آخرین مطلب

بالنگ و خاصیت مربای بالنگ برای دفع سموم و تقویت معده و کبد بر مبنای طب اسلامی و

‍ ??خواص میوه بالنگ و مربای بالنگ از نظر طب سنتی و طب اسلامی :

??میوه بالنگ یکی از میوه های خانواده مرکباتیان است که نامش در کتاب مقدس قرآن کریم آمده است.بهترین شکل استفاده آن ،مصرف مربای آن است.اما بهرحال بمنظور مصرف فرآورده های این میوه نیاز به رعایت تدابیری در این خصوص میباشد.در این قسمت سعی بر آن دارم که چند حدیث در مورد آن به استحضار دوستان برسانم.

??پیامبر بزرگوار اسلام(ص)میفرمایند : میوه را در ایام دولتش بخور(خوردن میوه در فصلش)؛ و برترین میوه ها، انار و ترنج است. از سبزی ها نیز گل سرخ و بنفشه، برترین هستند.»

??پیامبر خدا(ص) : بر شما باد ترنج؛ چرا که دل را نورانی می سازد و بر توان مغز می افزاید.

??ابراهیم بن عمر یمانی میگوید : امام صادق(ع) فرمودند: «پزشکان شما درباره ترنج چه دستور می دهند؟» گفتم: که دستور می دهند آن را پیش از غذا بخویم.

امام فرمود : « اما من، شما را به خوردن آن پس از غذا دستور می دهم.» به نقل از ابراهیم بن عمر یمانی- به امام صادق(ع) گفتم: آنان مدعی اند که بهترین وضعیت برای خوردن ترنج، حالت ناشتاست.

امام صادق(ع) فرمود: «اگر پیش از غذا خوب باشد، پس از غذا به مراتب بهتر و پسندیده تر است.»

??امام صادق(ع): ترنج را پس از غذا بخورید؛ چرا که خاندان محمد(ص) چنین میکنند.

??امام رضا(ع): خوردن ترنج در شب، چشم را برمی گرداند و کژ چشمی به جای می گذارد.

??امام باقر(ع): ترنج، سنگین است. چون خورده شود، نان خشک، آن را در معده هضم می کند.

??به نقل از ابو بصیر- میهمانی داشتم که به ترنج همراه با عسل، اظهار تمایل کرد. آن را به او دادم و خود نیز با وی خوردم. سپس نزد امام صادق(ع) رفتیم و دیدیم که سفره ای نزد ایشان گشوده است. به من فرمود: «پیش آی و بخور.»

گفتم: پیش از آن که نزد شما بیایم، ترنج و عسل خورده ام و اکنون سنگینی آن را احساس می کنم؛ زیرا زیاد خورده ام.

ایشان[ به یکی از غلامان خود] فرمود: «ای غلام! نزد کنیز برو و به او بگو: “برایمان یک کناره نان خشک، از آن چه در تنور خشک می کنی، بفرست.”»

آن نان، آورده شد. پس به من فرمود: «از این نان خشک بخور؛ چرا که ترنج را هضم می کند.» من آن را خوردم و سپس از جای برخاستم، گویا که هیچ چیز نخورده ام.

??پوست زرد آن دارای طبیعت گرم و خشک و گوشت یا پیهی که در زیر آن است در نوعی که مغزش شیرین است سردتر می باشد و برگ و شکوفه آن نیز گرم و خشک است.چنانچه پوست خشک شده آن را کوبیده ، و با عسل میل نمایید، پادزهر سموم ، مخصوصا مسومیت غذایى است و دانه هاى آن پادزهر حشرات ، مخصوصا مار افعى است و ((تریاق فاروق )) با آن ساخته مى شود.

??مقوى قلب و معده بوده ، کبد را از سموم پاک مى نماید. اشتها را زیاد مى کند. فشار و رقت خون را از بین مى برم . به علت داشتن کلسیم زیاد، غم و غصه را زایل مى نماید.دم کرده پوست زرد خشک شده آن مسکن قی صفراوی و جویدن آن خوشبو کننده دهان است.اگر زالو در حلق کسی رفته باشد از آبی که بالنگ در آن جوشیده شده غرغره کند زالو کنده شده و اخراج می گردد.برگ و شکوفه‌های آن قابض است. شکوفه و برگ بالنگ برطرف کننده التهاب و حرارت زیاد امعاء و احشاء می‌باشد. 

??جهت درمان اسهال می‌توان روزی ۳ نصف استکان از عرق بالنگ نوشید.اگر بالنگ خشک را در داخل لباس بگذارند از بید یا مورزدگی آن جلوگیری می کند.

??افرادیکه سردردهای مزمن ناشی از ناراحتی های گوارشی یا سرگیجه دارند اگر مقداری نان را در آبی که بالنگ در آن خیسانیده شده بگذارند و یا در عصاره بالنگ بخیسانند و بخورند ناراحتی آنان زایل میگردد.

??گویند در مصر قدیم محکومان را با نیش افعى مى کشتند، روزى دو نفر محکوم را از زندان بیرون آورده ، براى اعدام به سوى قفس افعى مى بردند. بین راه زنى به حال آنها دلش سوخت و به هر یک دو ترنج داد و آنها که گرسنه بودند، آنها را با پوست و هسته خوردند و در نتیجه نیش افعى در بدن آنها کارگر نشده ، و هر دو جان به سلامت بردند.

??قسمت مورد استفاده پوست سفید رنگ اسفنجى است که در صنعت مرباسازى و تهیه خورش از آن استفاده مى نمایند. خورش بالنگ و ترنگ بسیار ثقیل و دیر هضم است ، ولى مرباى آن نه تنها دیر هضم نیست ، بلکه به هضم غذا کمک مى نماید. طعم گوشت پوست آن کمى تلخ است و به همین جهت سه بار آنرا در آب جوشانده و آب تلخ آنرا دور مى ریزند تا تلخى آن گرفته شود، و بعد آن را در آب آهک انداخته و پس ‍ از چندى آنرا شسته و بعد مربا مینمایند.

??تدوین :دکترحمزه سام دلیری عضوانجمن علمی طب سنتی ایران

?? @sinohehsamdaliri??

◾️بالنگ #تقویت کننده #قلب و #کبد است

◽️مصرف بالنگ مانع ایجاد نفخ شده و درد هنگام قاعدگی را تسکین می دهد

◾️این میوه خنک کننده و استرس را ازبین می‌برد

@noskhesonati

نشردهید