آخرین مطلب

سوزاک و علایم سوزاک و روشهای درمان بر مبنای طب سنتی

🇮🇷🇮🇷📚📚سوزاک چیست

سوزاک عفونت ناشی از باکتری است که از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد و هم آقایان و هم خانم ها را آلوده می سازد. برخی به آن آتشک نیز می گویند. این باکتری اغلب مجرای ادرار، رکتوم یا حلق که محیطی گرم و مرطوب هستند را تحت تأثیر قرار می دهد و در خانم ها می تواند دهانه رحم را نیز آلوده کند.

سوزاک عموما در نتیجه ی سکس واژینال، دهانی یا مقعدی شیوع پیدا می کند. اما نوزادان مادران آلوده نیز ممکن است در هنگام زایمان آلوده شوند. این بیماری در نوزادان عموما چشم ها را درگیر می کند.

سوزاک از جمله بیماری‌های مقاربتی است که به سرعت به شریک جنسی منتقل می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری تردید دارید خیلی زود به متخصص عفونی مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

افرادی که روابط آزاد زیادی دارند یا از کاندوم استفاده نمی‌­کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سوزاک قرار می­‌گیرند.

زنان دارای سنین کمتر از ۲۵ سال و مردان همجنسگرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوزاک هستند.

باکتری نایسریا گونوره‌آ سوزاک را ایجاد می کند. ابتلای قبلی منجر به ایجاد ایمنی در برابر این بیماری نمی شود (به این معنی که اگر کسی قبلا به سوزاک دچار شده باشد، اگر دوباره در ارتباط با یک فرد مبتلا قرار بگیرد ممکن است دوباره بیمار شود). یک فرد مبتلا ممکن است بدون اینکه نشانه ای از ابتلا در بدن خود داشته باشد، چندین نفر دیگر را مبتلا کند.

📚⛔️علائم سوزاک

در بسیاری از موارد، عفونت سوزاک هیچ گونه علائمی با خود به همراه ندارد. با این وجود علائم می توانند بسیاری از نواحی بدن را تحت تأثیر قرار دهند، اما معمولاً در دستگاه تناسلی خود را نشان می دهند.

علائم معمولا ظرف ۲ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا به بیماری ظاهر می‌­شود.

از جمله علائم شایع سوزاک می‌توان به عفونت و درد در ناحیه تناسلی و سوزش ادرار اشاره کرد.

علائم و نشانه های عفونت سوزاک در مردان : ممکن است مردان تا چند هفته علامت نداشته باشند. بعضی از مردان هرگز دچار علامت نمی‌ شوند.

ادرار دردناک

ترشحات چرکی از رأس آلت تناسلی مردانه

درد یا تورم در یک بیضه

گلودرد مداوم

التهاب یا قرمزی آلت تناسلی

علائم و نشانه های عفونت سوزاک در زنان: علائم سوزاک در بسیاری از زنان بارز نیست. علائم درصورت بروز، خفیف یا شبیه به سایر عفونت ­ها است بنابراین تشخیص آن دشوارتر خواهد شد. این بیماری می‌­تواند بسیار شبیه به قارچ واژن یا عفونت باکتریایی باشد.

افزایش ترشحات واژینال

ادرار دردناک یا تکرر ادرار

خونریزی واژینال در حد فاصل عادات ماهیانه، به عنوان مثال، پس از مقاربت واژینال

درد شکم یا لگن

گلودرد مداوم

احساس درد هنگام دخول

تب

علائم سوزاک رکتوم. علائم و نشانه های آن شامل خارش مقعد، خروج ترشحات چرکی از رکتوم، لکه های خونی به رنگ قرمز روشن بر روی دستمال توالت و تلاش برای انجام اجابت مزاج هستند.

علائم سوزاک در چشم ها. سوزاکی که چشم را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند منجر به ایجاد درد چشم، حساسیت به نور و ترشحات چرکی از یک یا هر دو چشم شود.

علائم سوزاک در حلق. علائم و نشانه های عفونت حلق ممکن است شامل گلو درد و تورم عقده های لنفاوی در گردن باشد.

علائم سوزاک در مفاصل. آلوده شدن یک یا چند مفاصل به باکتری ها (آرتریت عفونی) ممکن است با گرم و قرمز شدن، متورم شدن و دردناک شدن شدید مفاصل متأثر، به خصوص در زمان حرکت همراه باشد.

//////////////////////

🇮🇷🇮🇷📚📚روش درمان سوزاک در طب سنتی

هیچ‌یک از روش‌های درمان سنتی سوزاک قطعی نیستند و نمی‌توانند این بیماری را کاملا از بین ببرند. عدم درمان سوزاک می‌تواند عوارض جدی برجای بگذارد. تنها روش قطعی درمان سوزاک مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی است که پزشک تجویز می‌کند، اما برخی داروهای گیاهی درمان سوزاک می‌تواند در کنار نسخه‌ی پزشک روند بهبود بیماری را سرعت ببخشد یا شدت علائم بیماری را کم کند که در این قسمت معرفی میکنیم. همیشه پیش از آغاز این درمان‌های سنتی با پزشک خود مشورت کنید تا از عدم تداخل دارویی آن‌ها مطمئن شوید.

به منظور درمان خانگی سوزاک از مصرف شیرینی‌ جات غیر طبیعی و اسانس‌ های شیمیایی اجتناب شود.

ادرار خود را نگه ندارید.

برای درمان گیاهی سوزاک در زنان و مردان به مدت یک الی دو هفته، هر روز عصرانه یک لیوان آب انگور تازه مصرف کنید.

برای همیشه در شبانه روز چهار لیوان آب آشامیدنی سالم و چهار لیوان آب جوشیده ولرم بنوشید.

به منظور درمان سوزاک با طب سنتی هر روز یک استکان جوشانده پوست ریشه درخت نارگیل بنوشید. میوه نارگیل و روغن نارگیل ضد ترشحات سوزاک است.

روش دیگر برای درمان سوزاک با داروهای گیاهی استفاده از اسفرزه است. دم کرده اسفرزه ادرار آور است و در درمان خانگی سوزاک مفید است.

یکی از بهترین داروها برای درمان سوزاک گیاه گل مریم است که به صورت دمنوش مصرف میشود.

با هدف درمان خانگی سوزاک از دمنوش برگ زیتون به صورت روزانه استفاده کنید.

برای درمان گیاهی سوزاک در زنان و مردان سه تا چهار قطره از روغن پونه کوهی را در ۲۰۰ گرم آب بریزید و بنوشید. (بیش از این مقدار مصرف نکنید.)

برای درمان سوزاک با طب سنتی ماست پروبیوتیک مصرف کنید.

ماده معدنی روی می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید و آنتی بادی ها کمک کند و در عین حال با عفونت باکتری های سوزاک نیز برخورد کند. شما می توانید روی را در تعدادی از مواد غذایی غنی از روی، از جمله عدس، لوبیا سفید، جو دوسر، زرده تخم مرغ، بادام هندی، تخم کدو، شکلات تیره و دانه های کنجد پیدا کنید.

ویتامین C یکی از موثر ترین مواد برای بهبود سیستم ایمنی بدن است. برخی از خوراکی ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند، از جمله بروکلی، اسفناج و مرکبات. ویتامین C نیز به عنوان آنتی اکسیدان کار می کند و می تواند به کاهش ناراحتی و التهاب ناشی از این بیماری کمک کند.

برای درمان سوزاک با داروهای گیاهی سیر خام بخورید.
روغن پونه کوهی، این ماده خواص ضد قارچی، ضد عفونی کننده، ضد انگلی و ضد ویروسی دارد. این روغن به خاطر توانایی آن برای کشتن باکتری ها شناخته شده است. یکی دیگر از مزایای روغن زیتون این است که سیستم ایمنی را قوی می کند و به جلوگیری از عفونت های بیشتر در آینده کمک می کند. برای بهترین نتایج، این روغن اسانس باید با عصاره برگ زیتون و نقره کلوئیدی مخلوط شود. هنگامی که همه آنها با هم مخلوط می شوند، در همکاری و کارآیی یکدیگر عمل می کنند. در واقع، این مخلوط قویترین قاتل ویروسی، باکتری و پاتوژن است.

