آخرین مطلب

آلودگی هوا و راهکارهای طب سنتی

🔹چند هشدار و پیشنهاد برای روزهای دودناک
🖊بقلم دکتر مجید انوشیروانی، PhD طب سنتی ایران، استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد

🔸در نگاهی کلّی به زیان‌های آلودگی هوا و راه‌های جلوگیری یا کاهش آنها این توصیه‌ها برای ساکنان شهرهای آلوده می تواند سودمند باشد:

🔹بوییدن و خوردن سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شیرین، پرتقال شیرین، و خوردن مغزیاتی مانند بادام درختی خام، و فندق

🔹بوییدن برگ اکلیل کوهی (رزماری) یا بهارنارنج یا عرق آنها و افزودن آنها به چای طبیعی بویژه برای افراد مبتلا به خستگی ذهنی و کاهش هشیاری

🔹خوردن سالاد کاهو همراه با هویج رنده‌شده، چغندر و کرفس خوردشده، با روغن زیتون بکر و مقدار کمی آب نارنج طبیعی همراه با سبزیجات خردشدۀ معطر و آرامبخش و مقوی قلب مانند ریحان بویژه برای مبتلایان یبوست، افزایش چربی خون، چاقی، و کبد چرب

🔹خوردن سوپ‌های کم‌رشته و پرسبزی همراه با هویج رنده‌شده، به، شلغم، و قدری زرشک بویژه برای مبتلایان یبوست

🔹خوردن انجیر تازه، یا انجیر خیسانیده در آب و عرقیاتی مانند گلاب بویژه برای مبتلایان یبوست و ضعف روده

🔹نوشیدن دمنوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش بویژه برای مبتلایان آسم مرطوب و برونشیت مزمن

@hikmatbasedmedicine

🔹نوشیدن دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل‌الطیب و لیمو و اندکی بهارنارنج، به‌ویژه برای افسردگان، و افراد مبتلا به پرفشاری خون

🔹خوردن شله‌زرد همراه با خلال مغز بادام و با شیرۀ انگور طبیعی بویژه برای مبتلایان کم‌خونی و ضعف عملکردهای قلبی و مغزی

🔹خوردن زردۀ تخم مرغ عسلی بویژه برای افراد کم‌خون و مبتلایان حملات رینیت آلرژیک و حساسیت راه‌های هوایی ریه

🔹مصرف ترکیبات آنتی‌اکسیدان و حفاظت‌کنندۀ ریه و راه‌های هوایی و کاهش‌دهندۀ حساسیت تنفسی مانند فرآورده‌های جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس و کلرلا افیسینالیس.
……………………………………………

نویسنده، نقل این نوشتار را بدون هیچ کم و زیاد، و بدون حذف لینکها، مجاز می شمارد.
https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine

فصد و حجامت هنگام آلودگی هوا

👨🏻‍⚕️ با افزایش سرما و پدیده وارونگی ، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به شدت افزایش می یابد . تنفس این گازهای سمی و ورود این سموم به جریان خون باعث مسمومیت سلول های مغز ، غدد ، کبد و … می شود ‌.

✅👈 حجامت و فصد بموقع می تواند باعث تحریک پاکسازی و تسریع خروج سموم شود .

آدرس صفحه اینستاگرام :
https://instagram.com/humouralmedicine.ir?igshid=y9vzem9g3u1

@Humoural 👈آدرس کانال

برای کاهش اثرات زیان‌بار آلاینده‌های موجود در هوا، توصیه‌می‌کنم موارد زیر را بیشتر مصرف‌کنید:

۱.میوه‌های شیرین، مانند
🍎 سیب شیرین
🍊 پرتقال شیرین
انار شیرین یا کمی مایل به ترشی

۲. در صورت تمایل به سالاد، استفاده از:
🥬کاهو یا جوانه غلات
🥕 هویج رنده‌شده
🥃 روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی یا رب انار

۳. سوپ‌های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده‌شده، شلغم، و به 🍲

۴. دم‌نوش‌های گوارا، مانند:

⬅️ دم‌نوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش
به‌ویژه برای مبتلایان به سرفه‌های خلط‌دار، آسم مرطوب و برونشیت

⬅️ دم‌نوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل‌الطیب و بهارنارنج
به‌ویژه برای افراد مضطرب یا افسرده
⛔️ با احتیاط در افراد مبتلا به پرفشاری خون

⬅️ دم‌نوش آویشن و عناب:
به‌ویژه در مبتلایان به غلظت‌خون

⬅️ دم‌نوش به یا سیب با کمی گل‌محمدی برای همه افراد

دکترناصررضایی_پور

📓 با نگاهی به: کتابچه پیام تندرستی، شماره ۸، به قلم دکتر مجید انوشیروانی

🎨 با هنرمندی آقای محمدصدرا حسینی

✅ با ارسال این پست برای دوستان‌تان به پخش پیام‌های طب ایرانی و گسترش تندرستی کمک‌کنید.

o 👇 شبکه پیام تندرستی
@tandorostan
Instagram.com/tandorostan.ir

///////////////////////

تغذیه سالم در روزهای آلودگی هوا

سه ویتامین A یا همان بتاکاروتن ها که در سبزیجاتی با برگ زرد و قرمز به وفور یافت می‌شود؛ E در مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی و C در ترکیباتی مانند نارنگی، پرتقال و سبزیجات که به مقدار بسیار زیادی یافت می‌شود منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های مهم هستند.
میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و به خصوص سیب، سبزیجاتی مانند کلم، گوجه فرنگی به خصوص سیر و پیاز در کاهش خطر رادیکال‌های آزاد و مقابله با ذرات معلق هوا کمک شایانی می‌کنند.

کانال پرفسور سمیعی 👇
@samii_dr
رسانه باشید نشر دهید ✅