آخرین مطلب

ترورهای بیولوژیک با استفاده از موادشیمیایی و عفونت ها در قرن ۲۱

نویسنده: حسین معارفی – ۱۳٩۶/۱/٢۶

?? بیوتروریسم نوین (۱)

? مقدمه

۱️⃣ #بیوتروریسم تا سال‌های قبل بوسیله شیوه‌های آشکار و تا حدی سنتی به وقوع می‌پیوسته است.

۲️⃣ اقدامات بیوتروریستی در جنگ‌ها در دهه‌های آخر قرن بیستم همگی برای از بین بردن نیروی انسانی و یا تضعیف آن بوده است.

۳️⃣ بر همین اساس تعریفی که از بیوتروریسم ارائه می‌شود نیز بر پایه همین امور قرار داده شده است.

 ۴️ تعریف عمومی بیوتروریسم ارعاب و ترساندن مردم یک کشور با استفاده وحشیانه از #عوامل_بیولوژیک می‌باشد.

۵️⃣ اما آیا این تعریف با مصداق‌های امروز بیوتروریسم نیز مطابقت دارد؟

۶️⃣ نقش #بیوتکنولوژی و پیشرفت‌های علمی در این زمینه مانند تنوع زیستی، پروژه توالی‌یابی ژنوم انسان و سایر موجودات، مهندسی #ژنتیک و دست‌ورزی ژن‌ها، نانوتکنولوژی، بیوانفورماتیک و… چیست و این پیشرفت‌ها در خدمت چه کسانی قرار گرفته است؟

۷️⃣ پاسخ به این سوالات از اسرار #بیوتروریسم_نوین در عصر حاضر پرده برمی‌دارد. اسراری که مستکبرین عالم به وقاحت هرچه تمام‌تر و به صورت کاملاً پنهان و دور از اذهان عمومی در حال انجام آن هستند.

۸️⃣ بر همین اساس بیوتروریسم در عصر حاضر تعریفی جدید و متفاوت خواهد داشت. این تعریف بنا به اقدامات اخیر قدرت‌های مستکبر ارائه شده و سعی بر آن است تا همه ابعاد موضوع، به ویژه زوایای جدید از این اقدامات بیوتروریستی را موشکافانه مورد بررسی قرار دهد.

۹️⃣ این تعریف به ۴ بخش کلی تقسیم شده که در پست‌های بعدی به اختصار توضیح داده می‌شود:

? بخش اول: کشتن فرد یا افراد به صورت خاموش با شیوه‌های بیولوژیک، شیمیایی و رادیواکتیوی

۱️⃣ هرچند نام #تروریسم با استفاده از عوامل شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو، #تروریسم_نوین The New Terrorism گذارده شده است، لیکن با تعریف فوق از تروریسم، کلمه نوین چندان کلمه مناسبی نخواهد بود.

۲️⃣ به عنوان مثال استفاده از شمشیر آخته با زهر توسط ابن‌ملجم و یا استفاده از انواع زهر توسط خلفای جور عباسی، برای ترور ائمه اطهار علیهم‌السلام قدمتی به قدمت تاریخ اسلام دارد.

۳️⃣ اما با توجه به این‌که انواع عوامل شیمایی، بیولوژیکی و پرتوی در قرن گذشته سنتز، استخراج یا به طور سیستماتیک بکار رفته‌اند، این عوامل را نوین می‌نامند.

۴️⃣ این‌چنین اقدامات در قرن بیستم به صورت صنعتی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیش گرفته شده و در حال حاضر نیز بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا در زیر پوشش‌های مختلف روی انواع شیوه‌های آن کار می‌کنند.

