سوال

قلوه و جهازات درونی گوسفند (سیرابی – شیردان) درست نیست چون این نوع خوراک­ها برای مثانه زیان بخش است. اما درحال حاضر گفته می‌شود که استفاده از اینها خصوصاً سیراب و شیردان بسیار سودمند است نظر جنابعالی چیست؟

پاسخ

–         معمولاً مضراتی که برای غذاها و داروها در طب اسلامی- سنتی بیان می‌شود بدنبال مصرف مکرر و مقدار زیاد اتفاق می­افتد.

–         بنابراین در خوردن مواد مذکور منافعی وجود دارد اما مضراتی که حضرت بیان فرموده­اند بیشتر از منافع است که در این گونه موارد کلام معصوم بر هر کلامی ترجیح دارد و مصرف این مواد را بهتر است محدود کنیم. گرچه به معنای حرمت و منع مطلق نیست.

http://ravazadeh.com/%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%82%d9%84%d9%88%d9%87-%d9%88-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b3%d9%81%d9%86%d8%af/

نظریه دوم 

دل و قلوه گوسفند با نگاهی به طب سنتی چه خواص درمانی دارد 

با طبیعت گرم و خشک و دیرهضم و دیرگذر، مفید حال سردمزاجها.

بهترین آن دل پرندگان و دل بره می باشد.

دل خوب پخته شده تقویت دل و رفع خفقان (تپش قلب) می کند.

چکاندن خونابه دل که از کباب کردن او بچکد شب کورى را رفع می کند و مجرب مى باشد.

بوعلى سینا گوید هر عضو را با خوردن مثل آن باید علاج نمود باین صورت که ناراحتى قلب را با خوردن دل، مغز را با مغز، شکم و امعاء را با سیرابى و شیردان و سنگ دان و سستى عضلات دست و پا را با خوردن پاچه و آب آن و این ساده ترین راه علاج اعضاء و می باشد.

  قلوه

طبیعت آن  سرد و خشک مضر سردمزاجها و افراد با معده ضعیف.

بهترین آن از براى اکل گرده کوسفند جوان فربه و بز است، که در همان ساعت ذبح کرده اخذ نموده باشند و حیوان عطش نداشته باشد.

مقوى گرده و کمر است.

  پیه

آن نرم کننده ورمهای سخت است.

دیر هضم و دارای مواد زائد زیاد (ردیء الکیموس) و سریع الفساد است چرا که بدترین گوشتهاى اعضای بدن حیوان است و طبیعت اقبالی به آن ندارد.

مصلح آن طبخ و یا بریان نمودن آن است با پیه آن و با روغن زیت و یا روغن کنجد و با نمک و فلفل و دارچین و سرکه.

  در طب اسلامى

خوردن دل، قلوه و جگر مکروه اعلام شده است لذا توصیه می شود فقط جهت درمان از آن استفاده شود و آنها که عادت به خوردن ندارند و برایشان تجویز نشده کم بخورند.

http://www.tim.ir/teaching/692

سایت معتبرانجمن تحقیقات طب سنتی ایران وابسته به دانشکده علوم پزشکی تهران

نظریه سوم 

قلوه گوسفند، هضم سختی دارد

قلوه یا همان کلیه حیوان، طبع معتدل و رو به خشکی دارد و محل تولید ادرار است. مصرف آن همچون جگر و ریه به عموم افراد توصیه نمی‌شود. هضم سخت و دیر دارد و خون ناصالحی تولید می‌‌کند. سایت تخصصی تبیان

نظریه چهارم 

سیرابی (مزاج: سرد و خشک) مصلح: گلپر ، سرکه مرزه ، زنجبیل ، دارچین

قلوه (مزاج: سرد و خشک ) مصلح: کباب نمودن با روغن زیتون ، نمک و فلفل ، دارچین

کلام اهل البیت ع ختم نتیجه گیری

– امام صادق (علیه السلام ): پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )، دست و شانه را دوست داشت و بن ران ( قلوه ) را به دلیل نزدیک بودنش به پیشابگاه ، دوست نداشت .

– امام رضا (علیه السلام ): – خطاب به غلام خود -: در (خریدن ) گوشت براى ما، قسمت هاى جلو (ى لاشه ) را بخر و قسمت هاى عقب را نخر؛ زیرا بخش هاى جلو به چراگاه ، نزدیک تر و از آفت ، دورترند.

?_آدرس وبلاگ خودم تجارب طب سنتی باب ۱۵ نوع گوشت خوری

http://tajarobteb.persianblog.ir/post/167