آخرین مطلب

تغذیه های مزاج سرد و بیماری کبد و راهکارهای طب سنتی

خبرگزاری تسنیم
مصرف سردیجات در فصل زمستان خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: مصرف مواد غذایی دارای طبع سرد در فصل زمستان علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، خطر ابتلا به کبد چرب را هم افزایش می‌دهد.

مامک هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: مصرف زیاد مواد غذایی دارای طبع سردمانند گوجه، خیار، ماست، دوغ، کشک و غیرهدر فصل زمستان منجر به سردی معده و ابتلا به کبد چرب می‌شود.
وی تصریحکرد:عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا در فصل سرما و زمستان افزایش می‌یابد بنابراین در این فصل می توان از غذاهای سنگین و با کالری و غلیظ تر نظیر انواع آش، حلیم و غیرهاستفاده کرد.
این متخصص طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: با توجه به سرمای هوا در این فصل، مصرف غذاهایی با طبع گرم و استفاده از میوه های گرم و متناسب با فصل توصیه می‌شود.
هاشمی گفت: در سال‌های گذشته در هر فصل تنها میوه‌های خاص آن فصل در بازار عرضه می‌شد اما امروزه در فصل زمستان شاهد رونق و عرضه میوه‌هایی با طبیعت سرد و گلخانه‌ای مانند هندوانه و آلو در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه خوردن میوه‌هایی با طبیعت سرد در فصل زمستان موجب ایجاد مشکلاتی برای بدن می‌شود، ابراز کرد: میوه باید متناسب با فصل و بومی آن منطقه و رعایت نوع مزاج فرد مصرف شود.
میوه‌های مناسب زمستان کدامند?
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص میوه‌های مناسب در فصل سرما، اظهار داشت: انار شیرین، موز، نارگیل، آناناس، انبه، خرما، انجیر خشک و کشمش از خوردنی های متناسب با فصل زمستان هستند.
روزانه بیش از یک پرتقال نخورید
هاشمی با بیان اینکه پرتقال از مرکبات مورد علاقه مردم در فصل زمستان است،تصریح کرد: زیادروی در مصرف پرتقال نیز همانند سایر میوه های با طبیعت سرد، موجب ایجاد مشکلاتی در بدن میشود بنابراین مصرف روزانه پرتقال نباید بیش از یک عدد باشد.
خوردن سالاد گوجه و خیار در فصل زمستان ممنوع
وی با اشاره به اینکه در هر فصل باید سالاد متناسب با شرایط آن فصل تهیه وخورده شود، اظهار داشت: سالاد گوجه و خیار مناسب فصل گرم او تابستان است و در فصل زمستان از خوردن این نوع سالاد باید خودداری شود.
سالاد کلم و کرفس مناسب فصل زمستان است
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سالاد کلم، هویج ،کاهو،کرفس همراه با زیتون و سبزی خوردن از سبزیجات مفید و متناسب با فصل سرما است.
آب سرد ننوشید
هاشمی با بیان اینکه نوشیدن آبسرد در هیچ فصلی توصیه نمی‌شود، ابراز کرد: نوشیدن آب سرد در فصل زمستان بسیار مضر است و خطر ابتلا به کبد چرب و بیماریهای گوارشی را نیز افزایش می‌دهد.
به جای لبنیات سرد کنجد بخورید
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه لبنیاتی همچون ماست، دوغ، کشک و پنیر دارای طبیعت سرد است، تصریح کرد: تصور مردم بر ای پیشگیری از پوکی استخوان، مصرف لبنیاتی مانند ماست و دوغ و غیره رحالی که می‌توانند به جای مصرف این لبنیات از موادی مانند شلغم و کنجد برای تامین کلسیم بدن شان استفاده کنند.
ماست و گوشت را با هم نخورید
هاشمی گفت: مصرف همزمان ماست و گوشت با یکدیگر تداخل دارد و هضم هرد و ی آن را دچار مشکل می‌کند.
دمای خانه را بیش از اندازه گرم نکنید
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه دمای خانه را بیش از اندازه گرم نکنید، تصریح کرد: اگر دمای خانه را بیش از اندازه گرم کنید هنگام خارج شدن از منزل در معرض تغییر دمای شدید قرار گرفته و دچار سردرد و سینوزیت می‌شوید.
هاشمی افزود: توصیه می‌کنم در این فصلا از انواع غذاهای گرم و لعاب دار مانند آشو سوپ استفاده کنید. مصرف مواد غذایی سرد در این فصل در کارکرد بدن تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/23/1626162/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A8%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A8-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF