آخرین مطلب

کمردرد را با نگاهی به طب سنتی و اسلامی درمان کنیم :

علل درد کمر چیست :

در ابتدای شرح گیری از بیمار بایستی نوع مزاج و غلظت نوع خلط دور کمر مشخص شود ( یعنی مزاج سرد و گرم است و یا تر و خشک ) سپس تست سوالات دیگر شروع شود – تهیه یک سونوگرافی کامل شکم و لگن برای شناخت عوامل مرتبط با کمر درد بسیار مهم است ، مگر آنکه حکیم سوال کننده با شناخت خلط غالب ریشه درد کمر را تشخیص بدهد .

تجارب قدیم و عصر حاضر حاکیست که دردهای کمر ، پشت ، پا ،گردن و زانو نتیجه فعالیت و انباشت خلط و سموم خلطهای سودا و بلغم در بدن است و از طرفی غفلت عامه مردم در دفع آن به روش مردمان نسل های قدیم یعنی خوردن مسهلات و ایجاد استفراغ مصنوعی در کل بدن و رقیق سازی برای دفع فضولات و سپس بادکش و حجامت و حتی فصد میباشد و یا غفلت بسیار گسترده مردم از روغن کاری گیاهی ستون فقرات برای گرم کردن عروق منتهی به نخاع در رشد این پدیده کمر درد موثر بوده اند .

بر اساس بخشی از آمار پزشکی ۹۸ درصد بیماران دیسک کمر ، علل دیگری غیر از بیرون زدگی دیسک دارند و فقط ۲ درصد مشکل واقعی شان دیسک کمر و ضرورت جراحی داشته اند .و بنظر میرسد کمردرد بیماران ناشی از حمله و هجوم خلط های سودا و صفرا به ستون فقرات بوده و عواملی مثل ( فعالیت زیاد نزله های گرم و سرد در بدن یعنی همان خلط کثیف بینی که بایستی بیرون ریخته می شد و لیکن به دهان گوارش قورت داده شده اند – کم خونی ارثی ، داشتن فیبروم ، افتادگی رحم و تورم پروستات ، اختلالات هورمونی سزارین ، جراحی بیرون آوردن رحم ، دوقلوزائی ، کجی ستون فقرات ،) داشته باشند .

*کمردرد در زنان ناشی از افتادگی رحم به سمت عقب + ناراحتی هورمونی + کم خونی ارثی + تخریب استخوان های فقرات کمر + هجوم خلط ها + هجوم یکی از خلط های بلغم ، سودا و صفرا ( یا خلط گرم به سمت دیسکها مثل خوردن خورشت فسنجان با فلفل  ) +تغذیه نامناسب و همراه شدن خوردنی ها با خلط سرد حاکم بر کمر ( مثل اینکه خلط بلغم در مهره ها با نزله حاکم است و بیمار پی در پی به ترشی و دوغ و لبنیات و یا خوردن بادمجان در غیر فصل آن با ماست به عنوان نماینده خلط سودا همسوئی نشان بدهد ) است و نتیجتا”

پای بی قرار و پرش ، دردهای مربوط به پاها ، سنگ کلیه ها ، تومور مثانه و کمر درد همگی نشانه از احتمال افتادگی مثانه را درارد .

گاه مصرف قرص جلوگیری و هورمونی ، باعث کمردرد شدید و اسپاسم ناگهانی شده و علت

این امر ، تزاید خلط صفرا و خلط سودا در خون است و در این صورت بادکش و حجامت فوری وفصد درمان کننده هستند .

درمان کمردرد با نگاهی به طب روائی :

