آخرین مطلب

رژیم های سنتی برای تغذیه و بدن از منظر طب سنتی چیست :

رژیم غذایی از دیدگاه شیخ الرئیس حکیم ابن سینا 

*بهترین دستور در باره طعام سیر کننده آن است که روز اول یکبار و روز دیگر دو بار، در صبحانه و شام تناول شود . باید اعتیاد را نیز مراعات کرد، مثلا اگر کسی که عادت داشته است روزی دو بار بخورد به این دستور عمل کند لاغر می شود و از نیرویش می کاهد، اگرضعف هضم داشته باشد باید روزی دو بار غذا بخورد ولی هربار غذای خود را کمتر کند . کسی که عادت داردهر روز یکبار غذا بخورد و بخواهدعادت را تغییر دهد و روزی دو بار بخورد ناتوانی و تنبلی و سستی بدوروی می آورد . اگر غذای ناهارش در او باقی ماند در موقع شب توان را از دست می دهد و شام را بدون اشتها می خورد، در نتیجه آروغ ترش، بدنفسی، دل بهم خوردگی، دهان تلخی ولینت شکم به وی روی می دهد، زیراچیزی را برای معده آورده است که این اندام به آن خونگرفته است وعوارض همان خواهند بود که ازعدم هضم غذا روی می آورند . روی آوردهای آن ها را بعداً خوا هی شناخت . ممکن است به چنین کسی ترس وبی تابی روی آورد، دهانه معده اش بدرد آید، در معده اش سوزش پیدا شود و چنان پندارد که روده ها واحشایش پا در هوا هستند، زیرا معده تهی است و برخودبند آمده است و تُرُنجیده است . ممکن است ادرار و مدفوعش سوزنده باشند و شاید بر ا ثر ریزش زهره به معده  چنانچه مزاجش بیشتر صفرایی باشد  در پهلوهای خود احساس سردی کند و چنین است حال کسی که معده اش و نه بدنش بیشتر صفرایی باشد . چنین کسی خوابش بهم می خورد و در رختخواب پهلو به پهلو می شود . بدنی که در معده اش صفرای زیاد گرد آیدنیاز به خوردن جدایی اندازدارد و باید قبل از آنکه خود را شستشو دهدبه سرعت غذایی بخورد کسی که می خواهدقبل از شروع به ورزش چیزی بخورد بهتر است نان خالی تناول کند، آنقدر که پیش از آغاز ورزش شروع به هضم کند . حرکت قبل از غذا خوردن باید تند و قوی و حرکت بعد از غذا نرم و آهسته صورت گیرد . حرکت نباید آنچنان باشد که اشتهای تباه برانگیزد . برای اصلاح اشتهای تباه که میل به تندمزگی و نفرت از شیرینی و چربی دارد، بهترین راه، قَی کردن به وسیله موادی مانند سکنجبین و ترب پس از خوردن ماهی است.

*در بین غذاها ، غذای شل مانند آشها و سوپ ها بهتر از غذاهای سفت است و بهتر است در هفته چند نوبت آشهای ( آلو + یا انار + زرشک + جو + سماق + گشنیژ) به اندازه یک پیاله مصرف شود و چون آشها دارای مزاج سرد و خنک هستند پس از پایان غذا عسل یا مربا یک قاشق میل شود .

*خوردن نخود آب پز با اندکی ادویه مناسب ( متناسب با مزاج بدن ) به مدت ۴۰ روز متوالی

بهترین تغذیه سالم و برای درمان دردهای عصبی دست و پا ، ریزش موها و دفع بلغم مغز

بسیار موثر است و همواره پس از خوردن آن اندکی عسل خورده شود .

****یکی از بدترین استرس های اکتسابی که سلامتی بچه ها را بشدت به مخاطره انداخته است در پرخوری ها + خرده خوری ها + بدخوری ها + تنقلات امروزی خوردن ها ، بوده که کبد فرزندان دائما” تحت ضربه و فعالیت بیمورد گوارشی (( به بهانه تقویت بچه ها)) قرار می دهیم  .

*رژیم شیر و عسل :روزانه ۴ الی ۶ لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق غذاخوری عسل کوهستان به عنوان صبحانه ، ناهار و شام مخلوطی میل شود و طی این مدت از خوردن هر گونه غذا و میوه و نان و دخانیات پرهیز شود واین رزیم به مدت سه الی ۷ روز در هر ماه است ، شیر دارای مزاج سرد است و لیکن مصرف با عسل زهر آن برطرف میشود و مهمترین خاصیت مزاجی آن تخلیه سموم صفرا و سودا و بلغم و دم است ، داروئی تقویتی و سریع الهضم است ، امام علی ع فرمودند که شیر شفای هر درد جز مرگ است و امام صادق ع فرمودند که شیر گوشت را می رویاند و استخوان را محکم می کند و برای گلو درد مفید است و امام کاظم ع فرمودند هر کس آب کمرش دگرگون میشود شیر با عسل برایش سودمند است و پیامبر فرمود در شیر گاو درمان هر دردی است .و سایر خواص این رژیم عبارتند از ( تعدیل مزاج – تقویت نیروی جنسی – تقویت سیستم ایمنی بدن – شستشوی مجاری بدن – ضد سرطان – رفع پاره گی بافتهای بدن – مقابله با عفونتها – درمان کننده بواسیر – درمان ناراحتیهای بیضه – استراحت دهنده کبد – درمان زخم معده – دیابت – کم خونی – درمان ناباروری – رفع آلزایمر – رفع اتهابات در مفاصل و عروق و پارکینسون ).

