آخرین مطلب

لقوه یا سستی عضلات صورت یا فلج صورت یا لرزش دست

تعریف لقوه یا لرزش یا سستی صورت ( یافلج بلز) برمبنای طب سنتی
فلج عصب صورتی یا در اصطلاح طب سنتی لقوه، نوعی بیماری است که حالت چشم و ابرو و لب و پیشانی را به هم می‌زند، به گونه‌ای که باعث کج شدن لب و دهان و فک می‌شود. در این بیماری، صورت سست می‌گردد و تمایل پیدا می‌کند از سویی به سوی دیگر و از جانبی به جانب دیگر کشیده شود و از شکل اصلی خود منحرف می‌گردد که سبب آن ریختن مواد بلغمی و رطوبی به ریشه اعصاب نزدیک اعضای سست شده و یا متشنج شدن به تشنج امتلایی و یا یبسی مزاج (خشک بودن و عمل نکردن معده) است.
به همین دلیل دهان و لب ها کج می‌گردند و فرد نمی‌تواند با نفس خود شمعی را خاموش کند و نیز نمی‌تواند آب دهان خود را درست جمع کند و نیز پلکهایش روی هم بسته و لبهایش جفت نمی‌شوند و انواع آن: تشنجی و استرخایی است.
لقوه را در موارد مختلف، نام‌های مختلف می‌دهند، مانند بیماری کجی دهان، کژدهانی، کژرویی
لقوه شبیه فلج و سکته مغزی است با این تفاوت که در فلج نصف بدن درگیر می‌شود، یا قسمت راست بدن یا قسمت چپ بدن، ولی در لقوه فقط نصف سر درگیر می‌شود، یا قسمت راست سر یا قسمت چپ سر، لقوه سبب انحراف صورت و کج شدن دهان و چشم می‌شود و معمولاً چشم قرمز و دچار اشک‌ریزی می‌شود.
براساس آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت، از هر ۵ هزار نفر در جهان، یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری که خیلی آرام و بی‌صدا به سراغ بیمار می‌آید، از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود که علاوه بر درگیر کردن بخشی از اعضای بدن به لحاظ روانی بیمار را تحت‌تاثیر قرار داده و به مرور برخی بیماری‌ها از قبیل افسردگی و اضطراب را در او ایجاد می‌کند.
زکریای رازی نخستین پزشک در تاریخ علم پزشکی بود که شرح کاملی از فلج عصب صورت ارایه داد و برخی درمان‌ها را پیشنهاد نمود. پس از او، دیگر پزشکان ایرانی مانند پورسینا و جرجانی هم این بیماری را توصیف کرده‌اند.
احساس ضعف یا بی‌حسی در عضلات صورت که معمولاً در یک طرف صورت بروز می‌کند از علائم اصلی این بیماری است. سایر نشانه‌ها شامل ناچشایی، پرشنوایی، کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان، ترشح غیرعادی اشک و احساس درد در صورت می‌باشد.
پوست پیشانی در سمت درگیر می‌تواند آنچنان سفت شود که چین و چروکهای قبلی از بین برود یا تعدادی چین و چروک جدید در صورت ظاهر شود. بیمار از بستن پلکهای خود ناتوان است و حتی اگر حرکت مختصری وجود دارد، این بسته شدن کامل نیست. چهره در هنگام خندیدن کج می‌شود و چشم در سمت درگیر گودرفته و کوچکتر از طرف مقابل است و آبریزش مداوم وجود دارد.

علل لقوه

هم‌بستر شدن در حال سیری.

ریح و ریح خبیثه، ریح به معنی التهاب.

خوردن تخم‌مرغ و ماهی با هم.

غلبه رطوبت، اگر رطوبت بدن بالا برود تا جایی که آب از دهان جاری شود، مخصوصاً هنگام خواب، این رطوبت می‌تواند سبب ابتلا به لقوه، فلج و سکته مغزی شود.

لقوه بیشتر در زمستان و در اثر سرماخوردگی و انتقال ناگهانی از جای گرم به‌ جای سرد عارض می‌شود.

تصادف، ضربه، ابتلا به ویروس و هر آنچه عملکرد ریشه‌های عصبی این ناحیه ( صورت ) را مختل کند.

تومورها، سکته، دیابت.

پیشگیری از ابتلا به لقوه

قبل از غذاهای سنگین زنیان، آویشن و سیاه‌دانه به همراه نمک دریا به صورت خشک مصرف شود. این ترکیب معده را تقویت می‌کند و بلغم را قطع می‌کند و پیشگیری از لقوه است.

دومین پیشگیری سکنجبین بعد از حجامت است. اگر حجامت در زمستان و زمان سرما باشد، بعد از حجامت سکنجبین عسلی مصرف کنید، زیرا اگر این کار را انجام دهید ایمن می‌شوید، از لقوه و پیسی و بهک و جذام، به اذن خدای متعال. برای درست کردن سکنجبین سرکه و عسل را مخلوط کرده و چوب نعنا هم به آن اضافه کنید و روی آتش ملایم بگذارید. شاید گفته شود که حرارت خاصیت عسل را از بین می‌برد ولی با توجه به روایات در بسیاری از داروها عسل جوشانده می‌شود و درعین‌حال خاصیت هم دارد.

