آخرین مطلب

بررسی رایحه درمانی در طب سنتی و فواید دود کردن عنبر نسارا

💊💊بررسی رایحه درمانی در طب سنتی و فواید دود کردن عنبر نسارا

دود دادن یکی از راه های رایحه درمانی در طب ایرانی است. دودهایی مانند اسفند و گل سرخ امروزه همچنان جهت ضد عفونی محیط رایج هستند و مطالعات اخیر موید اثرات ضد میکروبی آنهاست.
در واقع یکی از روش های مقابله با بیماری های واگیر مانند آنفولانزا در طب ایرانی پخش اسانس های ضد میکروب در محیط با دود دادن گیاهان معطر است.
البته دود درمانی مشابه سایر روش های درمانی طب ایرانی به دو دسته بزرگ گرم و سرد تقسیم می شود.

دود دادن سیاه دانه خیسانده در سرکه از جمله دودهای گرمی است که به رفع گرفتگی بینی در سرماخوردگی ها کمک می کند؛ اما دود کاه در افرادی که علاوه بر گرفتگی بینی، حرارت و تب توصیه می شود.

یاهانی مانند بابونه، استوخدوس، نعنا، آویشن، گل محمدی و گل‌ها و گیاهان معطر هر کدام به‌تناسب در پاک‌سازی و شفافیت پوست، ایجاد آرامش و نشاط، رفع سرماخوردگی، سینوزیت و … توصیه می‌شود.

دود دادن کُندر و اسپند گرم کنندۀ مغز، تقویت حافظه و ضدآلزایمر، نشاط‌آور، ضدعفونی کنندۀ محیط و پاک‌سازی هوا است، همچنین دود کردن صبحگاهی کُندر در منزل، سنت حضرت رضا (علیه السلام) بوده است.

دود اکالیپتوس خاصیت ضد اکسیدانت دارد و سیستم ایمنی بدن را در هنگام بیماری تقویت می‌کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که عصاره اکالیپتوس خاصیت جلوگیری کننده از انتشار سلول‌های سرطانی دارد.

زوفا عطری مشابه رازیانه دارد و خواص مفیدی برای ریه‌ها دارد. این گیاه حاوی موادی برای شربت سینه است که گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت و دیگر بیماری‌های ویروسی را از میان می‌برد. این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانت، ضد التهاب و روان‌ساز دارد و تب را کاهش می‌دهد.

دردار یا همان نارون برای آسم مفید است و با نرم کردن مخاط بینی، ناراحتی‌های تنفسی را آرام می‌کند.

تاریخچه

یکی از روش های درمانی طب سنتی استفاده از دود درمانی است.

از زمان های بسیار قدیم مردم از دود گیاهان دارویی برای بهبود و رفع برخی اختلالات استفاده می کردند و به طور گسترده در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شد،

حکمای معروف طب سنتی نیز استفاده از دود درمانی را توصیه می‌کردند. تاریخ استفاده از دود دادن بر اساس کتیبه‌های نوشته شده به خط میخی موجود در بین النهرین به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

هنوز هم در درمان بیماری‌هایی مثل سرفه، سرماخوردگی، آسم، سینوزیت مزمن، برونشیت، پنومونی، فارنژیت، رینوره، اتوره، دیسمنوره، قاعدگی نامنظم، عفونت‌های ادراری تناسلی، هموروئید، بیماری‌های پوستی، التهاب و عفونت‌های انگلی و بیماری‌های دندانی به کار می‌رود.

💊💊دود دادن عنبر نسارا

در کتب داروسازی طب قدیم، خواص دارویی انواع مدفوع و ادرار انسان و حیوانات مختلف شرح داده شده است. جالب آنجاست که این آثار درمانی به طور مکرر تجربه شده است و در بسیاری موارد گره گشای درمان بیماری‌هایی بوده اند که در حالت عادی درمان آن‌ها بسیار سخت است. برای مثال با مراجعه به یادداشت‌های مرحوم فقید عبدالله احمدیه موارد متعددی را می‌توان یافت که درد‌های شدید مفصلی و روماتیسمی را با ضماد سرگین گاو درمان نموده اند.
عنبر نسارا را مثل اسفند روی آتش می‌گذارند و دود خارج شده از آن را استنشاق می‌کنند یا اجازه می‌دهند دود آن با بدن (بخشی که دچار عفونت و بیماری شده) تماس داشته باشد.

خواص دود دادن عنبر نسارا

کاهش حجم خونریزی در زمان پریود

کوتاه نمودن زمان پریود

درمان کننده عفونت‌های واژینال

تقویت کننده تار‌های صوتی

درمان کننده سینوزیت

https://tabaye.ir/aromatherapy/

💊💊در طب سنتی دود گیاهان یک دارو است و هر داروی گیاهی مورد استفاده خاصی دارد.

خواص دود در طب سنتی

از خواص دود تحلیل است یعنی مواد زائد را در بدن تبخیر می کند.

خاصیت دیگر دود نضج است یعنی آنچه را که توانایی تبخیر ندارد، لطیف و آماده دفع می کند.

⛔️⛔️مضرات دود در طب ایرانی

از مضرات دود نیز خشکاندن اعضا، تجمع مواد سوخته و دفع مواد حامل انرژی بدن و در نتیجه ضعف است.
انواع دودها در طب سنتی و آثار درمانی آنها

دودهای متعددی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

از بهترین دودهای در دسترس و خوشبو طبق نظر ابن سینا دود کندر است که برای زخم های ترشح دار و ریزش مواد از اعضا مثل زکام و ترشحات رحمی بسیار کارساز است.

💊دودهای دیگری نیز در طب سنتی استفاده می شود که به علت منشا یا بوی ناخوش‌آیند و اثر بسیار مشابه با دودهای خوش‌آیند، بهتر است استفاده نشوند.

تنباکو از سموم دفع آفات نباتی است و دود آن هر چند در برخی موارد معدود مثل سرفه های مرطوب، زکام، عفونت های ترشح دار ریه و سینوزیت به عنوان دارو می‌تواند مورد استفاده موقت قرار گیرد (البته به صورت قلیان و با نظر پزشک) اما استعمال مکرر آن منجر به غلظت خون و افزایش مواد سوداوی و زمینه ساز بیماری های خطرناک مثل سرطان از دیدگاه طب ایرانی و رایج خواهد بود.

مصرف شیر تازه دوشیده از مضرات دود تنباکو خواهد کاست. اما آنچه به عنوان قلیان میوه ای استعمال می شود حاوی مواد ناشناخته ای است که ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی داشته باشد.

شاید بدترین نوع استعمال دود، سیگار است. چرا که علاوه بر ورود دود تنباکو آن هم بدون عبور از آب و کاهش آسیب زایی، دود کاغذ نیز آسیب زا خواهد بود.

و سخن آخر اینکه به هر دلیل و به هر میزان از استعمال دودهای مخدر اجتناب کنید چرا که افراد زمان ما به علت فشارهای نهفته و آشکار روانی قویا مستعد اعتیاد به مواد مست و نعشه کننده، حتی با استعمال یکباره یا اتفاقی هستند.

https://tabaye.ir/useful-smoke/