آخرین مطلب

مزاج دموی کودکان بر مبنای طب سنتی

🔴 رشد کودکان

♻️ از بدو تولد تا ۱۵ سالگی مزاج سن در افراد، گرم و تر (دم) می‌باشد؛ یعنی در سن گرمی و تری قرار دارند، زیرا در سن رشد هستند و ما برای رشد به دو فاکتور مهم گرما و رطوبت نیاز داریم.

🔹گرما، باعث حیات می‌شود و رطوبت عامل رشد است. این گرما، گرمای غریزی است و این رطوبت نیز، رطوبت غریزی است که از بدو تولد تا پایان عمر، با فرد همراه است.

🔹این گرما بر رطوبت تصرف می‌کند و باعث رشد فرد می‌شود. لذا باید غذای کافی متناسب با مزاج فرد در این سن، تامین شود تا هضم بهتری صورت گیرد و رشد بهتری داشته باشد.

🔹کودکان در این سن می‌توانند تا ۴ وعده در روز غذا میل کنند، زیرا با افزایش تحرک و تخلیه انرژی در این سن، نیاز به غذا وانرژی بیشتری دارند و اگر غذا، به میزان لازم تامین نشود، حرارت و انرژی ایجاد شده موجب سوختن خون شده و مانع رشد کودکان می‌شود.

🔹 سیب، بادام، انگور (مویز، شیره انگور)، غذاهایی مثل آبگوشت، سوپ گندم با روغن زیتون و فرنی سنجد با شیر، روغن مالی و ماساژ بدن کودک با روغن بادام شیرین برای رشد کودکان مفید است.

🔸 امام صادق (ع):« به کودکانتان انار بخورانید که باعث سرعت در رشد آنها می‌شود.»

🔹 گاهی کودکان بدلیل غلبه‌ی صفرا، کم‌اشتها و بد‌غذا می‌شوند که برای رفع این مشکل مصرف ترشیجاتی مثل شربت آبلیمو یا رب انار، کمی لواشک طبیعی نیم‌ساعت قبل از غذا، برای تسکین حرارت بدن و ایجاد اشتها مفید است. تجویز انار برای رشد کودکان در حدیث فوق شاید به همین دلیل باشد.
انجام حجامت‌عام با تجویز طبیب سنتی نیز کمک‌کننده است.

✅ کانال رسمی حکیم خیراندیش

@hakimkheirandiish