آخرین مطلب

پوست خشک و علل یابی آن در یبوست و کبد با مزاج گرم و خشک و مزاج سرد و خشک

‌ ‌ ?فیزیوپاتولوژی خشکی پوست و درمانش در طب شریف و مقدس ایرانی :

?اعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک» شایع‌تر است. غلبه سردی و خشکی در این افراد باعث خشکی بیشتر پوست و در نتیجه، خارش خواهد شد. ضمن اینکه مصرف خوراکی‌هایی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و خشک هم می‌تواند خشکی و خارش پوست رافراهم آورد.درواقع افراد باغلبه سودا و صفرا محکوم به خشکی پوست هستند.

?از نظرمزاج شناسی و علم طبایع ،وقتی به بررسی وضعیت پوست در طبایع مختلف میپردازیم به این نکته میرسیم که در سرشتهای مختلف ،وضعیت پوست در انواع مختلف مزاجها متفاوت است..اگر پوست را به منزله برکه ای در بدن درنظر بگیریم تازمانیکه این برکه پرآب باشد وضعییت اکوسیستم آن،بسیار مناسب است یعنی از لطافت خاصی برخوردار است.امااگر این برکه(پوست)دچار بحران کم آبی شود،بتدریج و به مرور زمان لطافت خود را از دست خواهد داد.

?پوست آیینه کبد است هر مشکل کبدی ،مشکل پوستی رابدنبال خواهد داشت.بعبارتی دیگرجوش صورت وبدن،کهیر،اگزما،پسوریازیس،لک و کک و مک،ویتیلیگو و حتی خشکی پوست و هر مشکل پوستی دبگر ناشی از مشکلات کبدی میباشد.

?معمولا در فصل پاییز و زمستان بسیاری از افراد دچار خشکی پوست میشوند. طب سنتی معتقد است بسیاری از انواع خشکی پوست با تغییر رژیم غذایی برطرف میشود؛ مثلا: مصرف مواد غذایی آبکی به خصوص آبمیوه هایی مثل آب هویچ و آب سیب و میوه و سبزی های آبدار مثل کاهو و خیار اگر متناسب با فصل مصرف شوند، میتوانند تا حدود زیادی به رفع خشکی پوست کمک کنند.

مصرف غذاهای ساده ای مثل شیر برنج نیز میتواند به پوست رطوبت کافی برساند و در رفع خشکی کمک کننده باشد.

?بیشتر افرادیکه از خشکی پوست برخوردارند یبوست در روده ها دارند این بیماران باید تدابیر درمانی و تغذیه ای لارم در مورد یبوست را در چارت درمانی خود داشته باشند.نوشیدن شربت خاکشیر گرم و یا جوشانده گل محمدی در این زمینه موثر خواهدبود 

.?باتوجه به اینکه این افراد از مشکلات کبدی برخوردارند نیاز مبرمی به پاکسازی کبد دارند که بدین منظور بایستی تحت نظر پزشک مجرب و کارآزموده همراه با مصرف داروهایی از قبیل شربت کامبوجا،شربت سرکه انگبین،ماءالجبن افتیمونی،عرق کاسنی+شاهتره،شربت خاکشیر+ترنجبین نسبت به پاکسازی کبد اقدام نمایند.این داروها رطوبت کبد و پوست را تامین میکنند.

?استفاده از کرمهای آبرسان مانند کرم جوانه گندم ،کرم گل بنفشه مفید است روغن زیتون و روغن گل بنفشه نیز چنین تاثیری دارند.

?شستشوی صورت با جوشانده سبوس گندم -بخور صورت با جوشانده گل بابونه -شستشوی صورت باشیر -ماسک پوست صورت بهمراه خامه به مدت نیمساعت جز بهترین و موثرترین تدابیر درمانی است.

?بهترین ماسک آبرسان : ۳ق غذاخوری عسل را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین کاملا مخلوط کنیدسپس روی شعله پایین قرارداده صبر کنید کمی خنک شود ۱۵ قطره اسانس بابونه به آن اضافه نمایید. روزانه ۲-۳بار هربار بمدت نیمساعت روی صورت ماسک کرده و نهایتا باآب معمولی شستشو دهید.

?مولف: دکترحمزه سام دلیری عضوانجمن علمی طب سنتی ایران