آخرین مطلب

گرفتگی کبدی، ضعف قوه جنسی و اعصاب از جمله مضرات نوشیدن “آب یخ”

کانال تجارب طب اسلامی و ایرانی:
🖍🖍🖍🖍💢 گرفتگی کبدی، ضعف قوه جنسی و اعصاب از جمله مضرات نوشیدن “آب یخ”

نوشیدن آب همراه با یخ مضراتی از قبیل ضعف و سستی اعصاب، ضعف معده و روده، ضعف کبد، فساد رنگ صورت و بدن، فراموشی، کند‌ذهنی، پف بدن و زیر چشم، گرفتگی کبدی، میگرن، ضعف مغز، گرفتگی روده، ضعف قوه جنسی و … به‌همراه دارد.

🔺 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ “حکیم عقیلی خراسانی” از بزرگترین اطبای سده سیزدهم قمری، مشهورترین و اثرگذارترین فرد در طب ایرانی طی قرن‌های اخیر است.

💧 این حکیم در کتاب “خلاصه الحکمه” ذیل موضوع نوشیدن آب، نسبت به منافع و مضرات انواع آب‌های گرم و سرد نکات مهمی را متذکر شده که در ادامه چکیده‌ای از این مطلب آمده است.

🔺 عقیلی خراسانی می‌نویسد: آب را باید به‌وقت تشنگی واقعی و به‌اندازه نوشید تا با خنک کردن حرارت بالارفته در بدن، نسبت به تقویت آن اقدام کند؛ حرارت کبد را کاهش دهد و اخلاط غلیظ را رقیق گرداند.

💧 اما نوشیدن آب همراه با یخ مضراتی از قبیل: ضعف و سستی اعصاب، ضعف معده و روده، ضعف کبد، فساد رنگ صورت و بدن، فراموشی، کند‌ذهنی، خواب‌‌آلودگی، سنگینی حواس، نزله و زکام، پف بدن و زیر چشم، استسقاء، گرفتگی کبدی، میگرن، ضعف مغز، گرفتگی روده، ضعف قوه جنسی، استرخاء (فلج و چیزی شبیه ام‌اس) و رعشه (پارکینسون) در پی دارد.

🔺 از جهتی، اوقاتی وجود دارد که نوشیدن آب در آن هنگام ممنوع است؛ این موارد عبارتند از: سیری از غذا و آب، قبل و بعد و حین غذا، بعد از حرکات سنگین ورزشی، بعد از جماع، بلافاصله بعد از خواب، بعد از حمام، بعد از خوردن میوه و سبزی، بعد از خوردن ترشی‌ها و شیرینی‌ها، بعد از خوردن چیزهای قابض و ترش، هنگام ناشتا، در حالت ایستاده، کمر محکم بسته، به‌شکم خوابیده و گردن کج.

💧 از سوی دیگر این حکیم بزرگ در کتاب خلاصه الحکمه مضرات کم‌نوشیدن آب را خفقان، ضعف قلب، بالا رفتن حرارت کبد، بی‌اشتهایی، سوختن خون و لاغری می‌داند.

🔺 وی در ادامه درباره منافع نوشیدن آب داغ مواردی  از جمله تحلیل باد و نفخ، ضد مالیخولیا، میگرن، برطرف‌کننده مشکلات تنفسی، شست‌وشوی معده، ضد تشنگی سوداوی، ضد تشنگی هنگام افطار، از بین بردن بلغم، تحریک ادرار و خون و حیض، تسکین درد و خارش بدن را یاد می‌کند.

💧 حکیم عقیلی خراسانی زیاد نوشیدن آب داغ را نیز شامل مضراتی از جمله مضر به حال معده، سست‌کننده معده، از بین برنده قوت هضم، ترش کردن، غم‌آور و لاغر‌کننده می‌داند.

🔺 از منظر طب ایرانی، پایه هر درمانی بر تغییر و اصلاح سبک زندگی است؛ این اصلاح حتی شامل نوشیدن آب نیز می‌شود که بسته به نوع بیماری و مزاج هر شخص متفاوت است اما آنچه قطعاً مورد وثوق همه اطبا است، دستور بر عدم نوشیدن آب سرد و یخ و پرهیز از نوشیدن آب میان غذا است.

📘منبع: خبرگزاری تسنیم

🎯 برگرفته از:
🌐 ravazadeh.com

✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
🆔 sapp.ir/ravazadeh

➡️ http://t.me/joinchat/AAAAADwUOa6m6F-zvjncnw💧