آخرین مطلب

استحمام کردن و روشهای آن

🇮🇷🇮🇷🇮🇷قال موسی ابن جعفر ع
لاتدخلواالحمام علی الریق، ولاتدخلوه حتی تطعموا شیئا
امام فرمود :: بعد صبحانه خوردن بلادرنگ ( بدون فاصله ) حمام نروید ، همچنین سعی شود با معده خالی داخل حمام نروید ، بلکه قبل از رفتن به حمام قدری غذا بخورید
📚کتاب وسائل الشیعه جلد دوم ص ۵۲ حدیث ۱۴۵۲

/////////////////////////////////////////////

✅ناشتا حمام رفتن خوبه یا بد؟

✍️هرگاه امام صادق (علیه السلام) می‌خواستند داخل حمام بشوند چیزی میل می‌کردند. به ایشان عرض شد مردم می‌گویند حمام در حال ناشتا بهترین است. فرمودند نه بلکه چیزی که قبل از حمام خورده می‌شود صفراء و سوداء را خاموش می‌کند و گرمی درون(اسید معده) را ساکن می‌کند.

📚الکافی کلینی ج۶ ص۴۹۷

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿

//////////////////////////////////////////////////

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴خوابیدن در وان مضر است؟

✍️خصوصیات یک استحمام خوب این است که فرد باید در هنگام ورود به حمام ابتدا به تدریج آب نیمه گرم بر سر خود بریزد و سپس کاملاً زیر دوش آب قرار گیرد.

در هنگام پر بودن معده یا خالی بودن آن نیز نباید حمام کرد، از طرفی حمام کردن بلافاصله پس از اعراض نفسانی مثل خشم یا شادی مناسب نبوده و مضر است.همچنین نوشیدن آب سرد یا مصرف غذا در حمام یا بلافاصله پس از آن مناسب نیست.

برخی از افراد به هنگام حمام کردن و استراحت در وان یا استخر اقدام به خوابیدن می‌کنند که این حرکت مضر است چرا که توقف زیاد و ماندن در حمام جایز نیست و باعث سستی و ضعف بدن و کم شدن مواد مورد نیاز بدن می‌شود.

گرم مزاجان بهتر است در هنگام خروج از حمام پاهای خود را با آب سرد و افراد سرد مزاج با آب گرم شستشو دهند.

در طول روز افرادی که دچار ضعف و سستی شده‌اند باید از استحمام در حمام بسیار داغ مثل سونا به دلیل ایجاد ضعف خودداری کنند.

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshiia20🌿

///////////////////////////////////////////////

✅ وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید خون به سمت اندام‌های بدن هجوم می‌برد تا آن‌ها را گرم نگاه دارد.

👈 این اتفاق گردش خون شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سموم از بدن شما دفع شود.

آنچه نمیدانستی🤔👇
https://eitaa.com/joinchat/349241597Ccfa393e1d8

//////////////////////////////////////////////////

👈روش استحمام

💥استعمال آب سرد وگرم به طور ناگهانی نباشد.

💥چندمشت آب برروی سر,با’’بسم الله‘‘ ریخته شود.

💥استحمام حتمابصورت نشسته باشد.

💥درحمام شانه نکنید.

💥 توقف درحمام زیادنداشته باشید.

💥درحمام غذا نخورید.

💥حمام کردن باشکم پروگرسنه نباشد.

💥کاری که خیلی مهم است قبل ازبیرون آمدن ازحمام ,دست وپا ازمچ به پایین باآب سرد شسته شود.

💥(افرادی که دچاربیماریهای سرد دست وپا هستند ازاین کاراجتناب کنند).

✅درروایات بسیاری به مصرف نوره تاکیدشده است.

✅ حتما ازکیسه پشمی وروشور جهت نظافت, استفاده گردد.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
نشردهید

/////////////////////////////

🇮🇷🇮🇷🔹 #نشسته حمام کنید

✅ایستاده دوش گرفتن باعث ایجاد مشکلاتی مانند:

🔸موخره 🔸کم پشتی 🔸ریزش مو و…می‌شود.

📚دکتر #روازاده
@soroshesalamati

////////////////////////

🔰 حمام و نبایدهایش!

✅استحمام صحیح یکی از درمانهای طب ایرانی بوده و عدم آشنایی با شیوه صحیح استحمام باعث ایجاد ضایعاتی برای سلامتی انسان شود.