مصرف سرکه سیب طبیعی یک روش برای درمان بیماری سوزاک در مردان و زنان است.

مصرف جعفری و کرفس در درمان گیاهی سوزاک در مردان و زنان موثر است.

چای سیاه محبوب‌ترین نوشیدنی در سطح جهان است که خواص ضدباکتری دارد. افزودن عسل به چای می‌تواند فواید این نوشیدنی را بیشتر کند.

درصورتی‌که باکتری عامل سوزاک باعث عفونت چشم‌ها شده باشد، کمپرس چای سیاه می‌تواند به کاهش ناراحتی و مبارزه با عفونت کمک کند. برای این کار یک عدد چای کیسه‌ای با کیفیت را در یک لیوان آب گرم قرار دهید تا روغن‌های گیاهی آن فعال شود. سپس آب اضافه‌ی آن را گرفته و روی چشم‌ها قرار دهید. در ابتدا ممکن است احساس سوزش و خارش کنید که نشان‌دهنده مؤثر بودن این ترکیب است.

عصاره برگ زیتون، این ماده یک داروی قدرتمند به نام اولئوروپین است که یک ماده ضد میکروبی قوی است و باکتری هایی که باعث سوزاک می شوند، را نابود می کند. عصاره برگ زیتون عفونت را از بین می برد. علاوه بر این عصاره برگ زیتون در افزایش سیستم ایمنی موثر است. ایمنی بدن برای از بین بردن هر نوع باکتری ضروری است.

عسل از قدیم به‌عنوان ترکیبی ضدالتهاب، ترمیم‌کننده‌ی زخم‌ها و بهبود دهنده‌ی ناراحتی‌های گوارشی کاربرد داشته است. اگر سوزاک وارد دهان و گلو شده و این نواحی را آلوده کند، مصرف یک قاشق عسل حل‌ شده در آب گرم می‌تواند به کاهش درد گلو کمک کند.

گیاه اکیناسه جزو گیاهان پرکاربرد در درمان‌های سنتی است که در بهبود علائم بیماری‌های مختلفی نقش دارد. اکیناسه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و در برطرف کردن سرماخوردگی، آنفولانزا، گزش حشرات و نیش مار مؤثر به نظر می‌رسد. همچنین به نظر می‌رسد این گیاه در کاهش علائم سوزاک نیز مؤثر است.

آب قره قاط ادرار را اسیدی کرده و محیط را برای باکتری‌هایی که موجب عفونت مثانه می‌شوند نامن

اسب می‌کند و به‌ این‌ ترتیب از رشد باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. قره قاط مانع از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه می‌شود و به‌ این‌ ترتیب باکتری‌های بیماری‌ زا حین دفع ادرار از مثانه خارج می‌شوند.

استفاده از رزماری، غذاهای قلیایی ( مانند غلات کامل، لوبیا، دانه و آجیل)، داروهای آیورودا، برگ بابول، روغن درخت چای، سرکه سیب، آلوئه ورا، کانجی ( آب بعد از برنج به طور کامل پخته شده )، مرکبات و ذرت، میوه گایابانو، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، و دانه های کنجد،سیر و پیاز، کرفس و جعفری و جلبک از دیگر درمانهای طب سنتی برای سوزاک هستند.

عوارض سوزاک درصورت عدم درمان

عدم درمان سوزاک می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. تشخیص زود هنگام بیماری سوزاک و شروع درمان می‌تواند تا حد زیادی از عوارض این بیماری جلوگیری کند، بنابراین در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری شک داشتید، هر چه زودتر با یک پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

ناباروری در زنان. سوزاک می تواند در رحم و لوله های رحمی گسترش یافته و بیماری التهابی لگن را در پی داشته باشد. بیماری التهابی لگن می تواند منجر به زخم شدن لوله ها، تشدید عوارض حاملگی و ناباروری زنان شود. بیماری التهابی لگن مستلزم درمان فوری است.

سوزاک درمان نشده در زنان می‌تواند منجر به مشکلات حاملگی از قبیل حاملگی خارج از رحم شود.