آخرین مطلب

آداب میوه خوری بر پایه روایات اسلامی

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴 آداب مصرف مرکبات

✍️بعد از خوردن مرکبات، نان خشک بخورید تا آن را هضم کند. ابوبصیر چنین روایت می کند: به امام صادق علیه السلام عرض کردم که در خوردن بالنگ یا عسل، زیاده روی کردم، به طوری که سنگینی آن را احساس می کنم. امام علیه السلام غلام را صدا زد و فرمود: نزد فلان خانم برو و به او بگو، از تکّه نان هایی که در تنور خشک می کنی، برای ما بفرست. غلام [ رفت و ] نان را نزد امام علیه السلام آورد. امام به ابوبصیر فرمود: بخور؛ زیرا نان خشک، هضم کننده بالنگ است. من نان خشک را خوردم، سپس از جا بلند شدم، در حالی که احساس می کردم چیزی نخورده ام.

📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۱

مرکبات را بعد از غذا بخورید.
در این باره روایات می فرمایند: بعد از غذا اُترج بخورید، زیرا آل پیامبر علیهم السلام این کار را انجام می دادند.

📚 محاسن، ص ۵۵۵، ح ۹۰۷

امام صادق علیه السلام از عبد الله بن ابراهیم پرسید: طبیبان، چه سفارشی درباره اترج می کنند؟ گفتم: به ما امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخوریم. امام علیه السلام فرمود: ولی من امر می کنم که بعد از غذا بخورید.

📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۲

امام صادق علیه السلام به اصحابش فرمود: طبیبان، چه سفارشی برای اترج می کنند؟ گفتند: آن ها امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخورید. امام علیه السلام فرمود: قبل از غذا، چیزی بدتر از اترج نیست و بعد از غذا، چیزی مفیدتر از اترج نیست.

مربای مرکبات درست کنید.
روایتی می فرماید: مربای اترج بخورید، زیرا در درون آن، عطری مانند عطر مُشک دارد.

📚 طب الائمه، ص ۱۳۵

مرکبات را در شب نخورید.
امام رضا علیه السلام می فرماید: خوردن اترج در شب، چشم را چپ می کند و سبب لوچی می شود.

📚 رساله ذهبیه، ص ۲۷

👈 برخی میوه ها سفارش شده است که آن را ببویید، مانند سیب و به و برخی میوه ها هم سفارش شده است که به آن ها نگاه کنید، مانند بالنگ سبز و سیب قرمز.

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿

🔅
🇮🇷🇮🇷🇮🇷بالَنگ، بالنج، بادرنگ، بادرنج و یا به فارسی باستان پادرنگ میوه‌ای خوراکی از تیرهٔ مرکبات است. از آن در مرباسازی استفاده می‌شود