❌ممنوعیات حمام:

⛔️بلافاصله پس از حمام و در حین استحمام غذا و آب سرد نخورید.
⛔️در حالت گرسنگی زیاد و ناشتا حمام نروید.
⛔️بلافاصله بعد از غذاخوردن وپری معده حمام نروید.
⛔️در شدت غم و شادی حمام نروید.
⛔️در صورت ابتلا به اسهال یا زمان مصرف مسهل‌ها به حمام نروید.
⛔️جماع در حمام و خوابیدن در حمام مضر است.
⛔️حجامت در حمام نهی شده است.
⛔️افراد تب‌دار به‌خصوص در اوایل بیماری حمام نروند.

🖊دکتر زهره صابری(متخصص طب سنتی ایرانی)

انجمنعلمیطبسنتیایران

👉 @persianmedicine 👈

/////////////////////////

🎪بعد از #حمام آب سرد_ننوشید.

🧊امروزه یکی از کارهای متداول بین مردم این است که بلافاصله پس از خروج از حمام یا استخر و سونا، و حتی گاهی در داخل استخر یا حمام، آب یا نوشیدنی های سرد می خورند و این کار برایشان لذت بخش نیز هست.

🥁باید دانست که از نظر مکتب پزشکی ایرانی این کار نادرست و مضر است.

⛔️طبق دیدگاه مکتب پزشکی ایرانی، نوشیدن آب سرد در حمام و بلافاصله پس از آن شایسته نیست و موجب می شود که سردی ظاهری و مزاجی آب به سرعت به اعضای اصلی بدن مخصوصا قلب برسد و مزاج آنها را سرد کند.

🎟حتی در کسانی که به سبب گرم و خشک بودن مزاجشان طاقت بر تشنگی ندارند توصیه شده که بعد از حمام اول کمی آب را در دهان مضمضه کنند تا سردی آن گرفته شود و به حداقل مقدار آب برای رفع تشنگی قناعت کنند.

🎯رعایت این مساله وقتی که زمان حمام طولانی تر و دمای آن بالاتر باشد، اهمیت بیشتری دارد و بنابراین پس از سونا بیشتر باید به این نکته توجه کرد.

°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12

///////////////////////

اصول یک حمام_خوب

🔵✍️در حمام ابتدا دست و پا را با اب تماس دهید نه سر را،اگر ابتدا سر را با اب تماس بدهید،باعث سردرد🤕 و کاهش حافظه و باعث ریزش مو و سردی بدن میشود👻

🔵✍️با استفاده از روایات اول باید دست و پا را با اب تماس داد بعد کمی اب مزمزه کرد بعد تنه را خیس کرد و در اخرین مرحله سر را خیس کرد.

🔵✍️یک دفعه زیر اب داغ رفتن خوب نیست شستشو 🚿را باید از اب ولرم شروع کرد و کم کم داغ کرد.

🔵✍️حتما باید در حمام نشسته باشید ایستاده حمام کردن اصلا مطلوب نیست.(با استفاده از روایات و منابع طب سنتی)

🔵✍️سنگ پا زدن در حمام موجب دفع سموم بدن و فواید بیشماری دارد و توصیه شده است.

🔵✍️کیسه کشیدن منافذ پوست را باز میکند و پوست تنفس میکند و میزان اکسیژن رسانی به بدن ما دو برابر میشود تا چند روز و این باعث میشود انرژی و شادبی 😇ما بالا رود و مغز کارکردش بهتر شود و کسالت و رخوت و سنگینی بدن کمتر میشود.منتهی باید ملایم کیسه کشیده شود.

🔵✍️تمام این صابون ها و شامپو ها مضر هستند چون مواد شیمیایی دارند و جذب پوستی دارند تا انجایی که میشود از صابون گیاهی و شامپوهای گیاهی استفاده کنید
🔵✍️همانطور که در ابتدای حمام بدن را به تدریج گرم کردیم هنگام خروج از حمام باید بدن را به تدریج سرد کنیم.پوشیده بودن سر بعد حمام بسیار مهم است حتی اگر محیط بیرون گرم باشد بازهم باید دقایقی سر با حوله یا روسری پوشیده باشد.

🔵✍️نوره:استفاده از تیغ برای ازاله موهای بدن اصلا خوب نیست حتی پزشکی جدید این را قبول دارد. با گذاشتن نوره (داروی نظافت) زیر بغل تمام سموم و سودای خون و بخش غلیظ خون و پس مانده ها و فضولات خون را از قلب و مغز میکشد بیرون. وقتی در ناحیه ی تناسلی نوره میگذارید تمام شکم و کبد و روده ها و معده و لگن سمومات را میکشد بیرون.

