آخرین مطلب

آش آبغوره و آش زنجبیل داروی اصلاح اخلاط چهارگانه بر مبنای طب سنتی

📚📚📚📚🍲 #آش_آبغوره_و_زنجبیل 🍲

✅ آش آبغوره و زنجبیل به عنوان منضج داده می شود، یعنی پزنده. در بدن ما اگر یکی از اخلاط چهار گانه غلبه کند، باعث بیماری می شود که یکی از روشهای برقراری تعادل اخلاط، رژیم غذایی مصرف آش می باشد.

👈 دوره مصرف این آش بر مبنای اینکه به بیمار چه چیزی غلبه کرده است، سه روزه، پنج روزه (که اگر بشود هفت روزه اشکال ندارد)، نه روزه و چهارده روزه می باشد.🍃

✅ اگر صفرا به بیمار غلبه کرده باشد سه روز، خون غلبه کرده باشد پنج روز، بلغم غلبه کرده باشد نه روز، سودا غلبه کرده باشد چهارده روزه توصیه می گردد و در دوره مصرف این آش، نباید از غذای دیگری استفاده کرد.

🍀 #دستور_العمل_آش_آبغوره_و_زنجبیل 🍀

◀️ آش بدون گوشت، دارای سبزیجات، حبوبات، نمک دریا و روغن ارده کنجد را در قابلمه مسی پخته و در زمانی که برای مصرف در یک کاسه یک نفره آن را می ریزید، یک قاشق چای خوری زنجبیل و مقداری آبغوره در حدی که خوشمزه شود به آن اضافه کنید و در مدت و دوره تجویز شده توسط پزشک در تمامی وعده های غذایی و میان وعده ها، فقط از این آش بدون نان مصرف نمایید.

📢 📢 تذکر 📢📢
✅ در طی دوره اگر در بیمار ضعف پدیدار شد، می تواند حداکثر یک روز در میان از کته با زرده تخم مرغ محلی یا شربت عسل استفاده نماید.

✅ در طی دوره، آب خوردن باید سالم، جوشیده و سرد شده باشد.
✅ مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک در حین دوره رژیم غذایی آش، اشکالی ندارد.

✅ در اولین روز پس از اتمام دوره رژیم آش (یعنی بعد از پایان دوره) در ساعت ۸ صبح و ۴ بعد از ظهر، غذای خیلی سبک با گوشت گوسفند میل نمایید.

✅ از دومین روز بعد از اتمام دوره، می توانید با رعایت توصیه های مربوط به هرمزاج طبق کتابچه تغذیه حکیم شیخ اسماعیلی و همچنین رعایت ۵اصل تغذیه غذاهای متنوع و مفید میل نمایید.
✅تغذیه خوب و سالم داشته باشید.

✅ در صورتیکه فردی به دلیل خاصی نتواند از زنجبیل استفاده نماید، می تواند یک قاشق غذا خوری زیره سیاه را کوبیده و در هنگام پخت در قابلمه بریزد تا آش پخته شود و در هنگام مصرف، فقط آبغوره اضافه کند.

✅ حتما آش فوق را در قابلمه مسی طبخ نمایید.

⛔️ استفاده از عدس، گشنیز، چربی، روغن های سرد، دنبه، قلم، مرغ، ماهی، گوشت و بادمجان در آش ممنوع است ⛔️

⛔️ مصرف نان، میوه، و لبنیات در حین دوره ممنوع است⛔️
✅ برنج، گندم، جو، بلغور، سبزیجات و حبوبات را می توان برای آش استفاده نمود.

✅ از عسل به جای هر نوع شیرینی استفاده نمایید.

✅ دم کرده نعناع خشک به همراه آبلیموی ترش طبیعی و عسل (برای شیرین کردن) به جای چای در صورت نیاز مصرف گردد.
✅ روز بعد از اتمام دوره مصرف آش، از دم کرده گل سرخ و برگ سنا یک فنجان میل نمایید.

✅ چون این آش، منضج و پزنده است و اخلاط را می پزد، ممکن است با مصرف آش، دردهایی در حین این دوره عارض شوند، دردهایی همچون سر درد، درد مفاصل، درد پهلو و درد کبد، که طبیعی است و باید دوره را تکمیل کنید تا اخلاط پخته شده با مسهل دفع شوند.

✅ در حین دوره مصرف آش، هیچ غذای دیگری به غیر از آش مصرف نکنید، ولی می توانید به دفعات از این آش میل نمایید.

🍲 #آش_آبغوره_و_زنجبیل 🍲

🍀 @sinohehsamdaliri

✍️مولف ؛ استاد سام دلیری محقق و مدرس طب سنتی

https://telegram.me/joinchat/AAAAAD4Og8UYGel5LefB7g