آخرین مطلب

خشخاش از منظر طب سنتی

🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷خشخاش چیست؟

شاید تا به حال اسم خشخاش به گوشتان خورده باشد. در ادامه قرار است بهتر بدانیم که خشخاش چیست؟ و خواص تخم خشخاش برای سلامتی چگونه است؟
در ابتدا باید اینطور گفت که خشخاش گیاهی است از خانواده شقایقیان و علفی است که ارتفاع آن به یک تا دو متر می‌رسد. دارای ساقه‌ای قائم، منشعب، بی‌کرک (در بعضی نمونه‌ها خشن) و برگ‌هایی متناوب به رنگ سبز غبارآلود است. برگ‌های قسمت فوقانی ساقه آن، پهنکی با بریدگی‌های نامنظم و نسبتا عمیق دارد. به علاوه پهنک برگ‌ها، دارای وضعی است که قسمتی از ساقه را فرا می‌گیرد.
گل‌های درشت و زیبای آن، در انواع مختلف، به رنگ‌های متفاوت ولی بیشتر به رنگ سفید ارغوانی دیده می‌شود. میوه این گیاه کپسول، ناشکوفا و محتوای دانه‌های بسیار (تخم خشخاش) است.
میوه آن کپسول مانند است که در اثر ایجاد بریدگی روی آن ماده شیره مانندی به نام تریاک خارج می‌شود. تریاک خام و کپسول‌های خشک آن حاوی آلکالوئیدهای سمی است و حدود ۱۲ درصد مورفین دارد. علاوه بر شیرابه (تریاک) که مصرف پزشکی دارد. خواص شیره تریاک در طب سنتی نیز تایید شده و فواید زیادی از آن برای سلامتی ذکر شده است. همچنین ناگفته نماند که این گیاه بومی آسیای صغیر است و کشت آن در کشورهای افغانستان، ترکیه، هندوستان و چین مرسوم است.

نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد آن است که با وجود خواص دانه خشخاش، ریشه و برگ خشخاش، شیره آن که تریاک از آن تهیه می‌شود، سمی می‌باشد و از آن برای تهیه داروهایی مانند مورفین، مسکن‌ها و… استفاده می‌شود. از این رو لازم است از شیره این محصول بسیار کم و زیر نظر متخصص مصرف کنید

خواص خشخاش در طب سنتی

طبع خشخاش در طب سنتی سرد و خشک است.
طبع تخم خشخاش سرد و تر است.

همان‌طور که گفتیم خواص تریاک در طب سنتی و به طور کلی خواص تخم خشخاش را نباید نادیده گرفت. چرا که این گیاه دارویی فواید زیادی را با خود به همراه دارد که استفاده از آن می‌تواند سلامتی فرد را ارتقا دهد. در ادامه تعدادی از خواص این محصول گیاهی را ذکر خواهیم کرد:
از جمله خواص خشخاش برای چاقی، برای پوست و مو و… عبارت‌اند از:

با توجه به طبع خشخاش، خواب‌آور شدید، اخلاط کثیف بدن صفراوی را رقیق کننده، یک نوع مواد مخدر برای اعصاب متلاطم، ضد اسهال برای گرم مزاج‌ها است.

یکی دیگر از خواص خشخاش با عسل رفع خشونت سرفه گرم و خشک و خونی است.

رفع‌کننده سوزش مثانه گرم مزاج، چاق کننده، حواس مغز را تقویت و دود آرام آن در منزل تولید خواب فراوان دارد.

آهن و فسفر در دانه‌های آن نیز سلامت استخوان را حفظ می‌کنند و این دو مواد معدنی برای حفظ استخوان‌ها و عضلات ضروری هستند.

دانه‌های خشخاش همچنین حاوی کلسیم و منیزیم است که فعالیت مغز را کنترل می‌کنند و در رشد نورون تاثیرگذار است. این دانه‌ها همچنین می‌توانند بی‌خوابی را درمان کنند و به بهبود و افزایش هضم کمک می‌کنند.

دانه‌های خشخاش منابع غنی از فیبر نامحلول هستند که می‌توانند به هضم آسان کمک کنند. همچنین میزان دفع مدفوع را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

از دیگر خواص خشخاش و گل خشخاش رفع تشنگی، تب، التهاب، یبوست و التهاب شکم موثر است.