با خوردن کندر کمر سفت میشود –  خوردن گوشت مرغابی برای درد کمر مفید است – حلیم خوردن ناراحتی کمر درد را دفع می نماید – نخود برای درد کمر مفید است (از نظر طب سنتی ، خوردن نخود بسیار نفاخ و سنگین است و باید آن را با زیره و شوید خورد) .خوردن زیادی نخود مضر برای مثانه است و باید آن را با خشخاش خورد – خوردن کاسنی ، آب کمر را زیاد می کند – شانه زدن موها بر نیروی کمر می افزاید  – روغن زیتون آب کمر را زیاد میکند –  پیاز خوردن قدرت مجامعت را زیاد می کند و آب کمر را زیاد می کند و کمر محکم میشود – کدو با عدس با هم خورده شود بر نیروی کمر افزوده میشود – پنیرخوردن آب کمر را زیاد می کند – هر که آب پشت او متغیر شود و فرزندی از او حاصل نشود شیر را با عسل بخورد – از آداب جماع کردن این است که بلافاصله بعد از جماع ، غسل جنابت بجا آوری و نیز عسل خالص میل کنی تا جبران آبی که از کمر خارج شده است را بنماید – انار خوردن آب کمر را زیاد و بچه ها را زیاد می کند – گل خطمی و پیاز شهوت را زیاد کرده و کمر را محکم می کند- برای درد کمر آیات ۱۷ و ۱۸ سوره آل عمران از آیه شهدالله تا سریع الحساب را نوشته و خورده و سپس در کمر بسته شود – جهت کمر درد با مشک و زعفران آیه  بما غفرلی ربی و جعلنی من المکرمین را نوشته و با خود در کمر همراه داشته باشد (از سوره یاسین) – محدث قمی به نقل از معصومین نقل کرده که برای درد کمر ، دست را بر قسمتی که کمر درد می کند گذاشته و سه بار این آیه را از سوره آل عمران قرائت نماید (و ما کان لنفس ان تموت الا باذن الله کتابا موجلا و من یرد ثواب الدنیا نوته منها و من یرد ثواب الاخره نوته منها و سنجزی الشاکرین و سپس هفت مرتبه سوره قدر قرائت شود) .

درمان کمر درد با گیاهان :

* گیاه قنطریون ( مزاجش خیلی گرم و خشک ) : اگر بیست گرم پودر برگ و ساقه آن را با روغن کنجد دم کرده و آب دم کرده را اماله کنید برای تسکین سیاتیک و درد پشت و کمر بی نظیر است .

* مرزه ( مزاجش گرم و خشک ) : مرزه را با عسل برکمر تا زانو بمالید درد آن نواحی را برطرف می کند . .

* روغن سیاه دانه ( مزاجش خیلی گرم و خشک ) : جهت رفع کمر درد میتوان چهل روز با روغن سیاه دانه ، کمر را روغن مالی کرد و پس از اتمام روغن مالی هفت مرتبه بادکش گرم وسیع در یک روز در میان انجام داد . ( این فرمول برای افراد حساس پوستی و کهیر مضر است – برای ناراحتی دیسک کمر میتوان از روغن سیاه دانه یا روغن بادام تلخ استفاده کرد و این روغن در ترمیم بافت مفصلی خیلی موثر است ) .

* قرص کمر ( مزاجش گرم و خشک ) : کمر را با روغن زیتون ده دقیقه ماساژ بدهید و سپس سه عدد قرص کمر را با ده گرم بابونه و ده گرم زیره سیاه پودرکنید و با زرده تخم مرغ محلی به کمر ببندید ، کمر درد را رفع می کند.

* مقل ازرق یا ملک ازرق ( مزاجش گرم و خشک ) : مقل ازرق خالص ( براق ، لزج ، چسبنده ، نرم ، خوشبو ، تلخ و حل شدن فوری در آب ) بهترین آن زرد رنگ است . اگر به مدت دوهفته هر شب پیش از خواب دو تا سه گرم مقل ازرق را بخورید درد کمر را رفع می کند . ( زیاد خوردن آن مضر برای کلیه است وخوردن زیاد آن برای زنان حامله باعث سقط جنین میشود .)

*بادام شیرین ( مزاجش گرم و تر ) : دختران وزنان جوان که قبل از شروع قاعدگی دل درد و کمر درد و یا درد در رحم دارند بایستی قبل از خواب و یا روز قبل از شروع عادت ماهانه ۵۰ گرم روغن بادام شیرین میل کنند بسیار نافع است .

* شوید ( مزاجش گرم وخشک ) : اگر برگ شوید را با بابونه به مقدار مساوی دم کنید و در طول روز سه فنجان بنوشید و یا شوید را با نبات آسیاب کرده و روزی یک قاشق از این پودر میل کنید درد کمر تا زانو رفع میشود . ( زیادی مصرف شوید مضر مغز و بینائی چشم است و ترشح اسپرم را کم می کند .)

* صبر زرد یا آلئو ورا ( مزاجش گرم و خشک ) : برای کاهش درد کمر زائو صبر زرد را به پشت زنان تازه زائو بمالید . ( مصرف خوراکی صبر زرد سمی و خطرناک است و باید با احتیاط مصرف شود )

* مورد ( مزاجش معتدل – سرد و خشک ) : برای کمر درد حاصل از ضربه و رفع سستی اعضاء ، مقداری برگ مورد را پخته و له کنید و با پودر زیره سیاه وزرده تخم مرغ و روغن گل سرخ و یا روغن کنجد نیم گرم مخلوط کرده و کمر را با آن بچسبانید مفید میباشد . ( برگ و دانه مورد دارای ویتامین A است )

*خرما( مزاجش گرم و تر – گرم و خشک ) : خوردن خرما مقوی و رافع کمر درد میباشد  . برای رفع عوارض خرما ( مثل گرفتگی کبد – اختلال در اخلاط – سردرد –دندان درد ) آنرا بایستی با سکنجبین و انار ترش خورد .

