آخرین مطلب

تغذیه خوب با گوارش سالم بر مبنای طب سنتی

🔰به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی: غذای خوب بخوریم، خوب غذا بخوریم

🖋به قلم دکتر سید مهدی میرغضنفری

✔️بر اساس توصیه های سازمان جهانی برای اطمینان از امنیت مواد غذایی و حفظ سلامت خود همواره باید محیط آشپزخانه و دست هایتان را تمیز نگه دارید، غذاهای خام و پخته را جدا از هم نگهداری کنید، غذا را بخوبی بپزید و در دمای مناسب نگهداری کنید و از آب سالم و مواد غذایی سالم برای پخت و پز استفاده کنید.

✔️متاسفانه مسمومیت های غذایی و غذاهای آلوده می توانند باعث بروز بیماری های چون اسهال و یا حتی سرطان در افراد شوند.

✔️اما طب سنتی علاوه بر این توصیه ها، موارد بسیار مفصل تر و دقیق تری در موضوع سلامت غذا و تغذیه دارد که اهم آن در ادامه می خوانید:

✔️یک حدیث معروف مربوط به سلامت دستگاه گوارش از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع):
معده، خانه همه دردها و پرهیز، ریشه همه درمان‌ها است.

✔️به جرأت می توان گفت که عمده طب در همین حدیث درخشان است، زیرا اگر معده سالم نباشد، نمی توان انتظار سالم بودن داشت و اگر معده سالم باشد، ولی فرد پرهیز نداشته باشد (یعنی خوردنی ها و نوشیدنی هایی که برایش مضر است را مصرف نماید)، در این صورت هم فرد به بیماری مبتلا خواهد شد .

✔️پس در کنار صناعت غذا و اطمینان از استفاده از مواد غذایی سالم و همچنین تدابیر غذا خوردن مانند آهسته جویدن غذا و پرهیز از خوردن مواد غذایی متنوع در یک وعده ی غذایی باید تدابیر مزاجی و همچنین نکاتی در مورد تناسب غذای خود با سن، فصل و جنسیت را نیز رعایت‌ کنیم.

✔️در صورت اصلاح عادات و آداب غذایی افراد طبق آموزه‌های طب سنتی ایرانی، بسیاری از بیماری ها اصلاً بروز نخواهند کرد و اگر بروز نمایند، سریع‌تر بهبود می یابند.

✔️برای مثال، اگر شخصی بداند که مزاجش گرم است، در فصل تابستان که مزاج آن گرم و خشک است، خواهد دانست که نباید در این فصل در مصرف اکثر خوردنی های تند مزه و یا غذاهای حاوی ادویه زیاد (که مزاج آنها هم گرم است) زیاده‌روی کند.

✔️همچنین بحث اخلاط نیز بسیار مهم است و با موضوع غذا تناسب زیادی دارد. منظور از اخلاط، ۴ ماده تحت عناوین سودا، بلغم، خون و صفرا است. این ۴ خلط، موادی هستند که به دنبال غذا خوردن و هضم، در دستگاه گوارش در بدن شکل می گیرند. اخلاط، در واقع، غذای اعضا و سلول‌های بدن ما هستند. از آنجایی که اعضای بدن به طور مستقیم نمی توانند از غذاهای موجود در طبیعت استفاده کنند، فرد باید غذای خوب بخورد و خوب غذا بخورد تا اخلاط خوب و طبیعی (همان ۴ خلط ذکر شده) حاصل شوند.

✔️این اخلاط مورد استفاده اعضای بدن قرار می گیرند و به این ترتیب، بدن سالم خواهد ماند و شاهد بیماری های مختلف در اعضای بدن (مانند ریزش مو، لکه‌های پوستی، افسردگی، استرس، تپش قلب، مشکلات کلیوی و گوارشی و …) نخواهیم بود.

✔️بنابراین دو موضوع مهم در طب سنتی، مزاج‌ها و اخلاط می باشند که مبانی اصلی طب سنتی هستند.

@Drmirghazanfari