۵️⃣ از سال ۱۹۵۶ تابحال بین ترورهایی که توسط رژیم صهیونیستی به طور رسمی به ثبت رسیده است ۳ مورد به شیوه #بیوتروریسم بوده. ترور #ودیع_حداد با خوراندن شکلات مسموم در سال ۱۹۷۸، ترور نافرجام #خالد_مشعل با اسپری کردن ماده فنتانیل در گوش او در اردن در سال ۱۹۹۷ که با دستگیری عوامل #موساد پادزهر آن به اردن تحویل داده شد و ترور #محمود_المبحوح با تزریق ماده فلج‌کننده و خفه کردن با بالش در هتل دبی در سال ۲۰۱۰ اقدامات بیوتروریستی بوده است که به طور رسمی #اسرائیل آن‌ها را قبول کرده است. اما بسیاری از اقدامات بیوتروریستی با توجه به ماهیت #عوامل_بیولوژیک ناشناخته می‌ماند.

۶️⃣ ترور آیت‌الله #ربانی_املشی با مواد سرطان‌زا توسط تیم #مهدی_هاشمی، ترور آیت‌الله #سیدعبدالعزیز_حکیم با قهوه مسموم به تالیوم در ضیافت شام #عبدالله_اردنی، ترور #مجید_شریف در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای با آمپول پتاس توسط تیم #مهرداد_عالیخانی (صادق) در سال ۱۳۷۷، ترور #یاسر_عرفات بوسیله آلوده کردن البسه او با پلونیوم ۲۱۰ (ماده‌ای رادیواکتیو) توسط تشکیلات خودگردان و #محمد_دحلان، ترور #ویکتور_یوشچنکو با دیوکسین، ترور #فیدل_کاسترو به شیوه‌های گوناگون توسط سازمان سیا و ترور #نلسون_ماندلا با تالیوم از جمله اقداماتی است که در زمره #تروریسم_نوین طبقه‌بندی می‌شود.

۷️⃣ مزیت این نوع ترور این است که می‌توان از عاملی استفاده نمود که تدریجاً به کشته شدن فرد بیانجامد و از این بابت جوّ رسانه‌ای و نارضایتی اذهان عمومی را در پی نخواهد داشت. مثلاً در ماجرای شهادت آیت‌الله ربانی املشی اگر اعترافات مهدی هاشمی نبود هیچ‌گاه تروریستی بودن ماجرا فاش نمی‌شد و دلیل مریضی ایشان طبیعی قلمداد می‌شد. همچنین در ماجرای یاسر عرفات نیز چند سال بعد از فوت و آزمایش‌های دقیق روی کلاه و لباس‌های او مشخص شد لباس‌ها آلوده به ماده رادیواکتیوی است.

☠️ در سلاح‌های بیولوژیک به جای مواد منفجره از عوامل بیولوژیک استفاده می‌شود!

?? بیوتروریسم نوین (۳)

? بخش دوم: استفاده از بیوتروریسم به عنوان سلاح جنگی یا BioWeapon

۱️⃣ #سلاح‌های_بیولوژیک عمدتاً همان سلاح‌هایی هستند که در عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها تفاوت در این سلاح‌ها این است که به جای مواد منفجره از #عوامل_بیولوژیک استفاده می‌شود که با انفجار سلاح این عوامل در هوا به صورت آئروسل و در آب به صورت قطره‌های ریز پخش می‌شوند. نقطه تمایز مهم پس از انفجار این است که این سلاح‌ها بو و رنگ خاصی نداشته و اثر آن‌ها هم تا مدت‌ها می‌تواند در محیط باقی بماند.

 ۲️ برحسب کاربرد سلاح‌های بیولوژیک، این سلاح‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۳️ دسته اول سلاح‌هایی هستند که در #جنگ استفاده می‌شوند و هدف از آن‌ها ناتوان ساختن طولانی‌مدت نیروی دشمن است. در این سلاح‌ها از عوامل بیماری‌زای #عفونی استفاده می‌شود که باعث بیماری‌های گوناگون می‌شوند.

 ۴️ دسته دوم سلاح‌هایی هستند که بیشتر در #شورش‌ها و #اغتشاشات استفاده می‌شود و هدف آن‌ها ناتوان ساختن کوتاه‌مدت افراد مورد نظر می‌باشد. این سلاح‌ها بیشتر حاوی #مواد_شیمیایی هستند که به راحتی در فضا پخش شده و باعث #اختلالات_روانی در نیروی دشمن می‌شوند.

