آخرین مطلب

فلوس دفع یبوست و مسهل خلط صفرا و شوینده گوارش و منضج اخلاط کثیف

موضوع : بررسی مغزفلوس برای بیماری نه تفنن مثل چای

فلوس ( دارای مزاجی گرم و تر ) 

خوردن فلوس رافع یبوست است . خوردن آن مسهلی بسیار راحت و بدون عوارض است و به کندی اثر می بخشد ، حتی برای رفع یبوست زنان حامله و اطفال تجویز می گردد .

اگر فلوس را با تمرهندی بخورید مسهل صفرای سوخته است و اگر با گیاه تربد بخورید مسهل بلغم و اگر بسفایج ، عرق کاسنی و عرق شاطره بخورید مسهل سودا است .

اگر شصت گرم فلوس را در نیم لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید و آب آن را بخورید مسهل قوی و خوبی است .

خواص فلوس

صورت دارویی فلوس

جوشانده فلوس  :  ۱۰ گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و آن را صاف می کنند و به مریض می دهند . این جوشانده مسهل خوبی است . مقدار عسل فلوس را می تواند در مورد یبوست های سخت تا ۶۰ گرم افزایش داد . البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد .

مربای فلوس :

‌۵ گرم عسل فلوس را با همان مقدار آب مقطر مخلوط کرده و سپس مقدار ۱۲۵ گرم قند کوبیده را به آن اضافه کنید بعد آن را حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به ۱۰۰ گرم برسد و غلیظ شود . این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدار مصرف آن ۵۰-۱۰۰ گرم در روز است .

خواص داروئی: فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است .

۱)یکی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد زیرا مصرف آن عوارضی ندارد بنابراین حتی برای زنان حامله و اطفال مناسب است .

۲)برای درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع درد بمالید .

۳)برای کلیه ها مفید است مخصوصا آنهایی که کلیه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ کلیه نمی شوند .

۴)جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را رفع می کند .

۵)نرم کننده سینه است.

۶)برای باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی به کار برید .

۷)برای معالجه دیفتیر ، فلوس را با آب گشنیز مخلوط کرده و به بیمار بدهید تا غرغره کند .

مضرات : فلوس برای معده مضر است چون به روده ها می چسبد و ایجاد دل درد و ناراحتی های روده می کند بنابراین بهتر است با مصطکی و انیسون روغن بادام خورده شود

http://giyah-darmani1.blogfa.com/

گیاه فلوس دارای طبعی گرم و تر تا حدودی معتدل و مغزش خنک کننده + مصرف آن به غیر از هسته اش + ضد اخلاط غلیظ + مصلح آن انیسون ، مصطکی و روغن بادام شیرین + مقدار مصرف بین ۳ الی ۶ کپسول در روز و زمان مصرف نامحدود + مکانیسم اثرش عبارتند از : تنها داروی خاصیت مشترک مسهل و منضج + پاکسازی اخلاط ، رافع یبوست و ضد آفت دهان در نوزادان + مسهل ضعیف ، ضد سرفه ، رفع التهابات خون ، ضد ورم ، ضد تب ، بازکننده انسدادها و صفرآور + تقویت کلیه و جلوگیری از تولید سنگ کلیه در افراد مستعد + ورم پروستات + رفع لک های بدن + ضد فشار خون + تسهیل عمل زایمان + ضد چربی خون با گلسرخ + دهانشویه و ضد آفت دهان با فشرده گشنیز + ضد ورم های حلقی + نقرس + مفاصل خوردنی و مالیدنی + دردهای پا ، کمر و زانو + نرم کننده سینه + رفع خواب آلودگی + ضد سرطان + برای منضج میتوان مدت ۴۰ روز فلوس را با هلیله زرد برای اکثر بیماری ها تجویز کرد + کاهش عطش .

نسخه درمانی فلوس برای مسهل بلغم : فلوس + تربد .

نسخه درمانی فلوس برای مسهل شدن قوی در بدن : فلوس + گلسرخ .

نسخه درمانی فلوس برای مسهل صفرا در بدن : فلوس + تمرهندی .

نسخه درمانی فلوس برای مسهل سودا در بدن : فلوس + بسفایج + عرق بید + عرق کاسنی + عرق شاهتره .

نسخه درمانی فلوس برای رفع ورم معده : فلوس + کاسنی .

نسخه درمانی فلوس برای منضج اخلاط : فلوس + هلیله زرد .

نسخه درمانی فلوس برای دهانشویه آفت دهانی : فلوس + گشنیز .

نسخه درمانی فلوس برای رفع دل پیچه : فلوس + ریشه ختمی + اسفرزه + روغن بادام شیرین .

نسخه درمانی فلوس برای بزرگی کبد و طحال ( هپاتواسپلنومگالی ) : فلوس + کاسنی + تاجریزی + افتیمون .

تطهیر معدی با فلوس

طبیعت مغز آن گرم و تر است و در بعضی جاها معتدل میدانند.

