آخرین مطلب

الکل و احکام آن بر مبنای استفتائات مقام معظم رهبری

📚📚📚📚#احکام #مسکرات

💠سوال۳۰۵: آیا استفاده از الکل سفید برای ضد عفونی کردن دست و لوازم پزشکی مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آن ها در امور پزشکی و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکی جایز است؟ الکل سفید همان الکل پزشکی است که قابل نوشیدن هم هست، آیا نماز خواندن با لباسی که یک یا چند قطره از این الکل بر آن ریخته شده، جایز است؟

✅جواب: اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست، هرچند مست کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد. ولی اگر از الکل مایع بالاصاله و بر حسب تشخیص اهل فن مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با بدن یا لباسی که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونی کردن ادوات پزشکی و مانند آن اشکال ندارد.

@Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر

پاسخ شبهه افکنی درباره الکل

اگر الکل ۹۰۰ سال قبل توسط زکریای رازی کشف شده پس چطور اسلام ۱۴۰۰ سال قبل آن را حرام کرده است؟!

✅ پاسخ
الکل بخشی از شراب است و تنها درصدی از شراب را تشکیل می‌دهد. زکریا رازی توانست با استفاده از تقطیر، این ماده را از شراب جدا کند و اسم آن را «الکحل» یا الکل نامید و از آن در مصارف پزشکی و کیمیاگری استفاده کرد به همین دلیل به رازی کاشف الکل (و نه مخترع آن) می‌گویند.
اسلام، شراب (که از هزاران سال قبل موجود بود) را حرام کرد و بعدها زکریای رازی توانست ماده‌ای که در این شراب وجود دارد و باعث مستی می‌شود را استخراج کند. طبق حدیث پیامبرﷺ شراب و هر چیزی که مست‌کننده باشد حرام است پس بالتبع الکل موجود در آن نیز باید حرام باشد. اگرچه در ابتدا الکل خالص از شراب جداسازی نشده بود و در آیات قرآن و احادیث نیز لفظ الکل نیامده است.

🆔 @shobhe_shenasi
🌏 ghorbanimoghadam.ir

/////////////////////////////////////////////

📞 تغییر شماره تلفن بخش استفتائات دفتر رهبر انقلاب در قم استفتائات دفتر رهبر انقلاب در قم

◻️ مقلدان با شماره تلفن ۳۷۴۴۴-۰۲۵ در ساعت های ۸ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ تماس حاصل نمایند.

◻️برای مشاهده استفتائات نیز می توان از اینجا (https://www.leader.ir/fa/faq) وارد سایت مربوطه شد.

@HawzahNews/ حوزه‌نیوز