آخرین مطلب

خونریزی زایمان و درد رحم پس از زایمان و زخم رحم پس از زایمان و راهکار های طب سنتی

📚📚خونریزی پس از زایمان (نفاس)

تدابیر مفید برای دوره نفاس

در طب ایرانی به خونی که بعد از زایمان خارج می شود ، نفاس گفته می شود . در این طب تدابیر مفیدی برای دوره نفاس وجود دارد . از جمله:

در مکان خوشبو استراحت کنید و از عطرهای خوشبو استفاده کنید زیرا باعث تقویت رحم خواهد شد.

از غذاهای ترش ، شور ، غذاهای خمیری مثل ماکارونی ، قارچ و نیز غذاهای کارخانه ای و بسته بندی ، یخ ، قهوه و کاکائو پرهیز کنید.

از غذاهای مقوی که هضم آسانی دارند مانند زرده تخم مرغ عسلی و عصاره گوشت با ادویه جات خوشبو مثل انیسون ، سنبل الطیب ، میخک و دارچین و سماق استفاده کنید . در صورت خونریزی بیش از حد باید در مصرف ادویه جات گرم احتیاط کنید.

از آب میوه هایی مثل آب سیب آب هویج استفاده کنید.

از رب به با سیب استفاده کنید.

۲ عدد تخم مرغ با کمی کره ، یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ و ۲ قاشق شیره انگور به صورت خاگینه تهیه و به عنوان صبحانه میل کنید.

یک قاشق چایخوری بارهنگ را با روغن کنجد مخلوط کرده و میل کنید.

یک استکان عدس را در ۸ لیوان آب بپزید و همراه با کمی عرق نعنا هر نیم ساعت یک قاشق میل کنید.

سویق عدس را با هم وزن آن شکر م کنید و هر ۳ ساعت یک قاشق مرباخوری با آب یا عرق نعنا میل کنید.

یک لیوان عسل را با ۶ لیوان آب مخلوط و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید و کف آن را بگیرید . آنچه را که به دست می آید با آب جوشیده سرد شده مخلوط و روزی ۳- ۴ لیوان از آن بنوشید .

سویق عدس

سویق، خوراکی تازه به بازار آمده یا عجیب و غریبی نیست! این ماده غذایی خوشمزه و ساده آرد تفت داده شده نباتات بخصوص غلات و حبوبات است، که کیفیت مواد غذایی را تا بالاترین حد ممکن نگه می‌دارد و سرشار از خواص مفید برای تمام سنین بخصوص کودکان است. در فارسی قدیم به آن پِست یا پَست می‌گفتند و در زبان عربی و امروزه به آن سویق یا صویق می‌گویند.
سویق عدس به رفع تشنگی کمک می‌کند و باعث تقویت معده کودک می‌شود همچنین این سویق به پیشگیری و درمان کم خونی کمک کرده و در درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی موثر بوده و باعث تقویت معده و کاهش صفرا می‌شود.
از دیگر خواص این سویق افزایش فعالیت سلول‌های مغز و تقویت هوش و حافظه، تقویت عضله قلب و حفظ سلامتی آن، شفاف کننده پوست، تقویت کننده عضلات و کمک به رشد کودکان، کم کردن دوران نقاهت و افزایش شیر مادر است.

درد رحم بعد از زایمان

یکی از مشکلات شایع و عمده مادران پس از زایمان ، درد رحم است که برای تسکین آن می توانید از پیشنهادهای طب ایرانی استفاده کنید .

از مصرف غذاهای غلیظ مانند ماکارونی و سالاد الورا پرهیز کنید .

در آب نیم گرم بنشینید . این کار را باید در زمان کوتاه ( زیر ده دقیقه ) انجام دهید .

رازیانه ، پرسیاوشان و تخم کرفس را به نسبت مساوی مخلوط و نیمکوب کنید . یک قاشق غذاخوری از مخلوط را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانید و صاف کنید . یک قاشق غذاخوری شکر سرخ به آن اضافه و صبح ناشتا میل کنید . این کار ممکن اس خونریزی شما را کمی افزایش دهد . در صورت افزایش شدید خونریزی دارو را قطع کنید.

زخم و پارگی واژن

برای ترمیم سریع تر زخم اپی زیاتومی ، می توانید از پانسمان عسل استفاده کنید . بدینصورت که کمی عسل را با آبسلانگ ( آبسلانگ وسیله‌ای شبیه چوب بستنی بوده که بیشترین کاربرد آن برای معاینه حلق یا نمونه برداری از مخاط حلق و گلو است) روی ناحیه زخم بمالید و یک گاز استریل روی آن قرار دهید . این کار به ترمیم سریع تر زخم کمک خواهد کرد.

درصورتی که خشک شدن زخم و وجود بخیه ها باعث آزار مادر می گردد ، می توانید محل زخم را با کمی روغن گل سرخ چرب کنید .

زخم اپی زیاتومی

به برش فاصله میان واژن و مقعد اپی زیاتومی گفته میشود و عملی است که جهت تسهیل زایمان طبیعی انجام میشود.در گذشته اپی زیاتومی بخشی از زایمان طبیعی بوده اما امروزه فقط در موارد خاص انجام میشود.مواردی که پزشک اپی زیاتومی را پیشنهاد میکند عبارتند از:اگر احتمال پارگی شدید واژینال وجود داشته باشد،زمانیکه نوزاد در وضعیت غیر طبیعی باشد و یا نیاز باشد هرچه سریعتر زایمان صورت گیرد.
منابع: کتاب طب ایرانی و تیم گردآوری محتوای طبایع
https://tabaye.ir/short-tips-on-pregnancy-and-childbirth-care/