* دارچین ( مزاجش گرم و خشک ) : خوردن و یا ضماد دارچین کاهنده کمر درد است .زیاد

خوردن دارچین برای زنان حامله مضر بوده و بایستی با احتیاط انجام شود .

*پیاز ( مزاجش گرم و خشک ) : اگر ۲۰۰ گرم پیاز رنده شده را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوطنموده و ۲ روز بماند و صاف کنید و هر روز صبح ناشتا یک فنجان از آن بخورید اکثر کمر دردهادرمان می شود  .

*گیاه خارخسک ( مزاجش معتدل تا حدودی گرم ) : یا شاخ و برگ تازه خارخسک را در روغن کنجد بجوشانید تا آب آن بخار شود و روغن بماند و این روغن را به مفاصل و کمر بمالید تا درد مفاصل و کمر رفع شود .

*خر زهره ( مزاجش گرم و خشک ) : گل و برگ خر زهره را به مدت شش ساعت به آرامی بجوشانید و با فشار آب  را خارج کرده و سپس آب آن را با نصف وزن روغن زیتون مخلوط کرده و به ملایمی بجوشانید تا آب آن تبخیر و روغن باقی بماند و این روغن برای کمردرد و پشت مفید است . گل و برگ خر زهره تا کمی سمی است و باید در مصرف خوراکی آن احتیاط شود .

*پسته ( مزاجش گرم و خشک ) : برای رفع سستی کمر مغز پسته را برشته کرده تا قهوه ای شود و با انگشت شست دست محکم گودی کمر را با این مغز های برشته مالش دهید تا روغن پسته وارد پوست کمر شود .

*پای گرگ ( ) : نوشیدن دم کرده پای گرگ ، درد کمر و پشت درد را رافع است .

* مخلصه ( مزاجش گرم و خشک ) : خوردن پودر مخلصه با روغن زیتون ، رافع درد پشت است .

*بنگ دانه ( مزاج برگ و گل آن سرد و خشک – مزاج دانه های آن گرم و خشک ) : بنگ دانه سمی ، مخدر ، و خواب آور است . اگر تخم بنگ دانه را نرم بسائید و با روغن کرچک مخلوط کرده و به موضع کمر درد تازانو بمالید درد تسکین می یابد .

*اشترک ( مزاجش گرم و خشک ) : اشترک را اگر با عسل مخلوط کرده و خورده شود برای درد های کمر درد موثر است .

سایر راهکارهای سنتی و باید و نباید ها برای کاهش درد کمر :

پرخوری عاملی بالقوه برای تشدید فشارها بر عروق منتهی به کمرو بالعکس کم خوری راهکاری مناسب برای کاهش فشار بر مهره ها – رفع بیماری سوء هاضمه و ضرورت جویدن زیاد غذا – آب حین غذا باعث رقیق شدن شیرابه غلیظ  و کاهش هضم میشود – ساکن شدن زیاد در یک نقطه تقویت کمردرد شده ، پس ورزش سبک بالاخص پیاده روی آرام کاهنده گرفتگی کمر میشود –مجامعت مکرر و طولانی سبب گرفتگی عروق کمر است – تغذیه چند نوع غذا که باعث سرگردانی دستگاه گوارش برای ترشح آنزیم واحد میشود و بایستی به مصرف تک غذا عادت کنیم – ایجاد راهکار استفراغ های طبیعی بدن با خوردن مسهلات – با شکم پر و خالی استحمام و مجامعت صورت نگیرد – استراحت نکردن در حین رانندگی و اسب سواری و یا ایستادن ممتد – سنین بالا از تغذیه های کیفی برخوردار نباشند – شال پیچی کمر به روش مردمان قدیم برای کارهای سنگین و در فصل سرما – عدم رعایت هوای محیط ( یعنی هوا به هوا شدن – یا پریدن در آب سرد و داغ جکوزی ها و افتخار غلط به تحمل این انبساط و انقباض ها ) – کنترل خشم و عواطف شدید – برطرف کردن یبوست ( یعنی بعد از هر وعده غذایی شکم فضولات خودرا به سادگی دفع نماید ) – در کنار هر وعده غذائی حداقل نصف حجم خوردنی را به سبزیجات و یک سوم معده را خالی نگه داشته تا بخارات گوارش بصورت طبیعی خارج شوند – بزرگ شدن شکم و دور کمر موجب کوچک شدن مغز و کمر درد می شود

