آخرین مطلب

نگرانی درازمدت دشمنان از پرورش و نگهداری درخت گردو + درخت بادام + پرورش کندوی عسل ‼️‼️‼️ 🍀ضربه ای که روباه پیر به باغات گردوی ایران زد!

⛔️⛔️⛔️⛔️📛📛📛
نگرانی درازمدت دشمنان از پرورش و نگهداری درخت گردو + درخت بادام + پرورش کندوی عسل ‼️‼️‼️
🍀ضربه ای که روباه پیر به باغات گردوی ایران زد!

درخت گردو یکی از درختان بسیار ارزشمند است که به گفته کارشناسان، خواستگاه اولیه آن ایران بوده و بعدها از ایران به خاور میانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به آمریکا برده شده است این درخت به صورت طبیعی می تواند صدها سال ادامه حیات بدهد، لذا انتظار می رود که باغهای کشورمان پر از درختان گردوی کهنسال باشد، ولی متاسفانه نیست! این موضوع برای بنده همیشه جای سوال داشته است!

🔻اخیرا در سفری که به روستای دروان کرج رفته بودم ملاحظه کردم که در ابتدای روستا چند درخت بید چند صدساله نظر هر فردی را که وارد روستا می شود را به خود جلب می کند، روخانه منحصر به فرد این روستا زمینه کاشت باغات پربار گردو، گیلاس و آلبالو را فراهم کرده است، یکی از عجایب این بود که هیچ درخت گردویی بالای ۸۰ سال در این روستا نبود، وقتی دلیلش را پرسیدم یکی از روستائیان گفت: در زمان رضا شاه در آبادی جار زده بودند که هر کس درخت گردوی کهنسال داشته باشد رضا شاه آنرا توقیف خواهد کرد!
لذا خود مردم آبادی با دست خودشان تمام درختان کهنسال گردو را به الوار تبدیل کردند!!

🔻با یکی از مهندسان محیط زیستِ باسابقه طالقانی گفتگو کردم از قول پدرش نقل کرد که خارجی ها آمدند و الوار درختان گردوی کهنسال را پیش خرید کردند وقتی مردم همه را بریدند، گفتند طرح عوض شده و ما نیازی به این الوارها نداریم! پولی را هم که به عنوان پیش پرداخت دادیم نمی خواهیم فقط یکی از درختان بسیار بسیار کهنسال را خریده و الوار کرده و با زحمت فراوان بردند!

🔻در ادامه پژوهش به کتاب “تلخ ترین نوشته من” اثر استاد حیدر رحیم پورازغدی رسیدم، دیدم در مشهد هم همین تراژدی نفرت انگیز درباره درختان پسته وحشی و درختان گردوی خراسان اتفاق افتاده است! تا حدی که دکتر مصدق طی یک نامه رسمی، قطع درختان گردوی کهنسال و تبدیل آنها به زغال را ممنوع اعلام کرده است!

واقعا انسان در می ماند که آیا نژاد آنگلوساکسون در گذشته کاری مانده که می توانسته علیه کشور و ملت مظلوم ما بکند و نکرده باشد؟!

پیشنهاد می کنم یکی از دانشجویان مقطع ارشد یا دکتری این اقدام تراژدیک روباه پیر را به عنوان موضوع پایان نامه انتخاب کند تا این حقایق تلخ از دل تاریخ بیرون کشیده شده و آئینه عبرت مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد!

علی ارجمند عین الدین/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز