آخرین مطلب

خوابیدن خوب بر مبنای طب سنتی

💊💊💊💊💊💊🔰شرایط لازم برای خواب خوب:

🔹حداقل ۲-۳ ساعت قبل خواب شام میل کنید.
از خوردن غذاهای سنگین، پرادویه، و حبوبات در وعده شام پرهیز کنید. در عوض خوردن غذاهایی مانند: شیربرنج، حریره بادام و نان و پنیر در وعده شام، و یا کاهو همراه با ادویه‌های گرم (دارچین و قرنفل) به بهبود کیفیّت خواب کمک می‌کند.
🔸محل خواب باید دمای معتدلی داشته، کم نور (حتی چراغ خواب استفاده نشود) و آرام و معطّر (مانند گلاب) باشد؛ و نیز باید نرم و ملایم باشد، نه بسیار سفت. رختخواب یا زمین محل خواب نباید سرد یا نمناک باشد.
🔹از خوابیدن به پشت یا روی صورت بپرهیزید. یکی از بهترین حالات خوابیدن، خواب به پهلو و قرار دادن یک بالش بین زانوهاست. بلندی بالش زیر سر نیز باید به حدّی باشد که سر و گردن کاملاً در راستای ستون فقرات قرار گیرند. برای برخاستن هم باید در همین وضعیت و با قرار دادن دست فوقانی روی زمین و فشار دادن آن، نشست.
🔸قبل از خواب از هیجان بیش از حد مانند تماشای تلویزیون، و از خشم و مجادله پرهیز کنید. در طول روز یا قبل خواب نیز نباید از محل خواب برای مطالعه یا تماشای تلویزیون و … استفاده کنید.
🔹در زمان خواب بخصوص در فصل سرد با یک پوشش هر چند ظریف روی شکم را بپوشانید. چنانچه بطور مرتّب دچار زکام یا ترشحات پشت حلقی می‌شوید، در زمان خواب نواحی سر و گلو و کف پاها را بپوشانید.
🔸ماساژ با روغنی مناسب (روغن بادام شیرین یا بابونه) از زانو تا نوک انگشتان پا به روند خواب کمک می‌کند. توجه داشته باشید در صورت وجود واریس یا مشکلات عروقی دیگر برای انجام ماساژ پاها با پزشک خود مشورت کنید. همچنین مالیدن روغنی مانند روغن بنفشه به نواحی پیشانی، شقیقه‌ها و اطراف پره‌های بینی و داخل بینی در بهبود خواب موثر است.
🔹دوش گرفتن با آب ولرم به مدّت ۱۰ دقیقه نیز کمک کننده است.

🖊دکتر فاطمه هادیان (متخصص طب سنتی ایرانی)
#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران
🌐 www.itma.ir

👉 @persianmedicine 👈

////////////////////////////////////

🔺ساعاتی که بدن مشغول سم‌زدایی است!

🔸ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب عملیات سم زدایی بدن در کیسه صفرا انجام می‌شود.

🔸این عمل در طی یک خواب عمیق صورت میگیرد لذا باید در این ساعت حتما خواب باشید.

🌿 @TebbolAeme 🌿