مورد استفاده:برای رفع مشکلات جھاز ھاضمه و به طور کلی برای مشکلات معده و طحال (مخصوصا بزرگ شدن طحال و پانسمان معده را انجام میدھد )

زمان:این شستشو را یک بار در سال انجام میدھیم

زمان انجام این شستشو در ۴۵ روز وسط پاییز است .چون معده و طحال در عنصر زمین یا خاک (سودا)قرار دارد و زمین دقیقا در این زمان شستشو را آغاز میکند و باران میآید و زمین را شخم میزنند و ما چون میخواھیم بین بدن و طبیعت تعادل برقرار شود این زمان را برای شستشو انتخاب میکنیم.

نکات:برای انجام این کار شب قبل ھیچ چیزی که طبع سرد دارد نمیخوریم(مثل ماھی- لبنیات و … ) چون مزایای این گیاه را از بین میبرد .

ھر چه معده خالی تر باشد اثر این کار بھتر است . شب قبل بعد از ساعت ۷ چیزی نمیخوریم.حتما باید تمام روز را در منزل باشیم.

نحوه شستشو:

فلوس را تھیه کرده آن را با گاز انبر یا وسیله دیگری شکانده پره ھای داخلش را که شبیه به لیمو عمانی است در میآوریم .

وزن فردی که میخواھد این شستشو را انجام دھد در نظر میگیریم اگر زیر ۱۰۰ کیلو بود ۲ لیوان آب در قوری میریزیم اگر بالای۱۰۰ کیلو بود ۴ لیوان میریزیم

در یک قوری برای افراد زیر ۱۰۰ کیلو ۲ لیوان و بالای ۱۰۰ کیلو ۴ لیوان آب گنجایش داشته باشد توری گذاشته( ترجیحا فلزی نباشدنه توری و نه قوری) پره ھای داخل فلوس را داخل توری ریخته و آب جوشیده ولرم شده(درحدی که انگشت را نسوزاند) راس ساعت ۶ عصر روی آن میریزیم و روی بخار کتری با حرارت کم تا ۱۰ شب میگذاریم دم بکشد.

صبح ساعت ۵:۳۰ مجددا زیر کتری را روشن کرده با حرارت متوسط میگذاریم تا ساعت ۶ داغ شود بعد راس ساعت ۶ صبح ناشتا داخل قوری را با قاشق چوبی ھم میزنیم و سپس افراد زیر ۱۰۰ کیلو به اندازه ۱ لیوان از قوری ریخته روی لیوان حتما ۱ قاشق روغن زیتون میریزیم و بدون مزه مزه کردن میل شود. افراد بالای ۱۰۰ کیلو ۲ لیوان ھمراه با روغن زیتون پشت سر ھم میل شود . بعد از نوشیدن این ۲ لیوان ۳ عدد کشمش یا نصف خرما مجاز ھستیم بخوریم.(اگر روغن زیتون خورده نشود روده ھا کار نمیکند )

تا ساعت ۱۰ صبح میخوابیم ساعت ۱۰ مجددا افراد زیر ۱۰۰ کیلو ۱ لیوان و بالای ۱۰۰ کیلو ۲ لیوان + روغن زیتون را میخوریم (ازساعت ۹:۳۰ میگذاریم داغ شود)

نکته:در بعضی افراد موجب دلپیچه شدید میشود که بین ۱ تا ۳ دقیقه طول میکشد در این زمان خوابیده شکم را به آرامی در جھت عقربه ھای ساعت ماساژ میدھیم.

بعد از ساعت ۱۰ صبح باز ھم استراحت میکنیم از این ساعت دائم احساس میکنیم میخواھیم به دستشویی برویم و روده بزرگ را تخلیه کنیم .

حدود ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲ تا ۱۴ تخلیه باید انجام شود

تا ساعت ۱۴ ھیچ چیز دیگری نمیخوریم. ساعت ۱۴ یک عددھویج یک عدد سیب زمینی و یک سر کوچک براکلی را یا تنوری یا آب پز یا بخار پز کرده فقط تا جایی میخوریم که ضعف برطرف شود (اگر زیاد بخوریم دلپیچه شدید میشود)

حدود ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶ شدت تخلیه به اوج خود میرسد و کاملًا احساس میکنیم سر گردن باز میشود و تمامی دردھای روی مفاصل ، گردن، پا و استخوان ھا و حتی اگر دید چشم کم شده باشد با این کار برطرف میشود .

ساعت ۶ بعد از ظھر می توانید شام را با برنج قھوه ای – لوبیای سویا با سبزیجات پخته میل نمایید

توصیه مھم: 

در طول روز نوشیدن آب و چای (کمرنگ) آزاد است اگر تھوع یا سردرد غالب شد نصف موز به ھمراه ۱ قاشق عسل و دارچین میل شود.

این شستشو باعث سم زدایی کامل معده میگردد(خروج شدید سم از بدن)

بعد طحال به حرکت میافتد و خون جدید میسازد و انرژی بسیار زیادی در تمام سطوح بدن احساس میشود

احتیاط ها: 

توجه داشته باشید دارو در ایلئوم، آپاندیس و بیماریهای التهابی حاد روده ممنوع است. برای بچه های زیر ۱۲ سال و زنان باردار و شیرده ممنوع است مگرانکه برای مدت کوتاه بلامانع است