🔵✍️در حمام چیزی نباید خورد ولی بعد از حمام غذا خوردن توصیه شده خصوصا خوردن غذاهای مفید خیلی خوب است چرا که بعد از حمام قدرت جذب بدن چندین برابر میشود.

🔵✍️با شکم پر و خالی(در حالت گرسنگی) نباید حمام رفت.مثلا ۲ ساعت بعد غذا زمان مناسبی است برای حمام رفتن

🌿 @TebbolAeme 🌿

🔴 #حمام_درمانی

♻️ منظور از حمام، شستن بدن در اتاقی بسته است که در آنجا آب گرم یا بخار آب گرم وجود دارد، به حدی که بدن شروع به #تعریق کند تا فضولات بدن از راه عرق خارج شود. استفاده از #نوره‌یسنتی و #کیسه‌کشی برای دفع فضولات ضروری است. حمام‌های امروزی که فقط #دوش_گرفتن مطرح است و فرد عرق نمی‌کند، حکم حمام طبی را ندارد.

🔷️ حمام نباید زیاد #گرم باشد زیرا سبب تحلیل بدن و #سستیاعضاء می‌شود. #حمامسرد مانع خروج عرق و #فضولات از بدن می‌شود. البته حمام با آب سرد #مفرحقلب و #مقویتن در افراد #گرم‌_مزاج و در فصل گرم است. حرارت حمام باید قابل حس و به میزانی باشد که فرد عرق کند. البته ️افرادی که غلبه #صفرا دارند نباید حمام گرم بروند و باید با آب ولرم دوش بگیرند.

🔷️ زمان مناسب حمام

🔹️ حمام #صبح اول وقت و به حالت #ناشتا باعث #لاغری، #خشکی و #تحلیل رطوبت بدن می‌شود. البته چنین حمامی برای کسانیکه #فعالیت زیادی ندارند مناسب است.
🔹️ حمام در حالت #سیری باعث #چاقی و غلبه‌ی #رطوبت زائد در بدن می‌شود.
🔹️ نشستن زیاد در حمام باعث سستی تن می‌شود و به عصب ضرر می‌رساند و اشتها و قوه باه (#قوای_جنسی) را کم می‌کند. این مسائل ممکن است در اثر زیاد حمام رفتن نیز به وجود آید.
🔹️ زمان خروج از حمام وقتی است که بدن، هم دما با هوای بیرون شده باشد. هنگام بیرون آمدن از حمام باید بدن خود را کاملاً با پارچه ای ضخیم پوشاند.

🔷️ تمام مطالب ذکر شده در مورد حمام های طبی و #سنتی بود و در حال حاضر #سونا و #جکوزی میتواند حکم حمام طبی را داشته باشد.

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇
لینک کانال
@noskhesonati
/////////////////////////////////

🔹وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید خون به سمت اندام ‌های بدن هجوم می ‌برد تا آن ‌ها را گرم نگاه دارد.

🔹این اتفاق گردش خون شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سموم از بدن شما دفع شود.

https://eitaa.com/joinchat/1855062300C9222a8364c

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴 اصول حمام اسلامی

🚿 در حمام ابتدا دست و پا را با آب تماس دهید، نه سر را. اگر ابتدا سر را با آب تماس بدهید، باعث سردرد و کاهش حافظه و باعث ریزش مو و سردی بدن می شود. با استفاده از روایات، اول باید دست و پا را با آب تماس داد، بعد کمی آب مضمضه کرد. بعد تنه را خیس کرد و در آخرین مرحله سر را خیس کرد. یک دفعه زیر آب داغ رفتن خوب نیست و شست و شو را باید از آب ولرم شروع کرد و کم کم داغ کرد. همان طور که در ابتدای حمام بدن را به تدریج گرم کردیم، هنگام خروج از حمام باید بدن را به تدریج سرد کنیم. ( مستحب است که از زانو به پایین را با آب سرد بشوییم که یک علت آن تعدیل دمای بدن است. )

🚿 پوشیده بودن سر بعد حمام بسیار مهم است، حتی اگر محیط بیرون گرم باشد، باز هم باید دقایقی سر، با حوله یا کلاه یا روسری پوشیده باشد.

