آخرین مطلب

قارچ خوراکی محاسن و معایب آن بر مبنای طب اسلامی و طب سنتی

خوردن قارچ برای چه کسانی ضرر دارد؟

سلامت آنلاین- به گفته یک پزشک و متخصص فیزیولوژی، قارچ از نظر طب سنتی دارای مزاج سرد و تر است و چون میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد مصرف آن برای برخی افراد، مناسب نیست.   سید مهدی میرغضنفری، در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: افراد با مزاج یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. قارچ مزاج سرد و تر دارد و چون رطوبت نسبتا زیادی دارد برای افراد ساکن در مناطق گرمسیری و کسانی که کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم دارند، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می تواند مفید باشد اما کسانی که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاجند و در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد قرار دارند، در مصرف آن نباید زیاده روی کنند که برایشان مضر است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: قارچ می تواند ماده و اخلاط خیلی غلیظی در بدن تولید کند و غلظت خون را بالا  ببرد و باعث بروز بیماری های سوداوی و مقدمه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌ها و انسدادهای عروقی شود. وی ضمن اشاره به اینکه اگر قارچ، به صورت خام و زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود گفت:  قارچ به خاطر ایجاد سنگینی در بدن، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود و بهتر است آن را به صورت پخته یا تفت داده شده، ترجیحاً آبپز یا بخارپز به همراه گیاهان و ادویه‌های گرم مثل پونه استفاده کرد. این متخصص طب سنتی اضافه کرد: قارچ دیر هضم و نفاخ است و به افراد با مزاج سرد یا معده‌های سرد و ضعیف توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از درد معده و قولنج در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند و گرم مزاجان هم بهتر است قارچ را روزانه مصرف نکنند، اما مصرف گهگاه آن در کنار غذاها و خورش‌ها اشکالی ندارد.

http://mirghazanfari.ir/post-360.html

 ? قارچ ؛ بخوریم یا نخوریم؟

در مورد قارچ احادیثی وجود دارد. از پیامبر خدا (ص) نقل شده است که:«قارچ از گیاهان مفید و حتی بهشتی است و آب آن برای درد چشم سودمند است .» در جای دیگر، قارچ را با گیاه مَنّ (منّ و سلوا که در قرآن هم هست)مرتبط دانسته‌اند باید توجه داشت که قارچ انواع مختلفی دارد و همه آن ها الزاما مفید نمی باشند. باید با تحقیق مفصل تر مشخص شود که گیاهی که مد نظر حضرت معصوم (ع) بوده است چه قرابتی با قارچ امروزی داشته و یا از چه نوع قارچی می باشد. از نظر طب سنتی قارچ دارای مزاج سرد و تر است و میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد در مناطق گرمسیری (مانند مناطقی که حضرات معصومین علیهم السلام ساکن بوده اند) و نیز در انسان هایی که دارای کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم می باشند، مصرف آن برای جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و جوشش خون می تواند مفید باشد. اگر توسط مردم امروز که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن های ضعیفی دارند، زیاد خورده شود و جزء خوردنی‌های روزمره انسان قرار گیرد، می‌تواند منجر به ضرر شود. مخصوصاً در افرادی با مزاج سرد و رطوبتی یا در افرادی با بلغم یا سودای زیاد و یا در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد، مناسب نمی‌باشد.

قارچ ماده و اخلاط خیلی غلیظی در بدن تولید می‌کند، غلظت خون را بالا می‌برد و در نتیجه ممکن است منجر به عوارضی بشود. بیماریهای سوداوی را زیاد می‌کند. در واقع تولید مایع لزج، بلغم و سودا را در خون و بدن زیاد می‌کند و ما می‌دانیم که این خود می‌تواند مقدمه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌ها و انسدادهای عروقی باشد.

اگر زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود. به خاطر سنگینی که در بدن ایجاد می‌کند، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی ، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود.

بهتر است برای مصرف پخته شود یا تفت داده شود (به صورت آبپز یا بخارپز بهتر است) و همراه با گیاهان و ادویه‌های گرم مثل پونه استفاده شود.

قارچ هضم سنگینی دارد و نفاخ است. افراد با مزاج سرد یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف آن احتیاط کنند تا دچار درد معده و قولنج نشوند. بنابراین افراد گرم مزاج بهتر می‌توانند از این گیاه استفاده کنند، ولی مسلما توصیه نمی‌شود که هر روز از این گیاه استفاده شود. به طور پخته شده و گهگاه در کنار غذاها و خورشت‌ها اشکالی ندارد، ولی باید رعایت مزاج و فصل بشود.

http://mirghazanfari.ir/post-357.html

قارچ خوراکی از منطر طب سنتی چه مضراتی دارد

در تبلیغات امروزی برای تغذیه ها از قارچ بعنوان یک مواد غذایی ویژه یاد میشود غافل از آنکه قارچ ذاتا سرد و بسیار دیرهضم و برای مزاج بلغمی سرد و تر و سوداوی سرد و خشک‌ و روده های خشک و کیست پلی کیستیک رحمی یشدت مضراست