آخرین مطلب

تغذیه و نوشیدنی ها و میوه جات و آداب غذاخوری برمبنای طب سنتی

‍ ?چند نکته مهم در خصوص خوردنیها و نوشیدنیها

?✍خوراک نیک و غذای خوب ؛ غذاییست که زود هضم و زود جذب باشد ؛ خون صالح و لطیف تولید کند و مهمتر از همه اینکه طیب و حلال باشد .مانند گوشت گوسفند یکساله سالم ، نان گندم رسیده آفت نرسیده.

?✍در میان میوه ها ، آنهایی که غذاییت دارند میتوان انگور ، انجیر ،خرما ، بادام درختی و زیتون را نام برد.افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بهتر است از این میوه ها در سبد غذایی خود بگنجانند.

?✍بهترین زمان خوردن غذا ، زمانی است که میل و اشتهای صادق و راستین پدید آید و پس از کار و ریاضت(انجام حرکات بدنی و ورزش) باشد.اگر اشتهایی نیست نباید چیزی خورد.

?✍بهتر است هنوز که اشتهامانده ، دست از خوردن غذا کشید تا از امتلاء(احساس پری) معده و روده و نیز امتلاء در کبد و عروق جلوگیری شود.بیماریهایی از قبیل دیابت و کبد چرب ، نقرس ،سردرهای میگرنی نمونه هایی از مصادیق امتلاء در بدن است.

?✍در خوردن غذاها باید رعایت ترتیب غذاها و خوراکیها را لحاظ داشت.توصیه و تاکید میکنم از غذاها ، آنچه لطیف تر ،نازکتر و زودگوارتر باشد (مانند سوپ و شورباها)نخست باید خورد و سپس به خوردن گوشت و غذاهای توده ای را دریافت کرد.

?✍از خوردن چند نوع غذا در یک وعده غذایی خودداری شود و فقط یک نوع غذا خورده شود چرا که این اصل باعث گواراتر بودن غذا برای معده و روده شده و جذب آن بهتر میشود.

?✍بهترین شکل وعده های غذایی این است که وعده ناهار حذف شود و به دو نوبت شام و صبحانه اکتفا کرد.خوردن ناهار از نظر طب اسلامی و طب ایرانی مطرود است .

?✍عادت به خوردن ترشیجات و حموضات ضعف و لاغری به بار آورده و برای اعصاب زیانبخش است. خوردن غذاهای شور و پرنمک باعث خشونت شده و برای رحم و بینایی ، زیان آور است.

?✍سوداوی مزاجها بهتر است ؛ غذاهای معتدل در حرارت مانند گوشت بره و بلدرچین و تیهو و دراج میل کنند. و از خوردن غذاهای با طبع سرد و خشک بپرهیزند.

?✍از خوردن لبنیات و ترشیجات با هم و در کنار هم پرهیز شود. خوردن دوغ و غوره – انار با هلیم – آب و عسل و خربزه – انگور با شیر با هم زیان آور است.

?از خوردن ماهی تازه و شیر و پنیر و تخم مرغ به یکجا پرهیز شود.از نوشیدن آب بهنگام ناشتا – نوشیدن آب بدنبال خوردن میوه – نوشیدن آب به دنبال شورباها و غذاهای سوپی و آبکی بایستی پرهیز نمود.

?✍نوشیدن آب گرم بهتر از نوشیدن آب سرد و تگری است. چرا که نوشیدن آب گرم بادها را بشکند ،مفید برای بیماران مبتلا به کولیت عصبی است.و یا از ابتلا به کولیت روده پیشگیری میکند .تشنگی را رفع کرده و غسال(شستشودهنده) معده است ،برای چشم مفید است.

?✍آبی که از چاه گرفته میشود را نباید با آب روان مخلوط کرد. آبی که در میان نیزارها و درختان جریان دارد را نباید خورد چرا که نوشیدنش باعث استسقا (سیروز کبدی) -بزرگی طحال شده و برای امعاء و احشا زیان آور است.

?✍توصیه و تاکید در فصول گرم سال آب را با کمی آب لیموی ترش و تازه بجوشانید و میل کنید چرا که صبر بر تشنگی را افزایش داده و از تشنگی مفرط می کاهد.

?✍گرم مزاجان در فصول گرم سال بهتر است آب را همراه رازیانه(بانوان) یا آب را همراه کاسنی (مردان)مخلوط کرده و میل کنند.

?دکترحمزه سام دلیری عضوانجمن علمی طب سنتی ایران

?? @sinohehsamdaliri??