آخرین مطلب

روغن زیتون و تقسیم بندی انواع آن بر مبنای طب سنتی

روغن زیتون به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱) روغن زیتون فرابکر، که بهترین نوع روغن زیتون است و بدون استفاده از مواد شیمیایی و فقط به طریق مکانیکی اعمال می‌شود.

۲) روغن زیتون بکر، در درجه بعدی روغن زیتون از نظر کیفیت قرار می‌گیرد.

۳) روغن زیتون معمولی، از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار گرفته.

۴) روغن زیتون لامپانت، غیرخوراکی بوده و به علت کیفیت خیلی پایین حتما پس از تصفیه مصرف می‌شود.

۵) روغن زیتون تصفیه شده، اصطلاحا بی بو که متاسفانه اکثر خواص آن گرفته شده تا به ذائقه مردم خوش بیاید.

۶) روغن زیتون تفاله زیتون”پومس”، روغنی که توسط حلال‌های شیمیایی یا فیزیکی از تفاله‌های زیتون می‌گیرند و براساس استاندارد ۱۴۴۶ ایران قابل مصرف نیست.

روغن زیتون فرابکر “اکسیر جوانی” هم غذا وهم داروست که از بهترین میوه‌های رسیده زیتون می‌باشد و حمل و نقل آن توسط سبد و در کمتر از ۴۸ ساعت تحت عملیات صحیح روغن‌کشی استخراج آن صورت گرفته باشد. این نوع روغن زیتون بر اساس استانداردهای ارزیابی حسی شورای بین‌المللی تأیید شده است. روغن زیتون به روش تست چشایی و بویایی قابل شناسایی است و در کشورهای مدیترانه اکثر مردم با این تست آشنا می‌باشند.

 چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهید؟

یک قاشق روغن زیتون را، بو کنید باید بوی میوه‌ای یا علف تازه بدهد. رنگ ملاک معتبری نیست از زرد تا سبز کم رنگ متغبر است، سپس آن قاشق را در دهان می‌چرخانیم و با هوا آن را پایین می‌دهیم سپس لحظه‌ای احساس تلخی، تندی در انتهای گلو حس می‌کنیم، نترسید چون پس از یک دقیقه تلخی و تندی از بین رفته و احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد که فکر می‌کنیم خوشمزه‌ترین خوراکی دنیا را خورده‌ایم حتما توجه کنید “این روغن نباید در دهان بماسد و بوی سرکه و نای گرفتگی نداشته باشد.”

این تلخی و تندی مربوط به مواد ارزشمندی بنام ” پلی فنل‌ها ” می‌باشد که ” آنتی اکسیدان “های طبیعی و قوی جهت مبارزه با انواع سرطان‌ها می‌باشد. ضمن اینکه این تلخی و تندی خوشایند فقط در تست چشایی است حس می‌شود و بر روی سالاد و پخت انواع غذا بعد از یک هفته که ذائقه شما به آن عادت کند احساس نمی‌شود. نباید سلامتی را فدای ذائقه کرد و به همین خاطر است که هم تولیدکننده و هم واردکننده باید تمام تلاش خود را در جهت عرضه روغن زیتون فرابکر و بکر معطوف بدارنند، وقتی مصرف‌کننده متوجه نقش این روغن در سلامتی شود خود عامل تبلیغات و مصرف بالاتر می‌گردد.

روغن زیتون چه خاصیت‌هایی دارد؟

خداوند بارها در تورات و انجیل و قرآن کریم از زیتون نام برده و در قرآن به درخت لقب مبارکه نور داده شده و در سوره مومنون آیه بیستم می‌فرماید: “در طور سینا درختی آفریدیم که روغن آن را نان و خورش مردم قرار دادیم” یعنی تمام احتیاجات غذایی بدن را برآورده می‌کند و دانشمندان تا کنون بیش از هزار ماده سودمند از کلسیم، آهن، فسفر و انواع امگا ۳،۶،۹و ویتامینe، پلی فنل‌ها و… در روغن زیتون خالص فرابکر کشف کرده‌اند.

اخیرا ماده‌ای به نام فیتو کمیکال در روغن زیتون پیدا کرده‌اند که به سلول‌های سرطانی سینه حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند و جالب است روغن زیتون با توجه به کالری بالا خاصیت لاغر کنندگی را دارد و دو دست قلب و کبد شما می‌باشد و در بالا بردن کلسترول خوب و عمل شکسته شدن مولکول‌های چربی بد که به جداره‌های رگها شما رسوب می‌کند را انجام و رگ‌ها را پاک‌سازی می‌کند. روغن‌های افسردگی می‌آورند اما روغن زیتون افسردگی را از بین می‌برد. روغن زیتون ضد چربی بد است همانند روغن گردو.

روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب است؟ 

بله، بهترین روغن برای پخت پز روغن زیتون می‌باشد با پشتوانه ۵۷ مقاله علمی بین‌المللی اما بشرط آنکه با حرارت ملایم باشد. مردم مدیترانه مرغ، ماهی، وصیفی‌جات را سرخ می‌کنند. از نظر علم تغذیه بایستی یک سوم کالری بدن از چربی‌ها تامین شود چون بافت قلب چربی است. ویتامین‌های A-D-E-K محلول در چربی هستند و پوست احتیاج به چربی دارد. ۶۰ درصد غذای مغز را چربی تشکیل می‌دهد و درصورتی که چربی کم‌مصرف کنیم و به اندازه نباشد از آن طرف پشت بام می‌افتیم و دقیقا به این خاطر است که خداوند در بدن ۲ نوع چربی قرارداده است چربی خوبHDL ، چربی بد LDL. روغن‌ها افسردگی می‌آورند اما روغن زیتون افسردگی را از بین می‌برد. فقط ۴ درصد کل روغن مصرفی در دنیا روغن زیتون است که بیشترین آمار مربوط به حوزه مدیترانه است، اینکه سرانه مصرف روغن زیتون در ایران ۲۰۰ گرم باشد شرم آور است.