*رژیم سوپ گشنیژ: مواد لازم : اسفناج ۲۰۰ گرم + نخود ۱۵۰ گرم + سبزی گشنیژ۷۵۰ گرم + جعفری ۵۰۰ گرم + برنج ایرانی ۴/۱ پیمانه + عدس ۲ قاشق + سبوس گندم ۵/۱ قاشق + آلو بخارا ۲۰۰ گرم + گوشت ماهیچه بره جوان یا سردست ۵۰۰ گرم ، طرزتهیه نخود را از شب قبل خیس کرده و خوب پخته شود و سبوس گندم و برنج را شسته و اضافه کرده و بگذارید خوب بپزد و سپس سبزی گشنیز وجعفری را اضافه کرده و گوشت پخته شده را اضافه کرده و وقتی آش خوب از نظر پختن جا افتاد آلوی چند ساعت خیس شده را اضافه کنید و نیز برای آقایان میتوان هویج و جو وپیاز را اضافه نمود و سپس به دو روش قابل استفاده است :

الف : به مدت ۱۴ روز در سه وعده غذائی بجای غذاها .

ب : به مدت طولانی مدت روزی یک وعده از سوپ استفاده شود .

خواص آن : درمان مرض قند – تعدیل سوء مزاج – شتشوی کلیه و مجاری ادرار – رفع اگزما و

کک و مک و پیسی و هرنوع بیماری پوستی – لاغر کردن افراد چاق – پاکسازی اخلاط غلیظ و کثیف – رفع دردهای استخوانی – درمان بواسیر – رفع سوزش مقعد و شقاق – رفع واریس – رفع واریکوسل بیضه – خونسازی – تحریک مغز استخوان – رفع کم خونی – درمان تالاسمی ها – آرام کردن کبد و رفع التهابات آن – پاکسازی بدن از سموم – رفع ناراحتی های هورمونی – ایجاد آرامش میباشد .

*سوپ گشنیز: رافع کهیر – رافع آلرژی – نقش غذائی موثر در بدن – کم کننده اخلاط صفرا و خنک کننده مزاج بدن است .

*رژیم انجیر و زیتون : به مدت ۱۴ روز هر روز ۲۱ عدد انجیر و ۲۱ عدد زیتون ترش ( شور نباشد – برای ترش کردن زیتون حداقل چند ساعتی آنرا در سرکه خانگی یا آبلیمو و یا آبغوره خیس کنید  )را در وعده های سه تا ششگانه جدا جدا میل کنید و در این فاصله از خوردن سایر غذاها ، سیگار کشیدن ، چائی ، میوه ها و غیره پرهیز نموده و تنها خوراکی مجاز آب معمولی میباشد . خواص درمانی : تنظیم وزن – درمان چاقی – لاغری – شکستگی استخوان و دردهای استخوانی – آرتروز- جوش خوردن استخوان شکسته – پوکی استخوان – نرمی استخوان – سروصدای مفاصل – کمر درد – پا درد – خارپاشنه – درد مزمن استخوان دنبالچه – درد مزمن دنده – تقویت میل جنسی – تقویت اسپرم – درمان نازائی – رفع یبوست – پاکسازی روده ها میباشد .

*رژیم عدسی : در این رژیم از عدس + پیاز خام + اندکی ادویه + نمک اندک + سماق + آبغوره + سیب زمینی و رب گوجه فرنگی خانگی اندک غذا تهیه شود و طبع عدس سرد و خشک بوده و مصلح آن کشمش و خرما است و لی طبع عدسی گرم و خشک شده و مصلح آن سرکه خانگی است .و تا هفت روزاستفاده میشود . در طول دوره به جز عدسی ، آب و عسل ، از چیزهای دیگر مثل نان و میوه و چای میل نشود .

*رژیم بذرگشنیژ و کتان : هر شب تا ۴۰ شب ، یک قاشق مرباخوری بذر گشنیز( با مزاجی سرد و خشک )  و یک قاشق بذر کتان (با  مزاج گرم و خشک )  را با هم در یک لیوان آب جوش ریخته و صبح روز بعد آن را با فشار از پارچه و یا گاز استریل عبور داده و شیره اش باقی میماند و سپس بدون تفاله ناشتا میل نمایید . خواص درمانی : جهت پاکسازی اندام های مهم بدن مثل کبد – کلیه – قلب – رحم وتخمدان – خون – رفع جوش و آکنه پوستی – درمان کیست تخمدان – از بین بردن نازایی – تنظیم هورمون های زنانگی ازاین رژیم استفاده میشود .