** حکما طب سنتی  : اگر شیر را با خرما مخلوط کنید برای ضعف کمر و قوه باء مفید است و آنرا تحریک می کند .

تغذیه های سنتی برای درمان کمر درد:

دوری از آب یخ و بستنی – دوری از گوشتهای گاو و گوساله و مرغ کارخانه – پرهیز از مصرف لبنیات بدون مصلحات آن – هلیم خوری – عسلاب با دارچین – دوری از ترشیجات کارخانه – دوری از فست فودها – پرهیز از انواع چای های سیاه و سبز و بجای آن از دمنوش های رقیق دارچین و زنجبیل و بالاخص چای کوهی – اسفناج با زعفران اندک – دود اسفند با کندر محل کار و منزل ، اگر طبعی سرد دارید روزی فقط چند دانه میل شود –  مصرف فلفل سبز – اگر دارای مزاجی گرم و خشک هستید و برای آرام کردن کمر درد از ادویه جات در تغذیه جات و دمنوشها استفاده می کنید از این ساعت این خودزنی را قطع کنید – ضرورت پرهیز از مصرف قرص های ویاگرای شیمیائی برای طبقه زود انزال ها  – مغزحرام شترجوان ( اگر پیدا شود ) با زعفران و گردو را کوبیده و بشکل خمیر درآورده و پی در پی مالش داده و جای محل درد بسته شود- مصرف آب نخود – زنان درایام پریود شوخی اطراف مجاری رحم را ترک کنند – خوردن به اندازه یک گندم کندر با آب – در طب سنتی استخر برای کمر درد بلغمی بسیار مضر است – زنان در ایام عادات ماهانه روغن بادام شیرین زیر ناف بمالند – ضرورت کاهش خوردن مواد اسید دار مانند برنج و سیب زمینی – حذف تدریجی بادمجان در غیر فصل آن و مصرف زیاد کدوجات – مصرف ناشتا یک لیوان از شربت مسهل خاکشیر با گلاب و ترنجبین – مصرف عرق خارشتر و خارخاسک به نسبت مساوی روزی یک تا سه لیوان برای دفع اخلاط کثیف انباشته شده در کلیه ها و مجاری – مصرف آب میوه های سیب و هویج با به – دوری از انار ترش و یا رب انار ترش – حذف کامل رب گوجه فرنگی و بازگرداندن زردچوبه به تذیه روزمره زندگی ( تا خلط های کهنه از راه های روده دفع شوند – ضرورت نرم کردن روی روده که خشکی رخ داده است با کمک روغنهای گیاهی مثل ضماد روغن بادام شیرین و کرچک – شربت انجیر خوری – پرهیز از بورانی خوردن که خود عامل سنگ کلیه ها میشود – مالیدن ترکیب روغنهای گیاهی مخلوط ( مثل اسفند + سیاهدانه + دارچین + زیتون + بنفشه + کوسه ماهی + بادام تلخ + بادام شیرین + قسط + بابونه + مصطکی + شوید + پسته + سورنجان + رزماری ) روزی یک قاشق چایخوری به ستون فقرات و پهلوها و یا چند مورد از آنها – حذف مطلق نوشابه های رنگی گازدار – تنظیم ساعت خواب – غذای شب هنگان نان و پنیر و گردو شود تا سموم انباشت شده خارج شوند – دوری مطلق از روغن نباتی و تغذیه رستورانی – استفاده از روغنهای کنجد و زیتون در تغذیه ها – خوردن هفت مغز خشکبار ایرانی ناشتا به اندازه یک قاشق – مصرف روزانه یک قاشق گرده گل زنبور عسل – قبل از غذا یک استکان عرق بابونه رافع کمر دردهای عصبی است – عرق مخلصه بعد از هر غذا یک فنجان در یک لیوان آب سرد برای ناراحتی های کمردرد و مفاصل عضلانی موثر است – عرق هل همراه با شربت های گیاهی رافع کمر درد است – مالیدن روغن سیاهدانه بر موضع کمردرد برطرف کننده دردهای کمر است – خوردن خرما رافع کمر درد است – خوردن شیر تازه گوسفندی مقوی جوهره دماغ و نخاع است – دمنوش زنجبیل رافع بیماری کمر درد سرد مزاجان است و برای مزاج گرم ها مضر بوده و زیاده روی در مصرف آن باعث فساد خون و ضعف نیروی جنسی میشود – خوردن سیر مناطق سردسیر رافع درد دیسک و کمر درد است و لیکن زیاده روی در مصرف موجب سوختن خون میشود و برای چشم – شش – بواسیر – زنان حامله – افراد دارای شکم درد مضر است – گوشت شتر مرغ رافع درد کمر است و دیر هضم بوده و برای گرم مزاجان مضر است – شنبلیله رافع درد کمر است اما زیاده روی در مصرفش موجب سردی و تهوع و ضر به بیضه هاست – خوردن نارگیل رافع درد کمر برای افراد سرد مزاج است و لیکن دیر هضم و خلط غلیظ تولید می کند .و گرم مزاجان بایستی با میوه ترش و یا هندوانه مصرف کنند .

