آخرین مطلب

🔴مصلحات مواد غذایی در طب سنتی مقدس ایرانی

💊💊‍ 🔴مصلحات مواد غذایی در طب سنتی مقدس ایرانی
🔵استادحمزه سام دلیری پزشک و محقق طب ایرانی

🎾 ✍در تهیه و تولید و مصرف و نگهداری هر غذا یا میوه یا هر دارویی ، باید نکاتی را رعایت کرد، مهمترین نکته آن است که غذاها را با”مصلح” آنها مصرف کنیم. در واقع رعایت این نکته باعث هضم و جذب بهتر موادغذایی در بدن میشود و احیانا چنانچه، غذایی، دارای عوارض جانبی خاصی باشد، مصرف کننده درصورت مصرف با مصلح ،کمتر دچار آن عوارض خواهد شد.

🎾✍ از نظر لغوی ؛ کلمه مصلح بر وزن مفعل ؛ اسم فاعل است و به معنای “اصلاح کننده” طبع غذا و هر خوردنی و آشامیدنیست. چنین واژه ای در هیچ کجای علم تغذیه و پزشکی نوین وجود ندارد.چون در طب نوین و علم تغذیه معاصر ، هیچ توجهی به طبع و سرشت غذاها نشده و نمیشود.

🏆🌎 @sinohehsamdaliri🌍🏆

🎾✍اما در طب مقدس ایرانی ؛حکما و اطبای قدیم ؛توجهات زیادی به این موضوع داشته و تاکیدات فراوانی در خصوص بکارگیری مصلحات؛ در مصرف داروها و غذاها و میوه ها و هر خوردنی و آشامیدنی داشته اند.

🎾✍طبق تحقیقاتی که در زمینه مصلحات مواد غذایی و دارویی داشته ام ؛مصلحات به عناوین مختلفی درنظر گرفته شده اند ؛ که در این مقاله به استحضارتان میرسانم.

🎾✍گاهی اوقات مصلحات ؛نقش کاتالیزور در هضم و جذب غذاها را بعهده دارند.یعنی اینکه سرعت هضم و جذب مواد غذایی را در معده ؛روده ها؛کبد ؛اندامها و عروق و حتی سلولهای بدن بیشتر و بیشتر میکنند.

🎾✍مثلا در مورد مصرف ماهی ؛ آنطور که ساکنین گیلان زمین و غرب مازندران برای پخت ماهی و یا نگهداری آن عمل میکنند در هیچ کجای دنیا دیده نشده است.در طب طبرستان و طب گیلان زمین ؛ برای مصرف ماهی از مصلحاتی چون گردو -چوچاغ یا شیشاک -سیر و نعناع یا اوجی بعنوان شکم پر ماهی بکار میگیرند که هر کدام فلسفه ای در خود نهفته دارند.
🏆🌎 @sinohehsamdaliri🌍🏆

🎾✍در این ترکیب ،سبزی چوچاغ یا شیشاک که در زبان ترکی به آن بوقناق گویند ؛مصلحی است که بعنوان کاتالیزور عمل کرده و سرعت هضم و جذب ماهی را در بدن افزایش می دهد.

🎾✍گاهی اوقات مصلحات نقش “بالانس کننده و متعادل کننده ” را ایفاء میکنند .مثلا گوشت گاو منبعث غلظت خون است توصیه و تاکید شده است همراه با سماق فراوان که رقیق کننده خون است میل شود.(مصرف گوشت گاو در طب مقدس ایرانی مطرود است.)

🎾✍گاهی مواقع مصلحات ،نقش “سینرژیسمی” را در بدن ایفاء میکنند.سینرژیسم یعنی هم افزایی. زمانی که دو یا چند عنصر، با هم ، برهمکنش (تعامل) داشته باشند معمولاً اثری بوجود می‌آید که مجموع اثرهایی که هر کدام از آن عناصر جداگانه می‌توانستند بوجود آورند بیشتر شود.

🏆🌎 @sinohehsamdaliri🌍🏆

🎾✍مثلا مصلح پرتقال گلپر است.مصلح باقلا و لوبیا گلپر است .مصلح انار و زرشک گلپر است.پرتقال – لوبیا -باقلا-انار و زرشک، طبعی سرد و تر دارند باید در کنار گلپر که طبعی گرم و خشک دارد مصرف شود.در اینصورت است که اثرات تغذیه ای این مواد غذایی بهتر و بیشتر میشود.

🎾✍گاهی اوقات ، مصلحات؛ نقش پیشگیرنده داشته ، و عوارض جانبی مواد غذایی را کمتر و کمتر میکنند.چون هر خوردنی و هر آشامیدنی از سه قسمت : دارو- سم و غذا تشکیل میشود.مصلحات ؛اثرات سمی و دارویی این خوردنیها و نوشیدنیها را به مراتب کمتر میکنند.

🎾✍مثلا ماست و دوغ هر دو باعث بالارفتن بلغم و تری گلیسرید خون (چربی خون نوع سرد)میشوند.بهتر است همراه با کمی شوید خشک یا نعناغ خشک یا پودر موسیر که کاهنده بلغم و چربی خون (چربیسوز)هستند مصرف شوند.
🏆🌎 @sinohehsamdaliri🌍🏆

🎾✍مصرف برنج ؛ موجب کبد چرب و متعاقبا باعث افزایش پرخاشگری و عصبانیت در افراد میشود. به همین دلیل بهتر است همراه با زعفران یا سبوس که هر دو آرامبخش هستند مصرف شود.
🏆🌎 @sinohehsamdaliri🌍🏆