روغن دانه‌های خشخاش در درمان سرطان به خاطر داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده موثر است.

افزایش نیروی جنسی از خواص خشخاش بوده و زوج‌های سرد مزاج با این ویژگی آشنایی دارند.

یکی دیگر از مزایای مصرف دانه‌های خشخاش، کاهش اثرات گلو درد است علاوه بر این، می‌تواند از متورم شدن گلو نیز جلوگیری کند.

دانه‌های خشخاش می‌توانند به درمان زخم‌های دهان کمک کنند، دارای اثر خنک کننده در بدن هستند، که نقش مهمی در درمان زخم دهان دارد. مخلوطی از نارگیل خشک خرد شده، آب نبات پودر قند و دانه‌های آن تهیه کنید و برای تسکین فوری زخم دهان آن را بمکید.

موارد منع مصرف از دانه خشخاش

درست است که از خواص تریاک در طب سنتی نباید غافل شد، اما برای این داروی گیاهی نیز موارد منع مصرفی نیز وجود دارد که توجه به آن حائز اهمیت است. عوارضی که برای گل خشخاش ممکن است وجود داشته باشد را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

در بعضی از مردم، دانه‌های خشخاش و گل خشخاش می‌تواند باعث آلرژی شوند.

مصرف زیاد دانه‌های خشخاش در دوران بارداری یا تغذیه با شیر مادر موجب مسائل می‌شود که باید اجتناب شود.

ورزشکاران تا یکی دو روز قبل از تست دوپینگ از مصرف زیاد نان خشخاشی و یا دانه خشخاش خودداری کنند.

برخلاف نظر برخی از افراد که معتقدند کشیدن تریاک در سنین بالاتر از چهل سالگی مفید است، اعتیاد به کشیدن تریاک به خصوص برای افراد مسن ضررهای قابل توجهی دارد از جمله کم‌شدن هوش و حافظه، کم شدن اشتها، تنگ شدن کرونر قلب، از کار افتادن زودتر از موقع دستگاه تناسلی و نقصان ترشحات غدد باز و بسته بدن است.

بهترین راه برای استفاده از این محصول آن است که اگ بیماری و یا شرایط خاصی را دارید، قبل

از مصرف این گیاه به هر شکل، با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک پس از بررسی وضعیت شما می‌تواند مجوز استفاده از این گیاه را برای شما صادر و یا رد کند.

شیوه استفاده از گل خشخاش

پس از این که گل خشخاش را تهیه کردید. مقداری از دانه‌های خشخاش که درون گل قرار دارد را در یک مخلوط کن قرار دهید و به آن شیر اضافه کنید. اگر پوست خشک دارید، می‌توانید عسل نیز اضافه کنید و سپس آن را روی صورت خود قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه شسشتشو دهید. انجام این کار، یک بار در هفته رطوبت مورد نیاز برای پوست شما را فراهم می‌کند.

البته این شیوه استفاده از این گل برای پوست صورت بود، شما می‌توانید از این دانه‌ها در پخت نان، شیرینی، غذاهای مختلف استفاده کنید.

به عبارتی شما می‌توانید از دانه خشخاش در شیرینی‌پزی و آشپزی استفاده کرده و کیک خشخاش، شیرینی خشخاش، نان خشخاش، قاووت خشخاش و… تهیه کنید.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که میتوانید از این گیاه استفاده کنید، تهیه دمنوش خشخاش است. دمنوش دانه‌های خشخاش نه تنها مزه و طعم مطلوبی دارد، بلکه بسیار پرخاصیت می‌باشد

نتیجه

همان‌طور که ملاحظه نمودید، خشخاش به عنوان یک گیاه دارویی دارای خواص بی‌شماری است که استفاده از آن خالی از لطف نیست و سلامتی بدن را ارتقا می‌دهد. خواص خشخاش و یا خواص شیره تریاک در طب سنتی نیز مورد تایید قرار گرفته است و به همین دلیل امروزه استفاده از آن رواج یافته است. در این مقاله سعی کردیم برای شما بیان کنیم که خشخاش چیست و خواص تخم خشخاش به چه صورت است. امیدواریم استفاده از این مقاله نیاز شما را در این زمینه مرتفع کرده باشد.
https://tabaye.ir/papaver-somniferum/