آخرین مطلب

کمردرد و ضربات ناشی از ضرب دیدگی را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

پرسش 

خانمی ۵۰ ساله یکی ازمهره های کمرش دراثرخوردن به زمین صدمه دیده است برای کاهش درد مهره و درمان چه راهکاری هست

پاسخ 

* آنچه براى کمر درد، سودمند است

*الکافى : – به نقل از احمد بن محمد بن ابى نصر -: امام رضا (علیه السلام ) فرمود: ((نخود، براى کمر درد، سودمند است )). (درباره ایشان (امام رضا (علیه السلام )) نیز نقل کرده است که ) او پیش و پس از غذا، آن را مى طلبید.

* امام صادق (علیه السلام ): پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به درگاه پروردگار خویش ‍ (عزوجل ) از کمر درد نالید. خداوند به او فرمود که دانه با گوشت بخورد، یعنى هلیم

???

سلام مالیدن روغن بادام تلخ یا روغن سیاهدانه با زردچوبه

۲- ضماد مخلوط زردچوبه خالص بازرده تخم مرغ محلی

۳- به اندازه یک نخود مومیایی اصل ( نه تقلبی) باروغن حیوانی گاوی مخلوط و به محل درد بمالید

۴- پمادیا ژله رایس ازداروخانه هابرای روی موضع

۵- صدگرم عسل مرغوب را با دویست گرم پیاز رنده شده مخلوط کرده و صاف کرده و قبل صبحانه تا دواستکان میل شود

۶- *کاهنده دردهای اسکلتی : دردهای اسکلتی نتیجه فعالیت اخلاط سودا و بلغم در این عضو بدن است و برای درمان آن بایستی اخلاط سودا و بلغم به مرور زمان تعدیل شوند .

مصرف زنجبیل و روغن آن (برای درمان پا درد و التهابات مفاصل و بیماری روماتیسم کاربرد ویژه دارد و لیکن مصرف آن موجب بروز آلرژی و کهیر پوستی و اگزما میگردد ) بنابراین بایستی در درمان دردهای استخوانی نهایت دقت با زنجبیل صورت پذیرد که حساسیت پوستی رخ ندهد و بر اساس مزاج استخوان درمان صورت گیرد .

– برای دردهای استخوانی سرد مزاجان از دم کرده دارچین و زنجبیل استفاده شود .

۷- گیاهان کاهنده درد استخوان: عرق بومادران ، عرق میخک ، عرق رزماری ، عرق گزنه ، دارچین ،  آویشن ، رازیانه ، پوست بید ، شیرین بیان ، خارخاسک ، گل آرونه ،

۸- غذاهای مضر برای استخوان:

چای، انواع ترشی، ماست، مرغ،آب یخ،غذاهای ساندویچی،سیب زمینی، برنج سفید، عدس، میوه‎جات ترش و کال. نمک ، فست فودها و پفک ، ترشیجات و سرکه ، هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف میشود ، سرکه، صبحانه خوردن پنیر با چای ، عدم استفاده از نور آفتاب – خوردن غذاهای ممنوعه که باعث توقف فعالیت غدد درون ریز میشود

۹- *استخوانهای شکسته ، کوفتگی ، کوبیده ، و در رفته :

* زردچوبه ( گرم و خشک ) : ضماد تفت داده زردچوبه در روغن حیوانی بر روی محل کوفتگی ، ضربه خوردگی استخوان و عضله و در رفتگی استخوانها بسیار موثر است

*تربانتین ( سرد و خشک ) : مالیدن روغن و تربانتین بر موضع درد مثل عضلات بین دنده ای و عضلات روماتیسمی مفید درد میباشد .

*مومیایی ( گرم و خشک ) : مالیدن مومیایی به محل شکسته استخوان و خوردن هر روز مقدار جوئی از مومیائی باعث سرعت جوش خوردن استخوان شکسته میگردد .

شکستگی و کوفتگی معظلی است که کم و بیش افرادی از جامعه بر اثر بی احتیاطی خود یا افراد دیگر به آن مبتلامیشوند . داروئی که معمولابرای کوفتگی استخوان از طرف شکسته بندان مطرح میشود موسوم به (( تخم مرغ و زرد چوبه است )) که مورد استفاده متفاوتی دارد .

نحوه ساختن این دارو به قرار زیر است: زرده تخم مرغ محلی با زردچوبه نرم  را خمیر کرده و درپارچه تنظیف ریخته و به محل آسیب ببندید .

یا برای شکستگی و ترمیم آن با کاله جوش و یا تغذیه پاچه گوسفند و مفصل را با روغن زیتون یا سیاهدانه چرب نماییم .

کاهش دردهای استخوانی: هفته‎ای سه بار گوشت تازه راسته گوسفند را کباب کرده و با لیمو ترش، روغن زیتون و سبزی گرم(نعنا،ترخون،مرزه و…) استفاده شود.

آناناس میوه‌ای موثر در ترمیم سریع شکستگی استخوان‌ها مطرح است .

????

مواردی که بایدپرهیزشود :

۱- قندهای شیمیایی

۲ – اسانسهای شیمیایی

۳- فست فودها(غذاهای صنعتی)

۴- غذاهای مانده

۵- کم تحرّکی

۶ – بارسنگین برداشتن

۷- کفش پاشنه بلندپوشیدن

۸- چاقی شکمی(باعث ازیادقوس کمرمی شود)

۹- اضافه وزن(هریک کیلوگرم إضافه وزن معادل  ۱۰برابرفشاراضافه برمفصل زانوواردمی کند)

۱۰- کوله پشتی سنگین(یعنی وزن آن بالای۱۵تا۲۰کیلوگرم باشد)

۱۱- کفش ودمپایی غیرمناسب(یعنی کف آن تخت باشدوکف آن یاخیلی نرم ویاخیلی خشک مانندچوب باشدوپاشنه کفش بیش از۲سانتی مترباشدوکفش تنگ باشد)

۱۲- پیاده رویهای طولانی مدت بدون استراحت دربین آن

۱۳- فشاراضافه به یک طرف مهره های بدن(یاعدم توازن)

۱۴- راه رفتن نامناسب (قوزمانندراه رفتن،سینه سپرراه رفتن یابه اصطلاح عامیانه سینه کفتری راه رفتن)

???راهکارهای جانبی 

بعداز ضماد روغنهای بالا ( اسفندبا میخک با زنجبیل با سیاهدانه با بادام تلخ با کوهان شتر) مبادرت به سشورا ازراه دورشده و سپس باپارچه های نرم بسته شود .

۲- تسکین سیستم عصبی گیاه یا عرق سنبل الطیب و یا بابونه مثل چای دمنوش شود و روزی تا سه لیوان و وقتی هنک شده با عسل ( یا عسل موم دار) میل شود