آخرین مطلب

لاغرسازی بدن و درمان چاقی و راهکارها بر مبنای طب سنتی

? چند نکته بسیار مهم در خصوص کم کردن وزن و درمان چاقی :

?افرادی که قصد کم کردن وزن را دارند ، از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنند و غذاهای با طبع گرم را در سبد غذایی خود بگنجانند.

?بعضی از افراد که مبادرت به کاهش وزن میکنند ، در روزها و ماه اول برنامه های رژیمی خود بطور چشمگیری،شاهد کاهش وزن خود هستند، اما ممکن است در دوره هایی از درمان چاقی خود، هیچ تغییری را در کاهش وزن خود مشاهده نکنند. ?این افراد مبتلا به کم کاری تیرویید هستند لذا توصیه میشود یک روز در میان بادکش گرم تیرویید انجام دهند?

?افراد چاق ، طی مدت طولانی و طی چند سال دچار اضافه وزن شدند ،بنابراین نباید انتظار کاهش چشمگیر وزن خود در مدت کوتاه باشند.

?برای کم کردن وزن بهتر است برنامه های رژیمی طوری تنظیم شود که فرد در هر ماه حداکثر ۷۰۰گرم کاهش وزن داشته باشد .

?داشتن رژیمهای سخت و طاقت فرسا ، تحت هیچ شرایطی مورد تایید طب ایرانی نیست.برخورداری از رژیمهای سخت برای کاهش وزن ، بسیار مضر است و عواقب جبران ناپذیری برای این افراد بدنبال دارد.

?خشکی پوست ، شل شدن پوست صورت و گونه ها ، کبد چرب و آسیبهای کبدی ،سنگ کلیه ، ریزش موها ، ریزش ابرو و مژه ها ، کمخونی ،ضعف عضلانی ،پوکی استخوانها و حتی مرگ زودرس ، از عوارض جانبی رژیمهای سخت و غیرمنطقی و غیرعلمی است.

?بهترین و موثرترین روش برای کاهش دادن وزن این است که وعده ناهار را کاملا حذف کنید صبحانه را کامل بخورید و شام را سبک میل کنید. 

?هر غذای به رنگ سفیدی چاق کننده است.چون بیشتر غذاهای به رنگ سفید ، طبعی سرد داشته ، لذا چاق کننده هستند.طی دوران رژیم غذایی خود از خوردن قند-شکر-سسها-بستنی-برنج سفید- نان باگت -ماست -دوغ – خامه و …..پرهیز کنید.

?هر لقمه غذا را تا هضم کامل آن در دهان بجوید .در حین غذا خوردن از نوشیدن آب یا هر نوشیدنی دیگر پرهیز نمایید.

?هر روز صبح و هر روز غروب ۷ الی ۱۲ بار ،عمل دم و بازدم عمیق انجام دهید.این عمل باعث سوخت و ساز بیشتر چربیها در بدن میشود.

?روزانه ۴۵ دقیقه ورزش کنید.بهترین و موثرترین ورزش برای کاهش وزن رقصیدن(ایروبیک و هوازی) است.ورزش بهتر است در ۱۵ دقیقه اول ، آرام – در ۱۵دقیقه دوم شدید و در ۱۵ دقیقه سوم ، آرام انجام شود.

?بادکش گرم تیرویید (فقط ۵ دقیقه)- بادکش گرم پهلوها و بادکش شکم (۱۲-۱۵دقیقه)یک روز در میان ۱۹ الی۲۴ جلسه انجام شود.

?داروهای زیر جزو داروهای مهزل و لاغر کننده محسوب میشوند.توصیه و تاکید میکنم این داروها بصورت تکی و مفرده و تحت نظر پزشک حاذق طب سنتی مصرف شود.

زیره سبز یا سیاه – سداب یا فیجن – گرده گل درخت خرما – آب کرفس -تخم اسفند -تخم کتان -حنا +زنیان -تخم شاهدانه .

?در طول رژیم غذایی اگر میل به خوردن گوشت دارید ترجیحا بهتر است گوشت ماهی تازه قزل آلا بخورید.گوشت تازه قزل آلا لاغر کننده است.(ماهی در روز خورده شود.)

?فصد رگ باسلیق هم کاهنده وزن است و هم کاهنده اشتها.بهتر است قبل از شروع رژیم ، فصد موردنظر را انجام دهید. در طول رژیم کاهش وزن باید از انجام این فصد خودداری کنید.

?در بعضی از داروخانه های گیاهی ،و عطاریها، به همراه داروهای کم کننده اشتها ، مقداری ماده مخدر کراک ،نیز بمنظور کاهش دادن چشمگیر وزن ، اضافه و مخلوط میکنند. ?توصیه و تاکید میکنم از خریداری داروهای ترکیبی لاغرکننده ، از عطاریها و یا بعضی از کانالهای تلگرامی که بعنوان تبلیغات ، عرضه میکنند ،اکیدا خودداری نمایید.

?در خوردن غذا ، حد اعتدال را رعایت کنید.هنوز که سیر نشده اید دست از خوردن غذا بکشید. ۱/۳معده را برای خوردن غذا ، ۱/۳را برای نوشیدنیها در نظر بگیرید و ۱/۳باقیمانده را خالی نگهدارید. در این عمل ممارست داشته باشید .

?برنج بدون زعفران یا شوید یا زیره یا سبوس چاق کننده است.نان بدون سبوس و زنیان چاق کننده است.ماست بدون موسیر چاق کننده است.پرتقال بدون گلپر چاق کننده است.موز بدون زنجبیل یا نمک دریا چاق کننده است.

?از خوردن هر غذای صنعتی مانند ماکارونی-فست فودها-سسها-پفک و چیپسها -نوشابه های صنعتی -پرهیز نمایید.

?هم و غم -بغض و کینه -نگرانی و اضطراب- استرس و افسردگی ، همه و همه ، تحریک کننده اشتها و زمینه ساز چاقی هستند.

?یکی از عوارض جانبی قرصهای ضدبارداری -قرصهای ضدافسردگی-داروهای کورتون و کورتبکواسترویید چاقی است .

?اکثر افرادی که چاق هستند در اکثر مواقع یبوست در روده ها دارند.یبوست چاق کننده است.اگر از ترافیک مواد زاید در روده ها برخوردار هستید در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

?و نکته آخر : تحت هیچ شرایطی ، دیگران را از رژیم خود خبردار نکنید.اطرافیانتان با جملات غیرعلمی و مغرضانه خود ، شما را از ادامه رژیم ،منصرف و دلسرد میکنند .

✳️مولف : استاد حمزه سام دلیری پزشک و پژوهشگر طب ایرانی