🚿 حتما باید در حمام نشسته باشید، ایستاده حمام کردن اصلا مطلوب نیست. ( هنگام استفاده از نوره استثنائاً نباید نشست. )

🚿 توصیه شده است به سنگ پا زدن در حمام که فواید زیادی دارد، از جمله موجب دفع سموم بدن است.

🚿 دراز کشیدن و پا برهنه بودن در حمام نهی شده است.

🚿 کیسه کشیدن منافذ پوست را باز می کند. پوست تنفس می کند و میزان اکسیژن رسانی به بدن ما تا چند روز دو برابر می شود و این باعث می شود انرژی و شادبی را بالا ببرد و کسالت و رخوت و سنگینی بدن کم تر می شود. ( البته باید ملایم کیسه کشیده شود. )

🚿 توصیه می شود از شامپو و صابون های شیمیایی حذر کرده و تا آنجایی که امکان دارد از صابون های قهوه ای و سفیدی که هیچ اسانس و عطری ندارند استفاده شود. ( در عطاری ها موجود است. ) همین طور استفاده از شامپوهای اسلامی که از گل ختمی و مورد می باشد، توصیه می شود.

🚿 استفاده از تیغ حتی توسط پزشکی جدید نیز نهی شده است. استفاده از نوره طبیعی، تمام سموم و سودای خون و بخش غلیظ خون و پس مانده ها و فضولات خون را از قلب و مغز خارج می کند ( زیر بغل ). از تمام شکم و کبد و روده ها و معده و لگن سمومات را بیرون می کشد ( شرمگاه ).

🚿 در حمام چیزی نباید خورد، ولی بعد از حمام غذا خوردن توصیه شده، خصوصا خوردن غذاهای مفید خیلی خوب است. چرا که بعد از حمام قدرت جذب بدن چندین برابر می شود.

🚿 با شکم خیلی پر و خیلی خالی، نباید حمام رفت. مثال دو ساعت بعد غذا زمان مناسبی است برای حمام کردن.

🚿 سشوار زدن، ایستاده شانه کردن مو، استفاده از برس های فلزی، تاف و روغن ها و ژل هایی که از مواد شیمیایی و اسانس ساخته شده پرهیز شود. استفاده از شانه چوبی توصیه می شود.

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿

///////////////////////////////////////////////////////

زمان_حمام

✍️ناشتا و با شکم خالی حمام رفتن، سبب خشکی مزاج زیاد می‌شود و تن را لاغر و ناتوان می‌کند.
حمام رفتن با شکم تازه سیر شده، موجب فربه (چاق) شدن بدن می‌شود؛ زیرا مواد‌‌غذایی به سطح تن روی می‌آورد، لیکن ممکن است در اندام‌هایی مانند کبد و معده راه‌بندان‌هایی رخ دهد؛ چرا که غذاهای ناپخته بر اثر هوای حمام به سوی این اندام‌ها روی می‌آورند.

↫زمان مناسب حمام، قبل از گرسنگی و بعد از اولین هضم غذا می‌باشد. در این حالت تن، فربهی (چاقی) را به اعتدال می‌یابد.

@spi_nabi

///////////////////////////////////////

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
✅برای استفاده از حمام این نکات را در گوشه ذهن خود داشته باشید:

✍️مسواک زدن در حمام سبب ابتلاء به وباء‌ دندان می‌شود.وباء به معنای بیماری سریع الانتشار است یعنی خیلی زود سرایت می‌کند. به نظر می‌رسد وباء‌ دندان ها به این معنا است که یکی از دندان ها خراب می‌شود و سریع به باقی دندان ها سرایت می‌کند که از آن به وباء دندان تعبیر می‌شود. در حمام شانه نکنید زیرا شانه کردن در حمام باعث وبای موها و ریزش موها می‌شود.

با شکم پر حمام نروید… باعث قولنج می شود..قولنج یک بیماری است که در بخش میانی روده بزرگ اتفاق می دهد… التهاب یا حالت گره خوردگی به وجود می آید و اجازه عبور فضولات را نمی دهد…

نام این بخش از روده بزرگ قولون یا کولون است غالبا در قولون قولنج اتفاق می افتد به همین جهت به آن قولون گفته می شود و گاهی نیز قولنج در روده مستقیم نیز اتفاق می افتد.اگر می خواهید بلغم از بین برود، ناشتا حمام بروید و اگر می خواهید مره (صفراء و سوداء) مقداری غذا تناول کنید..

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