۵️⃣ از جمله موادی که در این سلاح‌ها به کار می‌رود می‌توان به بی‌حس‌کننده‌ها، ناراحت‌کننده‌ها، فلج‌کننده‌ها، فعال‌کننده‌های جنسی، روان‌گردان‌ها، آرام‌کننده‌ها و خواب‌آور‌ها اشاره کرد.

۶️⃣ بنابراین با بکاربردن این نوع سلاح‌های ناتوان‌کننده بدون آن‌که کوچک‌ترین علامتی داشته باشد، می‌توان باعث کند شدن نیروی عملیاتی دشمن شده و از ضربه‌های احتمالی و سرعتی دشمن کاست. همچنین در اغتشاش‌ها یا برای دستگیری زنده افراد نیز می‌توان از این سلاح‌ها استفاده نمود.

۷️⃣ نکته‌ای که لازم است تذکر داده شود این است که اگر دشمن سلاحی خاص را طراحی می‌کند و آن‌را می‌سازد، قبل از آن حتماً به فکر طراحی #پاد و ضد آن بوده است. به عبارت دیگر دشمن همیشه به فکر دفاع خود نیز هست چرا که امکان می‌دهد زمانی این سلاح به دست طرف مقابل قرار بگیرد و از آن سلاح علیه خود او استفاده کند. بنابراین همیشه قبل از طراحی سلاح ابتدا ضد آن ساخته می‌شود و سپس به ساخت خود سلاح اقدام می‌نمایند.

میکروارگانیسم‌ها از جمله عوامل بیولوژیک هستند که برای تخریب استفاده می‌شوند!

?? بیوتروریسم نوین (۴)

? بخش سوم: استفاده از عوامل بیولوژیک برای تخریب

۱️⃣ #میکروارگانیسم‌ها (موجودات زنده ذره‌بینی، مانند باکتری‌ها و قارچ‌های تک‌سلولی و…) مهم‌ترین مصرف‌کنندگان و تجزیه‌کنندگان طبیعت می‌باشند. میکروارگانیسم‌ها با توانایی آنزیمی فوق‌العاده قادر هستند بسیاری از موادی را که جزء مواد سخت‌تجزیه‌پذیر هستند، تجزیه کنند. امروزه از آنزیم‌های میکروبی در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی، نساجی، آهار زنی، صنایع فولاد، نفت، هیدروکربن‌های مختلف و… استفاده‌های صنعتی می‌شود.

۲️⃣ قابلیت سازش ژنتیکی در آن‌ها تقریباً تجزیه و تغییر هرنوع ماده را امکان‌پذیر ساخته است و با دست‌ورزی‌هایی که انسان انجام داده است قدرت آن‌ها را چندین برابر می‌کند. مثلاً با روش‌های بهسازی میکروارگانیسم‌ها تولید پنی‌سیلین از قارچ پنی‌سیلیوم از ابتدای کشف تا به حال ۵۰۰۰۰ برابر شده است.

۳️⃣ میکروارگانیسم‌ها قادر به تجزیه طیف مختلفی از مواد می‌باشند که شامل مواد فلزی و غیرفلزی می‌شود. تجزیه برخی از آن‌ها در مباحث امنیتی – دفاعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تجزیه فلزهایی همچون آهن، تیتانیوم، مس، اورانیوم و… در این بحث قرار دارند.

۴️⃣ آنزیم‌های آن‌ها بوسیله فرایندهای #اکسیداسیون و کاهش روی فلزها اثر می‌کنند و به اصطلاح باعث زنگ‌زدگی آنها می‌شوند. تغییر ماهیت ماده در بسیاری از موارد حائز اهمیت می‌باشد چرا که دیگر کارایی پیشین را از دست داده و از طرف دیگر هزینه‌های اضافی را تحمیل می‌کند.

