آخرین مطلب

روزه داری و مزاج بلغمی بر مبنای طب سنتی

🔴بلغمی مزاج ها و روزه داری

♻️ بلغمی مزاج ها، به خاطر سردی و تری، در بدنشان خون کمی وجود دارد و تحمل گرسنگی برایشان سخت است، لذا برای روزه داری باید غذاهای کثیر الغذا و قلیل الفضول مصرف کنند که خون زیاد تولید کند و فضله و مواد زائد کمی داشته باشد.

🔹بلغمی مزاج‌ها باید با خوراک گرم حرارت معده خود را افزایش دهند و با تولید خون صفراوی حرارت بدن را بالا ببرند تا رطوبات تجمع یافته در بدن تحلیل رفته و تبدیل به دم شوند. بلغم، که دم نپخته است با حرارت تبدیل به دم می شود و دیگر ضعف نمی‌کنند مگر اینکه سحری غذاهای سردی مثل برنج، مرغ و ماهی و… مصرف کنند که دوباره معده را سرد کنند و دوباره بلغم و سودای خون را زیاد کنند که در این صورت باز ضعف می کنند.

🔹خوردن سحری، بسیار مهم است، زیرا اول باید ماده را تامین کرد بعد گرسنگی کشید. بعد از خوردن غذای کثیرالغذا و قلیل الفضول اگر گرسنگی بکشند اشکالی ندارد. از پرخوری در افطار و سحر بپرهیزند و غذایشان را بسیار بجوند .

🔹امام صادق (ع): بهترین سحری شما سویق و خرما است.(المحاسن ج۲ص۴۹) این دو غذا به سبب لطافت و هضم و جذب آسان انرژی بدن را مصرف نمی کنند و فرد دچار ضعف نمی شود، زیرا قند خرما به تدریج آزاد می شود. مصرف خرما با آب جوشیده ولرم رطوبت را در بدن نگه میدارد و از عطش می کاهد.
زرده تخم مرغ نیم برشت، عسل، شیره انگور، روغن حیوانی گاوی، خرما و سویق گندم از غذاهای کثیرالغذا و قلیل الفضول اند.

تدابیر_رمضان

بلغمی_مزاج

ضعفروزهداری

✅ کانال رسمی حکیم خیراندیش

@hakimkheirandiish