آخرین مطلب

معده را با حشیشه العلق یا دایجستیو بر مبنای طب سنتی تدبیرش کنیم

?خواص شگفت انگیز گیاه” اوجی “در طب مقدس ایرانی

✳️گیاه “اوجی” یا فودنج که نامش در کتب طب مقدس ایرانی به نام حشیشه العلق یا گیاه زالو معروف و مشهور است. از آن جهت به آن حشیشه العلق گویند که در صورت بلع زالو یا انگل از طریق دهان ، داروی اختصاصی جهت خروج از لوله گوارش است.

✳️این گیاه بسیار معطر و خوشبو که دارای بوی نافذی است از گیاهان خانواده “لابیاته ها” یا نعناییان میباشد ؛ بیشتر در مناطق مرطوب و کنار جویبارها و زمین های نمناک شمال کشور می روید.

✳️افرادی که از خستگیهای روحی و کمبود انرژی برخوردارند تنها با بوییدن برگهای این گیاه ، انرژی مضاعفی گرفته و سرحال تر از قبل می شوند .بوی بسیار مطبوع این گیاه ، آنرا از سایر گباهان خانواده نعناییان ، متمایز میکند.

✳️حتی بوییدن و فقط استشمام برگهای تر و تازه این گیاه مقدس، سردرد بیماران میگرنی و سرگیجه را در افراد بیمار تخفیف میدهد.

 ✳️در خواص آنتی بیوتیکی ، بهتر از آویشن ،نعناع ،پونه و سایر گیاهان خانواده بزرگ نعناییان بوده و قوی تر عمل میکند.

 ✳️این گیاه دایجستیو بوده و هاضم (هضم کننده)غذاهای سنگین است، در شمال کشور ایران از این گیاه خوشبو بعنوان داروی دایجستیو در شکم ماهی و مرغ توپر استفاده میکنند.

✳️اینجانب معتقدم گیاه اوجی مانند یک کاتالیزور عمل کرده و سرعت هضم و جذب غذاهای دیر هضم و سنگین و ثقیل الهضم را بیشتر و بیشتر میکند.

✳️ساکنین گیلان زمین و غرب مازندران از این گیاه بعنوان یکی از ترکیبات دلار Dallar استفاده میکنند. دلار داروی مقویست که از ترکیب گشنیز و اوجی و گیاهان دیگر تشکیل میشود و بعنوان مصلح پرتقال ، گوجه سبز ، ماهی ، نارنگی ، کیوی ،خیار ، موز مورد استفاده قرار میگیرد.

✳️ از خواص دیگر گیاه اوجی میتوان به موارد زیر اشاره کرد : این گیاه ضد چسبندگی پلاکت ها است و بدلیل خاصیت بالای آنتی اکسیدانیش ضد سرطان ، ضد موتاژن ، ضد تومور مغزی نیز محسوب میشود .

✳️به افرادی که از تیرگی زیر چشم برخوردارند – افرادی که احساس میکنند دچار پیری زودرس شده اند – دانش آموزان و دانشجویانی که شبهای امتحان را به سر می برند توصیه میکنم از دمنوش برگهای تازه این گیاه میل کنند و اثرات شگفت انگیز آنرا به چشم ببینند.

✳️ این گیاه اشتهاآور و مقوی معده است و سکسکه را بر طرف می کند .مصرف آن در دوران بارداری منعی ندارد .زنان بارداری که حالت تهوع شدید و یا ویار شدید دارند میتوانند چند برگ تازه آن را میل کنند.

?استادحمزه سام دلیری پزشک و مدرس طب ایرانی