*رژیم آش آبغوره : نوع آش مهم نیست ( آش ماش – آش برنج – آش ارزن – آش دوغ ) بلکه نوع رژیم مهم است ، مدت ۱۴ روز متوالی فقط آش رقیق برای درمان میل شود و هر روز یک قاشق غذا خوری آبغوره بدون نمک به آش اضافه شود و در این آشها نبایستی گوشت و پیاز داغ و سرخ کردنی داشته باشند و در بین حبوبات نخود بهتر است و بسیار اندک لوبیا و عدس و کشک استفاده شوند و ریختن آلو و سبزی ها و هویج و سیب زمینی و لپه و ماش و برنج اشکالی ندارد اما نبایستی نان و رشته میل شود که رژیم را مختل می کند و کسانی که دارای مزاج سرد بوده و دارای دل درد هستند همراه با آش کمی عسل میل کنند و در صورت گرسنگی هر چند روز یکبار تخم مرغ عسلی میل شود و برای لاغر شدن بیشتر زیره درون آش ریخته شود .این رژیم برای بیماران دیابتی گرم مزاج – کم کردن قند خون – درمان زخم های دیابتی بسیار موثر است .و بهترین ادویه برای دیابتی ها سبزی و یا پودر و یا عرق جعفری و شنبلیله است و برای کنترل چربی خون بالا سبزی شوید و فشارخونی ها سبزی جعفری است و برای کنترل صفراوی ها سبزی گشنیز است و حداکثر مصرف در یک روز سه بشقاب است و در صورت داشتن روماتیسم و مزاج سرد داشتن آبغوره کمتر استفاده شود و عسل بیشتری بدون نان میل شود .و نهایتا” استفاده از این رژیم آش آبغوره خلط دم سه روزه ، خلط صفرا ۶ روزه ، خلط بلغم ۹ روزه و خلط سودا ۱۴ روزه از بدن دفع میشود .

رژیم آب و عسل ، پاکسازی کننده صفرای خون و کم کننده چربی خون و برطرف کننده کیست تخمدان و فیبروم است .

رژیم آش آبغوره : منضج + خنک کننده و ضد صفرا + رفع خارش + مرطوب کننده مزاج گرم است .

خواص رژیم آش آبغوره

خواص: اسیدی کننده خون – پاکسازی اخلاط چهارگانه (صفرا، دم، بلغم، سودا) از بدن با سرعت زیاد – تعدیل مزاج – خونسازی و تحریک مغز استخوان جهت تقویت گلبول های خونی (موثر در درمان تالاسمیک ها و افراد کم خون) – رفع اگزما و سایر بیماری های پوستی – درمان دیابت – شستشوی کلیه و مجاری اداار – تعدیل و تنظیم وزن و لاغر کردن افراد چاق – از بین بردن دردهای مختلف بدن خصوصاً دردهای اسکلتی – درمان موثر و مفید جهت بواسیر – شقاق و واریس و واریکوسل – استراحت دادن به کبد و سایر دستگاه های دفعی بدن از فعالیت زیاده از حد گذشته (در اصل، یکنوع روزه غذایی برای بدن محسوب می شود) – پاکسازی سموم دارویی از بدن، نظیر: قرص های جلوگیری و هورمونی و اعصاب و …

* آش آبغوره علاوه بر خواص فوق، منضج اخلاط نیز محسوب می شود.

برای اجرای این رژیم، به دلخواه، یک یا تعداد متنوعی از آش ها را تهیه کرده و با هر وعده آن یک قاشق غذاخوری آبغوره مخلوط نموده و میل کنید. نوع آش، چندان اهمیتی ندارد ولی ترجیحاً آش جو از همه انواع آن (مثل: آش ماش، آش برنج، آش ارزن، آش دوغ) بهتر است. این آش ها نباید گوشت و پیاز داغ و سرخ کردنی داشته باشد و در بین حبوبات، استفاده از نخود اشکالی ندارد ولی لوبیا و عدس و همچنین کشک باید به مقدار خیلی کم استفاده گردد. ولیکن ریختن آلو، هویج، سیب زمینی، کدو، گوجه فرنگی، لپه، ماش، برنج و انواع مختلف سبزیجات، در این آش اشکالی ندارد. اما نباید به همراه آش مزبور، نان میل شود. همچنین استفاده از «رشته» تقریباً رژیم را بر هم می زند. در مدت اجرای این رژیم خوردن میوه، چای و سایر خوراکی ها و کشیدن سیگار نیز ممنوع می باشد.

در صورت احساس دل درد و نفخ میتوانید همراه آش، کمی عسل و زیره میل کنید و در صورت احساس گرسنگی و ضعف، هر چند روز یکبار می توانید یک عدد زرده تخم مرغ نیم عسلی هم همراه آش میل نمائید.