آخرین مطلب

زیتون شناسی بر مبنای آیات قرآنی و طب اسلامی و طب سنتی

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴 خوراکی های قرآنی: زیتون

✍️شجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَاشَرْقِیَّهٍ وَ لَا غَرْبِیَّهٍ (درخت مبارک زیتون که نه شرقی است و نه غربی) آیه ۳۵سوره نور. در ۶ آیه دیگر قرآن هم زیتون آمده و خداوند به آن قسم یاد کرده است .

امام رضا(ع): زیتون غذای خوبی است؛ دهان را خوشبو می کند، بلغم را می زداید، رنگ چهره را روشن ، اعصاب را محکم ساخته و اخلاق را نیکو میکند.»

📚عیون اخبارالرضا ج ۲ص ۳۵

امام صادق (ع): زیتون باد های بدن را خارج و منی را افزون می سازد.

📚احادیث پزشکی ۱۷۴۱و۱۷۴۳

رسول خدا (ص) : زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند درمان ۷۰ درد است و شیطان چهل روز به او نزدیک نمی شود، چوب زیتون هم مسواک خوبی است. در تفسیر کلمه ی شیطان آمده که شیطان، شامل میکروب و بیماری هم میشود

📚عیون اخبار الرضا ج۲ ص۴۲

زیتون نارس سرد و خشک و زیتون رسیده درجه اول گرم و خشک است، خشکی آن پایین و بیشتر به اعتدال می گراید، نکته جالب در طبع زیتون که در آیه قرآن:«لا شرقیه و لا غربیه» این است که به همه طبع ها می سازد.

به جهت عفوصت شاخ و برگ زیتون (گس وتلخی و قبض) اجزای آن قابض است و عصاره برگ زیتون کاهنده فشارخون و قند خون ، تب بر ، مفید جهت بیماری های دهان و دندان و برطرف کننده لکه بینی های بانوان است.زیتون ملین و مقوی قلب و خوردن آن همراه غذا مقوی معده و به هضم غذا کمک میکند. روغن آن نرم کننده و صفرابر،ضد سرفه های خشک،ضد خارش گزیدگی حشرات و ضد آفتاب سوختگی است.

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿

/////////////////////////

‍ ‍ ‍ 🔷نحوه تشخیص‌ زیتون خوب :

👈زیتون خوب تلخ و تیره تر است، زیتون های ترش مزه بازاری حاوی حجم زیادی

⬅️اسید سیتریک
⬅️سود
⬅️سنگ نمک

هستند و رنگ روشنی دارند ضمن اینکه تلخ نیستند.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
////////////////////////////////////

🔴 خواص و مزاج زیتون

✍️ مزاج #زیتون نارس سرد و خشک، #زیتون رسیده گرم و خشک و #زیتون سیاه نیز گرم و خشک است. اگر همراه غذا خورده شود – نه پیش یا پس از غذا – مقوی #معده و اشتها‌ آور است. #ضمادزیتون بر زیر ناف موجب رفع #یبوست و ایجاد حالت #اسهال می‌شود. مقوی معده و اشتها آور است. بویژه #زیتون_پرورده که در تحریک اشتها بی‌نظیر است.

زیتون به رفع #چاقی کمک می‌کند، بنابراین زیاده روی در مصرف آن برای افراد لاغر اندام مناسب نیست. تحریک و تقویت #قوای_جنسی، از خواص دیگر زیتون است.

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿

///////////////////////////////////////////////////////

🔴روش های شیرین کردن زیتون

♻️میوه “زیتون“ با وجود داشتن ارزش غذایی بالا و خواص دارویی منحصر بفرد، بدلیل داشتن مزه تلخ و گس، هنگام چیدن از درخت غیرقابل مصرف است. برای شیرین‌کردن یا تلخی زدایی #زیتون دو روش وجود دارد:

🔹۱شیرین‌کردن زیتون بدون مواد شیمیایی که روش قدیمی و سنتی شیرین‌کردن زیتون است و مورد تایید است : در این روش پس از شستن زیتون ها با ضربه زدن، #خراشی در زیتون ها ایجاد کرده و چند روز در آب و #نمک قرار می دهند در این مدت آب آن را چندین بار عوض می کنند. در پایان میتوان کمی #سرکه، #روغنزیتون و #گلپر اضافه کرد.

🔹۲_شیرین‌کردن زیتون با استفاده از مواد شیمیایی(سود سوز آور) که سریع‌تر ولی برای سلامتی بسیار مضر است و اغلب زیتونهای بازاری با این روش تلخی زدایی میشوند. لذا از مکانهای قابل اطمینان زیتون تهیه کنید.

🔹در روش سنتی و طبیعی تلخی زدایی از طریق آب نمک و سرکه(زیتون شکسته)، طعم تلخی زیتون کاملا از بین نمی‌رود و مزه تلخ در حد کم که مطلوب ذایقه مردم ایران است، باقی می‌ماند.

این روش صحیح است زیرا هم منافعی برای عامل تلخی زیتون در معالجه بعضی از بیماری‌ها ثابت شده و هم اینکه خطر افزودنی مواد شیمیایی (#سدیم Na-oH) که اثرش در زیتونها باقی می ماند، وجود ندارد.

عضویت در کانال👇
📡 @www_irismed_ir