آخرین مطلب

تغذیه زمستان و پاییز بر مبنای طب سنتی

غذای مناسب زمستان و ایام سرد سال چیست؟

وقتی در #طب_ایرانی، صحبت از فصول چهارگانه می‌کنیم منظور فصل تقویمی نیست بلکه منظور شرایط آن فصل است.
مزاج حاکم در #زمستان به طور معمول سرد و تر است ولی امسال که در برخی مناطق بارندگی نبوده است، مزاج حاکم بر این مناطق را سرد و خشک تلقی می‌کنیم.
در زمستان برای افراد با مزاج سرد و تر غذای با مزاج و ماهیت گرم از جمله #کرفس، #سیر، #کلم، #چغندر، #گردو، ادویه گرم و نوشیدنی‌های با ماهیت گرم توصیه می‌شود.
آب یکی از مواد ضروری بدن محسوب می‌شود،با این وجود مصرف #آب_یخ در فصل زمستان توصیه نمی‌شود چرا که این اقدام می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل بدن شود .
پوشش خیلی گرم و #خواب در طول روز را نیز در فصل زمستان توصیه نمی شود، خواب در طول روز در این فصل باعث #کسالت و سستی بدن افراد می‌شود .
ورزشکاران باید از ورزش کردن در ساعات سرد روز #پرهیز کنند! چرا که هدف از ورزش، افزایش حرارت غریزی بدن است و اگر هوا خیلی سرد باشد، این اتفاق عملاً رخ نمی‌دهد و از طرفی استنشاق هوای سرد و قرارگیری در معرض چنین شرایطی می‌تواند منجر به #سردی_بدن و عوارض ناشی از آن شود .
افرادی که دارای بیماری‌های بلغمی مثل روماتیسم یا بیماری‌های قلبی به ویژه نارسایی‌ هستند، حتماً باید در این فصل احتیاط لازم را در مورد سبک زندگی خود داشته باشند.
دکتر سید کاظم کاظمینی (متخصص طب ایرانی )
 

 غذاهایی با طبع گرم برای روزهای برفی

در روزهای سرد سال برای اینکه افراد #سیستم_ایمنی بدنشان در برابر عفونت‌های ویروسی مانند #سرماخوردگی و #آنفلوآنزا در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، باید مصرف #سبزیجات و #میوه را سرلوحه کار خود قرار دهند.
افراد برای آنکه استخوان‌هایی محکم داشته باشند، باید مصرف #لبنیات را در برنامه غذای روزمره خود در زمستان قرار دهند! (البته با رعایت #مزاج_شخصی و مصرف مصلحات) ، زیرا #کلسیم موجود در لبنیات سبب تقویت بافت استخوانی شده و هنگام لیز خوردن صدمات کمتری به فرد وارد می شود.
افرادی که دارای مزاج سرد هستند، در فصل سرد و در روزهای برفی دچار #سستی و بی‌حالی می‌شوند که برای رفع مشکل باید مصرف غذاهایی با #طبع_گرم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.
برای داشتن سیستم گوارشی مناسب در هوای سرد از مصرف انواع #سوپ و #آش که حاوی ویتامین‌های مختلف بوده غافل نشوند.
مصرف غذاهای گرم مانند #زنجبیل، باعث جلوگیری از سستی و خواب‌آلودگی افراد در روزهای برفی و در فصول سرد سال می‌شود.
دکتر محمدرضا حاجی حیدری (متخصص طب ایرانی)