 انگور:

در شب یلدا طرفدار زیادی دارد و دارای طبیعتی گرم و تر است و مصرف زیاد آن به دلیل قند بالای آن می تواند منجر به افزایش کالری های دریافتی بدن گردد.

 مصرف پرتقال و مرکبات

پس از شام ممکن است باعث نفخ گردد لذا توصیه می شود پس از شام میوه خورده نشود . و یا یک ساعت پس از شام از سیب یا به یا انار شیرین استفاده گردد.

 چغندر (لبو ) :

ممکن است کمی موجب یبوست شود ولی آبی که چغندر در آن پخته می شود ملین است پس بهتر است لبو را با کمی آب آن میل نمائید . در ضمن باید توجه داشت که معمولا پس از خوردن لبو بخاطر رنگ قرمز آن ممکن است رنگ ادرار تغییر کرده و متمایل به سرخی شود که البته جای نگرانی نیست و خودش برطرف خواهد شد.

آجیل :

بعنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و حاوی ویتامین های گروه ب ـ آ ـ ای ـ روی ـ کلسیم ـ فسفر ـ پتاسیم ـ منیزیم ـ پروتئین و مواد فیبری است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست ـ کمک به درمان افسردگی ـ افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود . چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست ولی دارای کالری بالایی است بطور کلی باید در خوردن آجیل اعتدال رعایت شود .

 آجیل شب یلدا از گذشته های دور شامل :

گردو ـ فندق ـ پسته ـ بادام ـ کشمش ـ گندم ـ نخود برشته ـ شاهدانه ـ قیصی ـ برگه آلو ـ برگه زرد آلو ـ تخم هندوانه ـ تخم کدو ـ مویز ـ انجیر ـ توت خشک ـ بوده است . امروزه متاسفانه آجیل های مرسوم و موجود در بازار بسیار شور هستند و برای افراد مسن و بیماران مبتلا به فشار خون مناسب نمی باشند و بهتر است از آجیل های شیرین استفاده شود. بهتر است در ابتدای شب از میهمانان با میوه ها پذیرایی شود و سپس با فاصله ای از آجیل استفاده شود و حداقل پس از یک ساعت شامی مختصر و سبک که زیاد چرب نباشد سرو گردد.

 و بعنوان نوشیدنی های مناسب : چای اصیل ایرانی با هل یا دارچین یا زعفران ـ دم نوش نبات با کمی نعنا ـ معجون شیر بادام با عسل و هل پیشنهاد می گردد.

 دور هم بودن و انجام صله رحم در شب

یلدا موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده ، رفع کدورت ها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می شود.

در شب یلدا نباید همش به فکر این باشیم چه بخوریم و چه نخوریم ! کتاب هایی که در کنار سفره شب یلدا قرار داده می شود نشان از اهمیت آموزش و فرهنگ و معنویت در نزد ایرانیان دارد . پس می توان از شب یلدا بعنوان یک شب با خواص معنوی ـ روحی و تغذیه ای فراوان نام برد و چه شایسته است که این شب دراز انسان ها را به یاد لبخند تلخ یتیمان و گرسنگان بیندازد و این شب را به جشن نیکو کاری و پیروزی روشنایی به تاریکی بدل نماید.

http://irhejamat.ir/%D8%B4%D8%A8-%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C/

❄️تدابیر طب سنتی در شب یلدا-بخش سوم

❄️در میان مغزها، استفاده از مغز بادام بهتر است، زیرا به اعتدال نزدیک‌تر می ‌باشد. بعد از بادام، مصرف پسته و پس از آن، بادام زمینی و فندق و بعد گردو مورد توصیه می باشند، البته گردو نباید به تنهایی و به مقدار زیاد خورده شود.

❄️همچنین بهتر است مغزها به صورت تازه، از پوست سخت خود خارج و خورده شوند تا خاصیت آنها کاهش نیابد و یا بر اثر ماندن طولانی در معرض هوا فاسد نشوند.

❄️اینکه چه ماده‌ای با چه ماده‌ای خورده شود هم موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، مثلاً برگه هلو و یا زردآلو (که جزء سردیجات می ‌باشند) نباید همراه با هندوانه خورده شوند و بهتر است همراه آنها از مواد گرم‌تر استفاده شود.

❄️خوردن انار و باقلا نیز همراه با گلپر یا نمک توصیه می شود، زیرا به این ترتیب از میزان سردی انار و باقلا کاسته می شود.

⚠️ امسال به علت شیوع ویروس کرونا بهتر است برای حفاظت از عزیزانمان در خانه بمانیم و یلدا را آنلاین برگزار کنیم.

❄️ برای آگاهی از #تدابیرشبیلدا با ما همراه باشید.

@Drmirghazanfari

❄️تدابیر طب سنتی در شب یلدا-بخش دوم

🔻توصیه‌هایی برای شب یلدا

❄️شب یلدا، شب اول زمستان است که هوا معمولا بسیار سرد می باشد بنابراین از نظر طب سنتی، خوردن یا آشامیدن خنکی جات همچون هندوانه، انار ترش، مرکبات مخصوصا با طعم ترش، برگه هلو و زردآلو در این شب خیلی توصیه نمی شود و در صورت مصرف آن ها، باید به مقدار کم میل نمود.

❄️مخصوصا افراد با مزاج سرد باید مراقب باشند که یا اصلا از این موارد نخورند و یا در صورت میل کردن، از گرمیجات نیز استفاده کنند.

❄️مصرف تنقلاتی مانند مغزها (بادام،فندق، بادام زمینی، پسته و …)، نخودچی، کشمش، مویز، انجیر و توت خشک، تخمه‌ها و … که کم حجم و پرانرژی هستند در فصل زمستان برای کودکان و بزرگسالان مورد توصیه می باشند.

⚠️ امسال به علت شیوع ویروس کرونا بهتر است برای حفاظت از عزیزانمان در خانه بمانیم و یلدا را آنلاین برگزار کنیم.

❄️ برای آگاهی از #تدابیرشبیلدا با ما همراه باشید.

@Drmirghazanfari