آخرین مطلب

روزه داری و احکام خاص برای کسانیکه خوف ضرر دارند

سوال

من کلیه های سنگ ساز دارم و با روزه گرفتن و نخوردن آب این عمل در کلیه هایم زیاد میشود و دکتر گفته که نباید روزه بگیرم ،به ای خاطر که کلیه من باید مدام در اب باشد … حالا من باید چه کار کنم ؟

 پاسخ

اصولا روزه گرفتن برای انسان های سالمی است که روزه برای سلامتی او ضرر نداشته باشد . اگر طبق تشخیص خودتان یا پزشک متدین ومتخصص روزه گرفتن برای شما ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرید.

نگاهی به فتاوای مراجع تقلید در این زمینه :

 ۱- آیت الله خامنه ای: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.(۱)

۲- آیت الله مکارم شیرازی: کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.(۲)

۳- آیت الله سیستانی: اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد (ضرری که معمولاً تحمّل نمی‌شود) یا اینکه چنین ضرری را احتمال بدهد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر افراد عاقل بجا باشد، واجب نیست روزه بگیرد؛ بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت و مرگ یا جنایت بر نفس – مثل نقص عضو – شود، روزه گرفتن برای او حرام است و در واجب نبودن روزه فرقی نیست که روزه موجب پیدایش بیماری و ضرر قابل توجّه گردد یا موجب شدیدتر شدن آن یا طولانی شدن دوره درمان آن گردد.(۳)

۴- آیت الله وحید خراسانی: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس براى او پیدا شود، چنانچه احتمال او عقلایى باشد، نباید روزه بگیرد، و اگر روزه بگیرد باطل است، مگر در صورتى که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.(۴)

مرکزملی پاسخگویی به سوالات مذهبی

? لینک اصلی مطلب: http://soalcity.ir/node/3162

آیا بوییدن عطر روزه را باطل می‌کند؛ و یا بر ثواب و بهره روزه می‌افزاید؟

  • مقام معظم رهبری:
    سؤال: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حکمى دارد؟
    جواب: استعمال عطر براى روزه‌دار
    `مستحب است؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است.
  • آیت‌الله سیستانی:
    سؤال: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟
    پاسخ: مانعی ندارد.
  • آیت‌الله مکارم شیرازی:
    پرسش: استفاده از عطر یا بوئیدن گیاهان معطّر برای روزه دار چه حکمی دارد؟
    پاسخ: استعمال عطر و بوهای خوش برای روزه دار `مستحب است ولی بوییدن گیاهان معطر کراهت دارد. البته توجه داشته باشید که عطر زدن خانمها در خارج از منزل در روایت اسلامی نهی شده است، ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد.

بنابر نظر بیشتر مراجع تقلید تنها نُه چیز روزه را باطل مى‏کند: اول: خوردن و آشامیدن، دوم: جماع (عمل زناشویی)، سوم: استمناء، چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر (ع)، پنجم: رساندن غبار غلیظ به حلق، ششم: فرو بردن تمام سر در آب، هفتم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، هشتم: اماله کردن با چیزهاى روان، نهم: قى کردن (استفراغ).[۱]

بله چند چیز براى روزه دار مکروه است که یکی از آنها بو کردن گیاه هاى معطر[۲] است. ولی عطر زدن حتی مکروه هم نیست و برای روزه دار هیچ اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند.

[۱] – توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۱، ص ۸۹۱ ، م ۱۵۷۲٫

[۲] – توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۱، ص ۹۲۵ ، م ۱۶۵۷٫