آخرین مطلب

خشکی دستها براثر تماس با مواد ضد عفونی کننده و راهکار طب سنتی

💊💊درمان خشکی دست در اثر شستشوی مداوم و استفاده از مواد ضدعفونی کننده

۱) روغن‌های مرطوب کننده و وازلین: بعد از این که دستاتونو شستید و خشک کردید تا زمانی که هنوز کمی رطوبت روی دستتون باقی مونده به دستهاتون، روغنای طبیعی مثه گل سرخ، هسته انگور، بادام شیرین، روغن بنفشه، روغن کدو، خلاصه هر کدوم که براتون در دسترس تره بزنید و کمی که جذب شد وازلین بزنید، حداقل روزی دوبار یه بار صبح و یه بار موقع خواب این کارو تکرار کنید.
برای تاثیر بیشتر، از یک جفت دستکش نخی استفاده کنید؛این عمل کمک می کند تا راهکار موثرتر باشد شب قبل از خواب بعد از زدن و جذب وازلین؛ دستکش‌ها را به دست کنید این کار همانند یک ماسک قوی برای دست عمل می‌کند که می‌تواند دستان آسیب دیده تان را به خوبی تسکین داده و احیا کند.
💊۲) لعاب گل ختمی: دو قاشق گل ختمی سفید رو در یک لیوان آب کمی بجوشونید و صاف کنید، از حرارت که افتاد دستتون باهاش مرطوب کنید و دستاتونو به هم بمالید تا جذب پوستتون بشه. این کار را دو تا سه مرتبه در روز تکرار کنید؛ اگر یک قاشق مرباخوری آبلیمو به این لعاب اضافه کنید تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است در غیر این صورت زود کپک می‌زند.
۳) فرآورده‌های خیار: راهکار سوم مالیدن روغن خیار، یا قرار دادن دست‌ها در آب خیار یا گذاشتن پوست خیار رو دست‌هاست.
۴) معرفی کرم خوب: یه کرم خوب هم میخوام بهتون معرفی کنم که هم نرم کنندگی خوبی داره و هم مرطوب کنندگی خوب، خیلیا هم تاییدش کردند اونم کرم اوره اوسرین ۱۰ %از برند ثمینه که بیشتر برای دستها کاربرد داره و چون منافذ پوست رو میبنده برای صورت زیاد خوب نیست.
💊نکات مهمی که باید حتما رعایت کنید

در آخر چند تا نکته کوتاه رو با هم مرور کنیم:

پس از شستشوی دست‌ها، حوله را محکم روی دست‌ها نکشید.

تا هنور دست‌هایتان کمی مرطوب است، به آن‌ها مرطوب کننده و نرم کننده بزنید.

اگر با صابون دست‌هایتان را می‌شویید، صابون مصرفی باید ملایم و بدون عطر باشد.

با مایع ظرفشویی دست‌هایتان را نشویید.

مایع دستشویی‌های فوم مانند از کیفیت بهتری برخوردارند.

در هنگام خانه تکانی از مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌های قوی مانند وایتکس استفاده نکنید.

هنگام تمیز کردن منزل یا شستن ظرف ها برای محافظت از دست در برابر مواد شیمیایی و حساسیت زا و جلوگیری از خشکی دست‌ها از دستکش استفاده کنید.

البته بهتر است، اول دستاهایتان را مرطوب کننده و نرم کننده بزنید، یک دستکش نخی بپوشید و بعد از دستکش آشپزخانه استفاده کنید.

💊چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دلیل خشکی دست‌ها و پوستتان اگزما یا سایر مشکلات پوستی باشد ممکن است با عوارضی همچون عفونت یا تغییر شکل و دفرمه شدن ناخن ها مواجه شوید.
برخی علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. از جمله :

تغییر رنگ پوست

خونریزی

سرخی بیش از حد

مشاهده ترشحات

تورم

اگر مشکل خشکی دست‌ها با مراقبت ها و درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد و یا اگر هر یک از علائم برشمرده در بالا را داشتید حتما باید جهت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.
https://tabaye.ir/dry-hands-due-to-excessive-washing/