سومین پیشگیری و درمان سنا است، اگر مردم بدانند که در سنا چه خاصیتی وجود دارد، همانا در مقابل هر مثقال سنا دو مثقال طلا می‌دادند، سنا ایمنی از بهک و پیسی و جذام و جنون و فلج و لقوه است، سنا را با کشمش قرمز که هسته ندارد و هلیله کابلی و هلیله زرد و هلیله سیاه، هرکدام به مقدار مساوی ترکیب کنید، ناشتا به‌اندازه سه درهم (ده گرم) مصرف کن و زمانی که به رختخواب می‌روی به همین اندازه مصرف کن، این سید داروها است. در طب اسلامی به آن سید الادویه گویند. با توجه به روایت اگر سنا به‌تنهایی مصرف شود، پیشگیری از بیماری‌های ذکرشده از جمله لقوه است و اگر از این داروی ترکیبی استفاده شود، درمان بیماری خواهد بود.

از هوای نمناک و جای سرد و آنچه تولید بلغم و باد می کند، اجتناب کند.

پرهیزات در بیماری لقوه

قندهای شیمیایی

اسانسهای شیمیایی

چربیهای با ترانس بالا

کافئین زیاد

فست فودها

کنسروها

کمپوت ها

سرخ کردنی هاو

تف دادنیهاوبودادنیها

کم تحرکی

پرخوری

غذاهای مانده

استرس شدید

کم خونی شدید

مسمومیت شدید

سفارشات در مورد لقوه

توجه کنید قبل از مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید

جوشانده ی پوست درخت بنه با مصطکی (برای فلجی، لقوه، رعشه، ورم مفاصل مفید است).

گوشت آهو.

زنیان (خوراکی،موضعی)(منع مصرف درحاملگی و شیردهی).

روغن کرچک (۱۰گرم در۲۴ساعت).

سیاهدانه روزی۳ قاشق چایخوری.

صبح ناشتا عسل آویشن با آب نیسان.

ضماد پخته ی یونجه، ماساژ با روغن یونجه.

زنیان+سیاهدانه+آویشن، مخلوط را خورده و در پارچه پیچیده روی موضع گذارید.

شستن صورت و اعضاء با سرکه مخلوط با پودر خردل.

دود اسفند، بخور اسفند، ماساژ با روغن اسپند.

دانه ی کنجد، روغن کنجد، ارده ی یزد.

خوردن میوه ی آمله با عسل.

آویشن با عسل.

مالیدن برگ استبرق با روغن گل.

گیاه ناخنک نافع سکته و لقوه می باشد.

مالیدن روغن بابونه.

مالیدن روغن پسته با مشک (جهت درمان لقوه و تقویت حافظه).

مصرف روغن بلادر و عسل آن.

شیره ی فرفیون را با روغن زیتون مخلوط کرده ضمادکنید، فلج و لقوه و سستی اعضاء و دردهای اعصاب و مفاصل را درمان می کند.

عرق و یا دمنوش اسطوخدوس سه واحد با گیاه بادرنجبویه یک واحد با گیاه بهارنارنج جمعا دو قاشق به روش چای درست کنید. دمنوش را با یک قاشق عسل یک ساعت قبل از خواب تا چهل روز مصرف شود.

پنج مثقال میخک (۲۳ گرم) در یک شیشه خشک قرار دهید و سر آن را محکم ببندید. سپس آن را گل مالی کنید و در معرض آفتاب قرار دهید، یک روز در تابستان و دو روز در زمستان بماند، سپس آن را خیلی نرم آسیاب (له) کنید، سپس آن را با آب باران ( نیسان زیرا آب باران چون در ارتفاع بالا در آسمان تشکیل می‌شود، حاوی نیتروژن است و نیتروژن از مواد موردنیاز بدن برای ساخت پروتئین است و این خاصیت در آب‌های معمولی وجود ندارد.) حل کنید و سپس بر روی سمت کج صورت بمالید و صبر کنید تا میخک خشک شود، برای درمان لقوه مفید است.

قرنفل، پوست درخت میخک و میخک، گل میخک است. این دارو (میخک) برای کل مشکلات عصبی مفید است و لقوه هم در اصل مشکل در عصب عضلات صورت است. تفاوتی ندارد که لقوه کهنه باشد یا تازه. برای آسیاب کردن اگر از آسیاب برقی استفاده شود هرچند نرم آسیاب می‌کند ولی چون گیاه را گرم می‌کند ممکن است خواص گیاه را کم کند پس شاید کوبیدن با دست بهتر باشد.

تا چهار روز یا هفت روز ترک آب و غذا کرده و فقط آب و عسل میل کنید.
کانال طبایع
https://tabaye.ir/laqwa-and-recommendations-of-traditional-medicine/