آخرین مطلب

لخته خون بر مبنای طب سنتی

💊💊لخته های خونی را بیشتر بشناسید

بجز بالارفتن چربی و کلسترول خون که بـرای کلیه افراد، خصوصاً افـراد بــالای ۴۰ سال خطر مهمی بشمار می‌رود، بیماری دیگری بنام لختگی خون جان بسیاری را تهدید می‌کند.

لختگی خونی که باعث انسداد رگ‌هـای اصلی بدن می‌شوند، می‌توانند بسیار دردنـاک شده و در موارد بسیار حاد منجر بـه مـرگ گـردنـد.

این لخته‌ها، علاوه بر محدودیت جریان خون در رگ‌ها، ممکن است بـه درون دستگاه‌های حیاتی مانند قلب، شــش‌ها و مغز نیز نفوذ نموده و حیات این دستگاه‌ها را به اختلال اندازند.

⛔️لخته‌های خونی در چه محل‌هایی تشکیل می‌شوند؟

لخته خون در بسیاری از قسمت‌های بدن می‌تواند تشکیل شود، اما متداولترین لخته‌های خونی، در محل‌های زیر تشکیل و مسیر عبور خون را مسدود می‎‌کنند:

رگ‌ها و حتی مویرگ‌های قلب و مغز

در پاها

رگ‌های دست‌ها و لگن خاصره

رگ‌های کلیه (بخصوص در کودکانـی که دچـار امراض کم آبی هسـتــند)

علائم لختگی خون چیست؟

یـک لخته خونی می‌تواند بطور جزئی و یا کلی باعث انسداد جریان خون در رگ شـود و به این ترتیب، در آن بخش التهاب ایجاد می‌گردد و با علائم محتلفی همراه است از جمله:

تورم

تار شدن دید پس از نشستن زیاد در جایی هنگام برخاستن

داغ شدن سر

سوزش کف پاها و بخصوص در هنگام خواب

خشک شدن دهان

زرد شدن و یا تغییر رنگ سفیدی چشم از حالت طبیعی

افزایش تدریجی درد

احساس درد شدید هنـگام خـم نـمودن موضـع

گـرفـتـگی عضلانی در پاها

گرمی پوست در نزدیکی لخته خون

و رنگ پریدگی

توجه توجه!!! البته ناگفته نماند که داشتن علائم فوق صرفاً به معنای لخته شدن خون نیست و ممکن است برخی بیماری‌های دیگر نیز علائم مشابه را داشته‌ باشند، بنابراین اگر این علائم مداومت دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
عوامل ابتلا به لختگی خون

فاکتورها و عوامل مختلفی از قبیـل عـدم فعالیت جسمانی و عوامل ژنتیکی در ایجاد عارضه لخته های خونی دخیل هستند. متداول ترین عوامل و فاکتورها عبارتند از:

مصرف مکرر و زیاد موادغذایی ناسالم و غلیظ و فرآوری شده، سرخ کردنی‎‌ها، فست فودها

استفاده نکردن و دوری از رژیم‌ها و غذاهای طبیعی مانند سبزیجات، میوه جات، روغن سالم و ….

عدم فعالیت جسمانی بلندمدت، مانند نشستن زیاد در پشت میز یا خوابیدن طولانی در تخت خواب بدلیل بیماری.

عمل‌های جراحی، مخصوصاً در استخوان و قلب.

آسیب‌های بدنی، مانند شکستگی پا و لگن

چاقی مفرط

یبوست

سرطان

اختلالات ژنتیکی در رابطه با لختگی خون

صدمات رگ‌های خونی و ایجاد تغییرات غیرطبیعی در فشار خون

تدابیر خانگی برای کاهش خطر لختگی و بهبود جریان خون

میوه‌ها در مقایسه با دانه‌هایی مثل گندم و برنج به خصوص آن دسته که ویتامین ث دارند موجب رقیق شدن طبیعی خون می‌شوند. این میان وعده‌های پرفایده، دیواره‌های مویرگی را قوی‌تر می‌کنند

توت‌ها مانند شاتوت، توت سفید، توت سیاه، توت فرنگی و … به علت دارا بودن فیبرگیاهی فراوان در کنار آنتی اکسیدان ارزشمند، موجب تنظیم سیستم ایمنی و بهبود کلی جریان خون می‌شوند.

هندوانه، این میوه تابستانه پر از لیکوپن و آنتی اکسیدان است که موجب بهبود جریان خون می‌‎شود.

دمنوش عناب نیز رقیق کننده خون است.

عدم مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین بالا

کاهش سایز و وزن بدن در صورت داشتن اضافه وزن

سیگار نکشیدن، چرا که این عادت غلط مانع از جریان خون طبیعی است، پس می‌تواند باعث افزایش فشار خون و صدمه به شریان‌ها شود، علاوه بر این باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‎شود، به غیر از این، سیگار کشیدن سبب غلیظ شدن خون می‎‌شود.

ماساژ اندام تحتانی (پاها) و روغن‌مالی کف پاها

گذاشتن هر شب اندام تحتانی در آب با گرمای مطبوع به مدت ۱۵ دقیقه،

گذاشتن بالاتر اندام تحتانی طی روز، موجب بهبود خونرسانی و آرامش خواهد شد: پاهای خود را حدود ۲۰ دقیقه بالا نگه دارید، بهتر است این کار را اغلب در طول روز انجام دهید، چه در خانه و چه در محل کار، هنگامی که پاهایتان بالاست با حرکت دادن انگشتان پا، چرخش مچ پا و تاب دادن پاها، به جریان بهتر خون کمک کنید.

نوشیدن آب با دمای مناسب و به موقع و به جا (عطش واقعی نه کاذب)، باعث آبرسانی خوب بافت‌های بدن می‌شود که به طور طبیعی جریان خون را بهبود می‌بخشد.

استفاده کافی از فیبرگیاهی، روزانه به مقدار کافی میوه های تازه، کاهو، هویج، کدو و لوبیا سبز، جوانه‌ها (جوانه گندم، جوانه ماش و …)را متناسب با مزاج خود مصرف کنید.

حتماً صبحانه بخورید؛ خوردن صبحانه و عدم حذف آن به‌مقدار قابل توجهی موجب کاهش احتمال لخته شدن خون و چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود.

زردچوبه یک ترکیب عالی برای بهبود جریان خون می‌باشد، زردچوبه حاوی یک ماده فعال است که مانع لخته شدن خون می‌شود، اضافه کردن به غذاها در حین پخته شدن بهترین راه مصرف آن است.

هشدار: مصرف قرص آسپرین و کپسول زردچوبه هم منوط به تجویز پزشک است، خودسرانه اقدام

به مصرف نکنید،.
https://tabaye.ir/reduce-the-risk-of-blood-clots/