آخرین مطلب

خلط دموی و غلبه آن بربدن با نگاهی به طب سنتی چیست

نشانه های غلبه خلط خون دربدن : 

عطش .

کلفتی و برجستکی رگ بدن.

کسالت و خوابیدن زیاد .

گرمی و نرمی پوست.

قرمز شدن رنک پوست صورت.

خارش گرفتن محل حجامت .

قرمزی زبان.

شیرینی بزاق دهان.

احساس سنگینی دربدن بالاخص پشت چشمها و سر و شقیقه ها.

کند فهمی .

خمیازه کشیدن و کش و قوس بابدن.

چرت زدن متوالی.

حواس پرتی.

بدن پر جوش و دمل.

آفت دهان چرکین.

خونریزی بینی و مقعد.

لثه و دندان قرمزرنگ.

?چرا خلط خون (دموی ) در بدن با این علایم غلبه کرده ؛: 

 جوان بودن ٬ هیجانات جوانی ٬ فصل بهار٬ گوشت زیاد خوردن درکباب و خورشتها هفته ای بیش از دویست گرم ٬ چاقی با گوشت ٬شیرینی خوردن

////////////////////////////////////

بفرمایید سلامتی:
🔴 آنچه باید در مورد خلط #دَم بدانید (۱)

🔴 خلط دَم چیست؟

🔴 مهم‌ترین و بیشترین خلط بدن است که در اثر خوردن غذاهای اصلی انسان در بدن ایجاد می ‌شود. خلط دم باعث رشد و نمو اعضا می شود و به ویژه بدن کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند، به میزان بیشتری به این خلط نیاز دارند و لذا این افراد باید از غذاهای مولد خلط دم بیشتر مصرف کنند.

🔴 خلط دَم چه مزیت هایی دارد؟
بقای بدن، به خلط دم است و در واقع این خلط، بدن را گرم و تر نگه می دارد و از علائم زنده بودن نیز این است که بدن گرم و تر باشد (نه سرد و خشک).

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🔴 آنچه باید در مورد خلط #دَم بدانید (۲)

🔴 چه غذاهایی خلط دَم تولید می کنند؟

🔴 تمام‌ غذاهای موافق مزاج شخص و غذاهایی که برای فرد مفید هستند (اصطلاحا به وی می سازد) و شخص با مصرف آنها در حالت سلامتی قرار دارد در بدن خلط دَم تولید می کنند.

🔴 غذاهایی که اصطلاحاً غذای اصلی انسان به حساب می ‌آیند (غذای مطلق)، مانند #گندم و فرآورده های آن، مثل نان‌ها، #برنج و محصولات آن، #حبوبات (مثل #نخود و #لوبیا)، طعم‌های شیرین و میوه‌هایی مانند #انجیر و #انگور و مخصوصا گوشت‌های قرمز (مثل گوشت گوسفند و گوساله)، #جگر، دل، قلوه، #تخم‌مرغ، مواد غذایی چرب (مثل #کره و #خامه) و مغزها (مثل #بادام و #گردو) نیز مقدار زیادی خلط دم تولید می کنند.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🔴 آنچه باید در مورد خلط #دَم بدانید (۳)

🔴 علائم افزایش خلط دَم در بدن

🔴 احساس خمودگی و سنگینی به ویژه در سر و اندام‌ها، #خمیازه کشیدن زیاد، کش و قوس دادن به بدن، #خواب‌آلودگى و #کسالت، حافظه ضعیف، خستگی های بی علت (با وجود خوردن غذاهای خوب)، احساس طعم شیرینی در دهان به ویژه صبح‌ها با غلبه ی خلط دَم در بدن رخ می دهند.

🔴 متمایل شدن رنگ و رو به سمت سرخی، #جوش و #دمل چرکی، خونریزی از جوش‌ها (نشانه غلبه خون در بدن است)، خون دماغ شدن با کوچک‌ترین تحریک، خونریزی از #لثه، عادت ماهانه زیاد در خانم‌ها، خارش پوست و داغ و گرم و رطوبتی شدن پوست نیز جز سایر علائم افزایش خلط دَم در بدن هستند.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🔴 آنچه باید در مورد خلط #دَم بدانید (۴)

🔴 پرهیزها برای درمان افزایش خلط دَم

🔴 زیاده‌روی در مصرف غذاهای مولد خلط دم باعث افزایش غیر طبیعی خلط #دم در بدن می شود. امروزه به دلیل مصرف مقدار زیادی غذا و کاهش فعالیت بدنی (عدم تناسب بین ورود مواد غذایی با مصرف ٱن ها توسط بدن)، خلط دم در بدن افزایش می یابد و شخص دچار امتلاء (پر شدن بدن) می شود.

🔴 این افراد باید از مصرف غذاهای ذکر شده مولد دم و یا مواردی که دارای مزاج گرم و تر هستند پرهیز کرده و در مصرف آنها زیاده‌روی ننمایند.

🔴 #روزه‌داری و گرسنگی کشیدن، یکی از روش‌های درمانی برای این اشخاص است، بنابراین کاهش چشمگیر حجم و کیفیت غذا برای مدتی محدود مثلا دو هفته مفید است و این افراد باید در این مدت از غذاهایی استفاده کنند که فقط شکم را سیر می کنند، ولی منجر به افزایش حجم بدن نمی شوند.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🔴 آنچه باید در مورد خلط #دَم بدانید (۵)

🔴 موارد مفید برای درمان افزایش خلط دَم

🔴 استفاده از انواع آش‌ها و سوپ‌های ساده دارای کمی #برنج و #لپه و مقدار بیشتری سبزی تازه که می توانند حاوی یکی از ملین‌هایی مانند آلو، تمرهندی، آب زرشک یا عصاره #سماق (که نیم ساعت آخر پخت باید اضافه شوند) باشند، در این افراد مفید است و مصرف آن به کاهش خلط دم اضافی در بدن کمک میرکند.

🔴 به این غذاها اصطلاحاً #مُزَوَّرِه (از ریشه تزویر، به معنی گول زدن) گفته می شود، یعنی فرد غذا می ‌خورد اما چیزی به اعضا و بدن او اضافه نمی ‌شود.

🔴 در طب سنتی از این غذاها برای رژیم‌های لاغری استفاده می شود که فقط شخص را سیر می کنند، و خلط دم قابل توجهی تولید نمی کنند. استفاده از مواد با طعم‌های ترش مانند #غوره، #آبغوره، #آبلیمو و خورش‌های سبزی مانند خورش #کدو، #بامیه، #قورمه‌سبزی، #آلو‌اسفناج (سرخ نشده) که کمی ترش شده باشند (با غوره، لیمو، زرشک، آب آلبالو، #آلوبخارا، #تمرهندی و…) و #سالاد و #لبنیات (در حد متعادل)، آب میوه‌های ترش مانند آب آلبالو، آب #زرشک و ترشی ‌جات خانگی که خیلی تند نباشند نیز برای کاهش خلط دَم مفید می باشد.

@Drmirghazanfari