آخرین مطلب

تدابیر شیردهی از نگاه طب سنتی ایرانی

💊💊💊👩‍👦تدابیر #شیردهی از نگاه طب سنتی ایرانی (بخش سوم)

روشهای اصلاح شیر

۱️⃣ اگر شیر دارای بوی بد باشد:
• مصرف مقدار کمی سرکه همراه غذاها
• قی کردن با استفاده از سکنجبین و آب گرم
• ورزش معتدل
• شستشوی بدن با آب گرم
• مصرف غذاهای خوش‌بوی

۲️⃣ اگر شیر رقیق باشد:
• پرهیز از ورزش و توصیه به سکون و آرامش و خواب زیاد و مصرف غذاهای تولید کننده خون غلیظ

۳️⃣ اگر شیر کم باشد:
• اگر علتِ کمی شیر حرارت باشد، باید توجه کنند که حرارت در تمام بدن است یا فقط در پستان. اگر حرارت در تمام بدن باشد به حسب آن تعدیل حرارت نمایند و اگر نیازمند تنقیه باشد اقدام به تنقیه بدن بکنند. و اگر حرارت فقط در پستان باشد ( یکی از مهم‌ترین علائم آن گرمی پستان است) از ضماد و طلاها (محلول و مایع پاشیدن به موضع)ی سرد و معدلات خفیف استفاده نمایند.
• اگر علت کمی شیر از برودت یا سده یا ضعف قوه جاذبه پستان باشد باید که از غذاهای مایل به حرارت استفاده نمایند. و خوردن زردک و تخم آن مفید است. مالیدن روغن بابونه به سینه ها به صورت دورانی و نیز از قاعده پستان به سمت نوک پستان.
• اگر علت کمی شیر کمی تناول غذا باشد حسوها از جو و سبوس گندم و حبوب و لبوب مناسب ساخته و بخورند و تخم رازیانه و شوید و سیاه‌دانه داخل کرده و میل کنند و خوردن پستان شیر دار میش و یا پستان بز پخته با ادویه مناسب و همچنین آب کله و ماهی تازه بسیار مفید است.

📚با پرونده ی سریالی #تدابیر_شیردهی همراه ما باشید👇👇👇

@Drmirghazanfari

👩‍👦تدابیر #شیردهی از نگاه طب سنتی ایرانی (بخش چهارم و پایانی)

تغدیه دوران شیردهی

۱️⃣ مناسب مزاج

۲️⃣ بهترین اغذیه: گندم، برنج، ذرت، گوشت بره و بزغاله، ماهی تازه، ماش و امثال آنها، کاهو ، اسفناج، بادام، فندق

۳️⃣ بدترین گوشتها: گوشت گاو مانده و خشک کرده، گوشت حیوان پیر، ماهی کهنه و نمک سود.

۴️⃣ بدترین سبزیها: شاهی، خردل (نعناع نیز بدون ضرر نمی‌باشد).

📚با پرونده ی سریالی #تدابیر_شیردهی همراه ما باشید👇👇👇

@Drmirghazanfari

👼 #قند_عسل

🤱🏻تغذیه مادران در دوران شیردهی

در متون اسلامی نیز به این مسئله توجه شده است. امیر مومنان علی علیه السلام، از رسول خدا صلی الله علیه و آله، نقل فرموده‌اند: نخستین غذایی که باید به زن تازه فارغ شده بدهند رطب(خرمای تازه رسیده)است.

همانا خداوند متعال به حضرت مریم علیه السلام فرمود:
«هُزِّی الیک بِجِذْعِ النَّخلَهِ تُسَاقِطُ عَلَیک رُطَباً جنیاً»
( سوره مبارکه مریم آیه ۲۵)
«و تنه درخت خرما را به طرف خود بگیر و تکان بده، بر تو خرمای تازه می‌ریزد». اطرافیان پرسیدند: اگر فصل با رطب تازه نباشد، چه کنند؟ حضرت فرمودند: هفت دانه خرمای مدینه و اگر آن هم نباشد هفت دانه خرمای دیار خودتان را به او بدهید، به درستی که پروردگار عزیز و بزرگ می‌فرماید:«به عزت و جلالم و به بزرگی‌ام سوگند! هر زن باردار که روز زاییدنش رطب بخورد، نوزادش، پسر باشد یا دختر، بردبار خواهد بود».

#تربیت_فرزند

👼(قندِعسل)کانال واحد کودک مؤسسه مصاف

👼 @ghandeassall

//////////////////////////////////

📚‍ #شیر_دهی_کودکان

✍️زن تا وقتی بچه از شیر نگرفته نباید باردار شود.
چون دندان بچه اول ودوم هردو از بین می‌رود و مادرهم مریض می‌شود.

✍️دلیل دیگر این است که شیر فاسد میشود .

👈چون درحاملگی، هورمونهای شیر داخل بدن برمی گردد.
👈درحاملگی جذب و بعد از زایمان دفع میشود

✨یکی از روش ها برای بازکردن بچه ازشیر، مالش #صبرزرد به پستان میباشد .

📚استاد بنی هاشمی
@soroshesalamati

بفرمایید سلامتی:
🟢تدابیر شیردهی(بخش اول)🟢

🍼 مادران شیرده علاوه بر اینکه باید آگاهی‌های لازم برای سیرکردن شیرخوار خود را کسب کنند، کیفیت شیر خود را نیز باید مورد توجه قرار دهند تا در صورت رقیق، کم‌حجم یا بوی نامطبوع بتوانند با اصلاح برنامه غذایی خود، کیفیت شیرشان را در دوره شیردهی به نوزاد خود رافزایش دهند.

👶🏻 شیری که به نوزاد داده می شود باید از مقدار کم شروع شده و به تدریج زیاد شود و تا زمانی که کودک درخواست شیر نکند به او شیر ندهند. علامت درخواست شیر، دست و پا زدن و گریه نوزاد است. در دوران شیردهی مادران باید از پر کردن بیش از حد معده شیرخوار پرهیز کنند و بعد از شیر دادن و گرفتن آروغ، در صورت امکان او را بخوابانند زیرا خواب به هضم شیر در کودکان شیرخوار کمک می‌کند.

✨ شیر مادر باید کیفیت و خصوصیات لازم را داشته باشد تا بتواند شیرخوار را سیر و به رشدش کمک کند. شیر مادر باید قوام معتدل داشته باشد. به این منظور بهتر است قطره‌ای از شیر را بر روی ناخن بچکانید، اگر جریان یافت به معنای آن است که شیر رقیق است و اگر ثابت ماند، یعنی غلیظ است و اگر کمی جریان پیدا کرد و سپس متوقف شد، به معنای آن است که شیری معتدل است.

🟢تدابیر شیردهی(بخش دوم)🟢

🤱مقدار شیر هم باید در حد متوسط باشد و زیادی آن دلیل رطوبت و کمی آن، اغلب دلیل خشکی مزاج است. مصرف زیاد رطوبتی ها توسط مادر منجر به رقیق و رطوبتی شدن شیر او شده، فقط شکم نوزاد را پر کرده اما سیرش نمی کند.

🍶 مصرف بیش از حد گرمیجات در دوران شیردهی، شیر را خیلی غلیظ و گرم کرده می تواند در کودک ایجاد تشنگی و خارش و جوش های زیر پوستی بنماید. رنگ شیر باید سفید و خوشبو باشد، کف زیادی ایجاد نکند و متشابه ‌الاجزا (یکنواخت و یکدست) باشد. گاهی حساسیت نوزاد به پروتئین های گاوی وجود دارد که ربطی به مزاج نداشته و مادر در دوران شیردهی باید برای مدتی لبنیات گاوی نخورد.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢تدابیر کلی دوران شیردهی🟢

🔅به طور کلی در دوران شیردهی باید تدابیری رعایت شوند مانند پرهیز از نزدیکی زیاد، داشتن حسن خلق و دوری از خشم و غضب و غم و اندوه، ورزش، ماساژ و حمام معتدل.

🔅در مورد شیر دادن نیز باید به نکاتی توجه کرد همانند اینکه بهترین شیر برای کودک شیر مادر می‌باشد و تجربه شده حتی اگر سینه مادر شیر نداشته باشد مکیدن سینه مادر فوائد زیادی برای کودک خواهد داشت.

🔅برای شیر دادن از مقدار کم شروع کرده و به تدریج زیاد نمایند. تا زمانی که کودک درخواست شیر نکند به او شیر ندهند و علامت درخواست شیر دست و پا زدن و گریه کودک می‌باشد. از پر کردن بیش از حد معده کودک پرهیز نمایند.

/////////////////////////////

هرگز زمانِ استرس و عصبانیت به نوزاد شیر ندهید!

✍🏻زیرا مواد سمی موجود در خون بالا رفته وارد شیرمادر می شود و همچنین سبب کاهش تولید شیر می شود

https://eitaa.com/joinchat/1855062300C9222a8364c