۵️⃣ دسته دیگر میکروارگانیسم‌هایی هستند که روی مواد غیرفلزی اثر دارند. تجزیه موادی مانند نفت، رزین، بتن، رنگ، آسفالت و TNT و… از جمله موادی هستند که در حوزه‌های #امنیتی می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری نمود.

۶️⃣ تجزیه این مواد از دو جنبه می‌تواند اهمیت داشته باشد:

? اولاً یا به صورت عام و کلی است و باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر کشور شده، موجبات نارضایتی جامعه را از دولت سبب می‌شود، که این امر یکی از تهدید‌های اقتصادی علیه کشور می‌باشد. مثلاً خوردگی‌های لوله‌های بتنی، رنگ‌های پایه پل‌ها و از بین رفتن آسفالت‌ها در مدتی بسیار کمتر از موعد مقرر می‌تواند مصادیقی از #حملات_بیولوژیک در حوزه صنعتی در کشور باشد.

? ثانیاً می‌تواند به طور خاص در #صنایع_استراتژیک کشور مورد استفاده قرار بگیرد؛ مثلاً رزین به عنوان ضدرادار در هواپیماهای رادارگریز مورد استفاده قرار می‌گیرد که با تجزیه رزین توسط میکروارگانیسم‌ها، بدون آن‌که کسی متوجه باشد هواپیما از حالت رادارگریزی خارج شده و به راحتی می‌توان آن را شناسایی نمود.

۷️⃣ مصداق بارز این نمونه‌ها در خبرهای عمومی وجود ندارد، چراکه نمونه‌های فوق را به راحتی نمی‌توان اثبات کرد، که به دو دلیل می‌باشد:

? اولاً این تغییرات به صورت طبیعی است و گاهی در طبیعت هم این‌چنین تغییراتی انجام می‌شود برای همین ظن این‌که این تغییرات توسط گروه خاصی جهت داده شده است، از دید بسیاری از افراد #توهم_توطئه پنداشته می‌شود.

? ثانیاً این تغییرات تدریجی و در طی زمان مثلاً یک یا دو سال انجام می‌پذیرد چرا که با حافظه تاریخی ضعیف به راحتی می‌توان از آن اقدامات چشم‌پوشی نمود و همچنین در اکثر موارد گمان مسئولان این است که یا کارشناسی لازم انجام نشده، یا مواد اولیه مشکل داشته است!

۸️⃣ این دو دلیل باعث می‌شود نتوان عاملان این حملات را شناسایی نمود. اما با #رویکرد_امنیتی به قضیه نگاه کردن و رصد مقاله‌های روز دنیا در حوزه‌های مختلف و پروژه‌هایی که مراکز تحقیقاتی خاص مانند #نیس_زیونا و… انجام می‌دهند می‌توان به این تهدیدات بالقوه پی برد.

۹️⃣ مثلاً میکروارگانیسمی وجود دارد که با مصرف هیدورکربن‌هایی مانند نفت و بنزین می‌تواند هیدروژن تولید کند. این کشف جدید علمی در نگاه بسیاری می‌تواند باعث تولید گاز هیدروژن در صنعت شود، اما اگر با #نگاه_امنیتی به قضیه بنگریم، اهمیت قضیه چندین برابر می‌شود. تولید هیدروژن از تجزیه هیدروکربن‌ها از آنجایی مهم است که بدانیم غلظت هیدروژن در ۵ درصد به شدت انفجاری است. بوسیله این میکروارگانیسم و با تجزیه بنزین یا نفت درون خودرو یا هواپیمایی به مدت چند ساعت هیدروژن تولید شده به غلظت مورد نظر می‌رسد و انفجار به وقوع می‌پیوندد. نکته مهم‌تر این است که انفجار درون باک بوجود آمده و هیچ‌گونه شاهد و مدرکی مبنی بر خرابکاری و… نمی‌توان پیدا کرد و انفجار بر اثر نقص فنی و… گزارش خواهد شد!

 ✅ به کانال اندیشکده مطالعات یهود بپیوندید: ? @jscenter