آخرین مطلب

زردچوبه داروی بسیار قوی و فراموش شده در تغذیه ایرانی ها :

زردچوبه و نام های آن

در کتب طب سنتی از زردچوبه با نام های عروق الصفرا، حشیشه الصفرا، عروق الزعفران و عروق الصباغین و حشیش الخطاف و مامیران را نوع صغیر گیاه زردچوبه نام برده شده است. به عربی هرد (Hurd) و بقله الخطاطیف گویند و به هندی،هلدی و کرکم (Kurkim) و در انگلیسی به نام های Tumeric و Curcuma شناخته شده است. در نواحی شرق چین ،  هندوستان، و بسیاری از نقاط حاره جنوب آسیا و مالزی پرورش می یابد .

خواص و کاربرد زردچوبه از دیدگاه طب سنتی:

* مزاج زردچوبه گرم و خشک است.

* مصرف متعارف آن در تمام تغذیه ها زمینه توقف رشد سلول‌های سرطانی پروستات، سرطان سینه، تومور های مغزی، سرطان لوزالمعده و سرطان خون و خاصیت آنتی بیوتیک دارا میباشد .

* خوردن زردچوبه به تنهائی و یا همراه با طبخ غذا ، ضد عفونت ها ، ضد تورم ها ، خشک کننده زخم ها ، کاهنده شکم های بزرگ ، مصفای خون ، بادشکن ، گرفتگی ها و انسداد کبد را باز می کند ، دارای اثرات موثر درکاهندگی قند خون، شفاف کننده چشم و ضد یرقان ، بند آورنده خونریزی ها ، زایل کننده کک و مک پوست ،اشتهاآور و مقوی معده و در رفع بی نظمی قاعدگی و خونریزی بانوان بسیار نافع است .

*رفع موهای زائد زنان ( در صورت ، گردن ، سینه ، پهلوها ، شکم و داخل رحم ) با زردچوبه ، که روشی هندی است ، خمیر زردچوبه با آب لیمو مخلوط شده را جای رویش موها حداقل تا چهل روز زده شود و در تغذیه های روزانه بجای مصرف رب گوجه فرنگی از زردچوبه همانند اجدادمان استفاده شود . ( در باره موی زائد مفصلا” در وبلاگ مشاوره داده شده است )

* سرعت جریان خون را در عروق زیاد میکند و محلل خون مردگی ها و لخته های خونی موجود در رگهاست .

* خوردن زردچوبه متعارف ، ترشح صفرا را زیاد کرده و اختلالات کبدی را برطرف می کند .

* ضماد تفت داده زردچوبه در روغن حیوانی بر روی محل کوفتگی ، ضربه خورده و در رفته بسیار موثر میباشد .

* ضماد پودر زرچوبه مخلوط با روغن زیتونی یا روغن حیوانی بر زخمها و دملها باعث سرباز کردن دملها و رفع درد و التهاب زخمهاست .

* مصرف زرد چوبه از پوکی استخوان، روماتیسم و بیماریهای مفصلی جلوگیری میکند .

* نوشیدن چند گرم دم کرده زردچوبه قبل از خواب برای رفع ضعف قوای مغزی ، بیخوابی ، اضطراب و رفع تصلب شرایین مغزی اثر مفید دارد .

* جویدن آن درد دندان را تسکین می دهد بویژه اگر کمی تفت داده شود و گرم جویده شود.

* مصرف آن به طور موضعی جهت التیام زخم ها از مارگزیدگی تا آکنه کاربرد داشته و سبب رسیدن دمل می شود.

* ضد دردهای رماتیسمی و التهابی است و موجب کاهش چربی های بدخون می شود و ضد گرفتگی عروق است.
* گروهی از محققان طب سنتی معتقدند : اگر از درد های مفاصل و استخوان ها رنج می‌برید و احتمالا از مصرف انواع مکمل‌ها، ژل، قرص، پودر ، تزریق آمپول ها ، مالش درمانی ها و کرم خسته شده‌اید، بهتر است با مصرف مواد طبیعی کمک کنید تا مفصلتان بهتر کار کنند.

* زردچوبه صفرابر است، تحریک کننده ترشحات پانکراس، هضم کننده غذا و دفع کننده سنگ برای درمان التهابات لثه نیز می توان جوشانده زردچوبه را قرقره کرد.

* مصرف زردچوبه از آلزایمر هم پیشگیری می کند.

* گرفتگی و انسداد صدا را باز می کند و برای تمیز کردن کبد بکار می رود .

* مخلوط یک قاشق غذا خوری زردچوبه و یک قاشق انیسون و سرکه برای درمان یرقان مفید است .

مضرات زردچوبه از دیدگاه طب سنتی ایران:

* مصرف زیادی آن سمی است .

*استفاده خوراکی هرکدام از قسمت های گیاه یا استنشاق پودر آن باعث ایجاد واکنش های آلرژیک است. واکنش های موضعی مانند کهیر، قرمزی و تورم و واکنش های خفیف به صورت ترشحات بینی، عطسه و اشک ریزش و مواد جدی تر به صورت مشکلات تنفسی و تورم گلو است.