درد کمر به علت سردى مزاج و بالارفتن خلط سودائی بدن :

خوردن گل قند عسلى و یا ضماد روغن های بابونه ، قسط و سداب نیز مؤثر هستند.

درد کمر به علت غلبه بلغم و بالارفتن خلط بلغمی بدن :

این درد به علت گرفتارى عضلات و مهره هاى پشت ممکن است بوجود آید و در اثر مصرف مواد بلغم افزا، شدت مى یابد، با خوردن زیره و عسل دردها ساکت مى شوند .

درمان درد در اثر ضربه :

ضماد آرد جو، آرد باقلا، گیاه تاجریزى از هر یک ۳۰ گرم همه را نرم کوبیده درروغن دنبه حل کرده یا با ۲۵۰ گرم دنبه با هم کوبیده در محل درد ضماد نمایند و یا مورد،شوید، بومادران از هر یک  به مقدار  ۱۵ گرم و مغز ناخنک و افسنطین از هر کدام ۱۵ گرم نرم کوبیده با ۲۵۰ گرم دنبه ضماد نمایند

درد به علت ورم :

درمان اینگونه دردها با مالش یا ضماد داروئى تسکین مى یابد مثل لعاب تخم شنبلیله ، لعاب تخم کتان گل بنفشه ، گل خطمى ، میتوان چندتاى آنها را کوبیده با پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو داخل کرده بمالند. مسکن هاى دیگر که در اینجا بکار مى رود عبارتند از روغن قسط، روغن بابونه ، روغن سوسن  هستند

داروهاى خوراکى ضد درد متعدد بوده از جمله مصطکى و انیسون را میتوان نام برد.

 دیسک کمر چیست؟
– هر انسان معمولاً ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند.

اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می شود.

 – مکانهای شایع فتق دیسک در کجا است؟

– فتق دیسک ممکن است در ناحیه گردن، پشت یا کمر ایجاد شود. اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می شود. اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علایمی نظیر گزگز و مورمور، بی حسی، سرد یا گرم شدن، احساس ضعف و درد در ناحیه ساعد، کف دست و انگشتان پیدا می کند.

راهکار درمانی  برای درد کمر ، دیسک کمر: تخم شوید ۲۰ گرم + ناخنک ۲۵ گرم + پونه۲۰ گرم + مرزنجوش ۲۰ گرم + تخم اسفند ۱۵ گرم ، همه را نرم کوبیده در ۴۰۰ گرم روغن زیتون جوشانده از محلول حاصل به محل بیماری بمالد .

راهکار درمانی داروی مالیدنی تورم بین دیسکها : بابونه ۲۵ گرم + مرزنجوش ۱۰ گرم + نعناع ۱۰ گرم + تخم شوید ۱۵ گرم + ناخنک ۱۵ گرم + اوکالیپتوس ۲۵ گرم ، همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم روغن زیتون جوشانده و صاف کرده و به قسمت مربوط مالیده شود .

فرمول گیاهی اسفند برای ضد تورم مفاصل + درد کمر + دیسک کمر ( بصورت ضماد پمادی ) : بذر اسفند ۱۵ گرم + بذر شوید ۲۰ گرم + مرزنجوش ۲۰ گرم + ناخنک ۲۵ گرم ،، همه مواد فوق را نرم کوبیده در ۴۰۰ گرم روغن زیتون جوشانیده و سپس محلول صاف شده را به موضع بمالید .

********

تذکر مهم برای بیماران کمر درد بایستی تغذیه درمانی فقط بر اساس مزاج مصرف شود