آخرین مطلب

مربای آمله و روش تهیه برمبنای طب سنتی

💊💊💊#مربای_آمله
به نسخه مادر بزرگم (به قلم یکی از دوستان)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

نه اینکه بگم اجداد ما طبیب بودند و حجامت میکردند و جد اعلای ما را رضا خان بجرم طبابت به دار زد و …

سالها پیش مادر بزرگم مربای کدو درست میکرد که هنوز تردی و صدای قرچ قرچش وقت خوردن یادمه و خوشمزگیش رو به یاد می آرم. مادر بزرگ میگفت که کدو رو در آب آهک خیسوندم.

در جامنگر که بودیم مربای آمله پیدا میشد اما ( بقول فرشته خانم) در این روستای بزرگ، هر چه گفتیم مربا بده بابا، جوابی نیامد از کسی. ما هم خودمان دست بکار شدیم تا پس از ساخت ترشی آمله به نسخه کرالایی استاد شریف، مربا هم بسازیم.

آمله محلی اینجا بسیار کوچک است قد زالزالک یا همان کویج خودمان.

ابتدا قدری مربای آمله از پان بازار میخریم و بعد در کتاب قرابادین عقیلی غور میکنیم. سپس زنگی به مادر بزرگ میزنیم و قدری هم اجتهاد میکنیم. آمله را سوزن کِشِش میکنیم (بسیار سوزن بر آن میزنیم). از سوندارباری قدری آهک میخریم. آهک اینجا براحتی یافت میشود چرا که بر روی برگ پان مالیده میشود، همراه آن سوفاری و قدری تنباکو هم، سپس میجوند و از دهان بیرون میریزند و زمین و زمان را قرمز میکنند با آب دهانشان.

آمله را ۱ روز در آب آهک میخیسانیم. حالا حسابی ترد شده. آنرا میپزیم، آبش را دور میریزیم و در شربت قوام یافته آب و شکر که با هل و دارچین و گلاب معطر شده غوطه ورش میکنیم تا کمی بِقُلَد. آنگاه ۱ هفته به انتظار مینشینیم تا جا بیفتد.

آمله تازه بسیار ترش و دو مزه است و بی آهک، مربا ساختنش لطفی ندارد.

قدری هم ترشی آمله ساختیم اینگونه: آمله تازه در آب نمک و سیر له شده و فلفل سبز خرد شده، یک دو هفته ای بماند.

اینجا ترشی را در روغن عمل می آورند و عموما از میوه های نارس و گاه مخلوط با لیمو و فلفل هم که همیشه یک پای خوردنی هاست اینجا. بقول حکیم اینجا در آب هم فلفل میریزند 🙂

در هند ندیدم مردم سرکه بخورند.در آسام عمده روغن پخت و پز و ساخت ترشی، خردل است که بویی تند دارد و مشام را می آزارد. اینان حتی بچه تازه دنیا آمده را هم با روغن خردل می مالند. ماساژ نوزادان در هند بسیار رایج است. این ملت در همه چیز تند و خشنند. در عطر زدن بوی تند میپسندند، لباسهایشان شلوغ و پر رنگ، در رفتار با کودکانشان تندند در سرمه کشیدن گویی ماهرند، در فلفل خوردن شهره اند. خلاصه این مردم، اَیوب را کلافه میکنند.

از آمله خواص بسیار دیده ام. در رفع خارش سر و چربی آن عالی است. حکیم در مکاتباتش فرماید: آمله خواص بسیار دارد. مهمترین آن اصلاح معده است که مانع ریزش مو میشود و نموست سر را از بین میبرد و به همین خاصیت مانع ضعف بصر است. برای حوامل مضر، چون قابض است. جوارش آمله ساده را هر صبح ناشتا ۱ قاشق مرباخوری خوردن، در تقویت معده و سفت شدن کمر موثر است.

حکیم عقیلی فرماید:

مخلل آملج :

مقوی قلب حار و منبه اشتهاء و هاضم طعام است.

صنعت آن:

بگیرند آمله نیم رس و یا رسیده را هر کدام که خواهند و خارها زده در آب آهک زمانی بگذارند، پس برآورده، پاک شسته در آب شیرین خالص چند جوشی نموده که نیم پخته گردد، پس از آب برآورده آب را بالکل نشف نموده، سرکه انگوری تند و نمک لاهوری بر آن ریزند و بگذارند تا برسد و تناول نمایند و اگر سرکه مقطّر یا عرق نعناع باشد و چند دانه قرنفل و فلفل و سیاه دانه در آن اندازند، بهتر است. و اگر چاشنی دار خواهند قدری نبات و یا چند دانه خرما خارک ورق نموده، در آن اندازند.

مربای آملج:

مقوی قلب و معده و دماغ است.

صنعت آن:

بگیرند آمله‌‎های رسیده بالیده بزرگ دانه و خار‎های بسیار بر آن بزنند و در آب آهک صاف قدری بگذارند، پس برآورده نیکو سرشته در آب صاف شیرین طبخ نموده رطوبت آن را از پارچه کرباس صافی نشف نماید و شیره شکر سفید صاف نموده و یا عسل مصفّی که بسیار غلیظ نباشد داخل کرده، با آتش ملایم طبخ دهند تا آن‎که در جرم آنها شیره نفوذ نماید و غلیظ گردد، پس فرود آورده سرد کرده در مرتبان چینی یا سبوچه یا آبدار نموده نگاه دارند و بعد از یک هفته زیاده ملاحظه نمایند، اگر رطوبتی از جرم آنها تراوش نموده و آن را رقیق ساخته، باز چند جوشی داده، به دستور نگاه دارند و عندالحاجه یک عدد تا دو عدد آن را با گلاب شسته به آنچه مناسب باشد از طباشیر و مصطکی و دانه هیل بوا و گشنیز خشک و غیرها تناول نمایند.

°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12
درشمال این نوع روغن فراوان هست