*مصرف زیادی زردچوبه مضر قلب است و مصلح آن در رفع این ضرر آب لیمو ترش و بالنگ است.

*زنان باردار به علت افزایش خطر سقط از دریافت مقادیر بالای آن اجتناب کنند.

*در دوزهای بالای مصرف، زردچوبه می تواند سطح اسید معده را بالا برده و زخم های معده را بدتر کند. بنابراین افراد با زخم های گوارشی از مصرف آ ن در میزان بالا اجتناب کنند. به دلیل خاصیت افزاینده صفرای آن می تواند سبب بزرگ شدن کیسه صفرا و همچنین افزایش شانس مسدود شدن آن شود. بنابراین از مصرف آن در بیماری های کیسه صفرا اجتناب شود.

*مصرف مقادیر زیاد آن می تواند سبب ناراحتی های گوارشی شامل اختلال هضم، تهوع و دردهای معده شود.

*از مصرف همزمان زردچوبه وآسپرین اجتناب شود زیرا هر دو زمان اخته شدن خون را افزایش می دهند. بعلت توانایی زردچوبه در افزایش اسید و ترشحات معده این گیاه می تواند در اثر داروهای آنتی اسید اختلال ایجاد کند.

کاربرد زردچوبه در سایر کشورها

*در هندوستان از بیخ زردچوبه به عنوان ادویه معطر،محرک، تونیک، بادشکن، بعد از حجامت آن بر موضع مالیده ، تصفیه کننده خون و تب بر استفاده می شود.

*در هند و چین به علت خاصیت ضد انعقاد خون این گیاه، آن را در مواقع وضع حمل توصیه می کنند.

*در چین برای اسهال مصرف می شود و در شبه جزیره مالایا جهت رفع اسهال خونی کاربرد دارد. همچنین برای تسکین دردروماتیسم و سرفه و سل مفید است.

*در اندونزی علاوه بر موارد فوق برای معالجه سنگ در بدن و پاک کردن رحم در زایمان کاربرد دارد و به صورت غرغره برای شست و شوی دهان در موارد التهاب لثه مصرف می شود.

سایر کاربرد های آن

در رنگرزی پارچه های ابریشمی و پنبه ای و در خوراکی ها و ادویه معطر و ساخت کره و وپنیر و در روغنها بعنوان ماده نگه دارنده و در صابون . عطرها و نوشیدنی ها و لوازم آرایشی و دارو استفاده میشود .

///////////////////

بفرمایید سلامتی:
🟢زردچوبه (بخش اول)🟢

✨ زردچوبه دارای مزاج گرم و خشک است. آلودگی‌ها را می‌زداید. یا اصطلاحا می‌گویند جالی است و در مسائل آرایشی بهداشتی هم قابل استفاده است. برای رفع لکه‌های تیره پوستی استفاده می شود البته باید با تجویز پزشک صورت گیرد. در قدیم برای خشک کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است و امروزه هم استفاده می‌شود.

🩸برای بند آوردن خونریزی در جایی که زالو گذاشته شده است بسیار مفید است. برای برخی از اسهال‌های خونی نیز موجب بند آمدن خون می‌شود. برای باز کردن انسدادهای کبد مفید است و بنابراین برای درمان بعضی زردی‌ها و استسقا بسیار مفید است. تقویت معده و بادشکن بودن نیز از دیگر خواص این ماده است.

🍋 برای رفع دمل‌ها (موضعی) مفید بوده و قاعدگی را نیز تنظیم می‌کند. می‌تواند برای قلب اندکی مضر باشد که مصلح آن آبلیمو یا آب نارنج است. به دلیل اینکه حرارت قلب زیاد است برخی افراد ممکن است به خوردن زردچوبه حساس باشند. زردچوبه گردش خون در داخل بدن و داخل عروق را بهبود می‌بخشد. از تشکیل لخته‌هایی که در داخل بدن ایجاد می‌شوند جلوگیری می‌کند.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢زردچوبه (بخش دوم)🟢

💊 کسانی خون آنها غلیظ است می‌توانند از این ماده استفاده کنند. کسانی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند بهتر است در مصرف زردچوبه اعتدال را رعایت کنند. بهبود گردش خون می تواند باعث خونرسانی بهتر بافت های حساس مثل شبکیه شده و تیزبینی و بهبود بینایی به ارمغان آورد.

🤰کسی که می خواهد برای بارداری آمادگی پیدا کنند می توانند زردچوبه بخورند. برای بیماران روماتیسمی نیز مفید است. می‌توانند با ترکیب زردچوبه و آب، خمیری ایجاد کنند و دور مفصل قرار دهند و یک مدت بماند و بهتر است این کار را شب یا صبح زود انجام دهند که سرما زیاد است. صبح ها بدن این افراد خشک‌تر است. به عنوان مسکن درد دندان هم قابل استفاده است.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari