آخرین مطلب

سردی کردن و گرمی کردن بدن بر مبنای طب سنتی

 

??? سردی کردن ،گرمی کردن  برمبنای طب سنتی

علائم کسانی که مزاج گرم و تر دارند، تقریبا شبیه کسانی است که غلبه خلط دم دارند چون مزاج این خلط نیز گرم و تر است. به همین ترتیب، علائم کسانی که مزاج سرد و تر دارند، تقریبا شبیه کسانی است که غلبه خلط بلغم دارند؛ علائم کسانی که مزاج سرد و خشک دارند، تقریبا شبیه کسانی است که غلبه خلط سودا دارند؛ و علائم کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، تقریبا شبیه کسانی است که غلبه خلط صفرا دارند.

بنابراین باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث غلبه هر یک از اخلاط می‌شوند، منجر به تشدید مزاج آن خلط در شخص هم می‌گردد، یعنی مثلاً:

زیاده‌روی در مصرف گرمی‌جات، سرخی‌کردنی‌ها، مواد غذایی تند، ضمن افزایش خلط صفرا، حرارت و خشکی بدن را هم افزایش می‌دهد؛

زیاده‌روی در مصرف خنکی‌جات و مواد رطوبتی مانند آب، لبنیات و یا میوه‌های خام بدون طعم و آبکی، ضمن افزایش خلط بلغم، علائم سردی و تری را هم در شخص افزایش می‌دهد؛

زیاده‌روی در مصرف غذاهای مانده، کنسروی، سس‌ها، گوشت‌های خشک و مانده، فست‌فودها و ترشی‌جات، ضمن افزایش خلط سودا و علائم مربوطه، سردی و خشکی بدن را هم افزایش می‌دهد؛ و زیاده‌روی در مصرف گوشت‌های قرمز، نان، برنج، چربی‌ها و شیرینی‌‌ها، ضمن افزایش خلط دم (خون)، گرمی و تری را هم در بدن افزایش می‌دهد.

در این موارد، اصطلاحاً گفته می‌شود شخص دچار «سوء مزاج» شده است، مثلا اینکه یک روز انسان احساس گرمای زیادی دارد، روزی احساس خواب‌آلودگی دارد. گاهی اوقات پوستش خشک می‌شود، احساس خشکی در بینی دارد یا بعضی روزها احساس سنگینی در بدن می‌کند یا گاهی اوقات دچار فکر و خیال‌های بد یا اختلالات خواب می‌شود. در قدم اول، این مشکلات به سوء‌ مزاج ربط داده می‌شوند، یعنی یک یا چند تا از کیفیت‌ها (شامل گرمی، سردی، خشکی و تری) در  بدن افزایش پیدا کرده است و این افزایش می‌تواند با افزایش یکی از اخلاط ذکر شده (بلغم، سودا، صفرا و دم) همراه باشد. راه پیشگیری از این وضعیت‌ها اصلاح سبک غذایی و زندگی و همچنین پرهیز از مصرف آنچه که برای مزاج اصلی فرد مضر است می‌باشد.

اگر خلطی در بدن زیاد ‌شود، اصطلاحاً به آن سوء مزاج، «سوء مزاج مادی» گفته می‌شود، یعنی ماده‌ای در بدن افزایش یافته که نباید این اتفاق می‌افتاد و معمولا در این سوء مزاج‌های مادی، شخص دچار حالت سنگینی و کسل بودن می‌شود، به ویژه در افرادی که دم یا بلغم آنها افزایش می‌یابد. این حالت‌ها مخصوصاً در افرادی که دچار اختلالات دفعی می‌باشند شامل افرادی که یبوست دارند،خانم‌هایی که دچار مشکلات عادت ماهیانه ( کم بودن دفعات یا مقدار عادت)  هستند،کسانی که تعریق ندارند یا افرادی که جلوی ادرار خود را می‌گیرند، بیشتر اتفاق می‌افتد و بیشتر دچار افزایش مواد زائد و اخلاط در بدن می‌شوند. بدیهی است که در این موارد حتما باید اول مشکل دفعی شخص برطرف شود تاعلت ازبین برود

http://mirghazanfari.ir/post-412.html